خورشید/واقعیت جالب وخواندنی از درباره خورشید

شنبه 1 مهر 1402 دسته‌بندی نشده
خورشید

 حقایق عالی درباره خورشید را بخوانید

خورشید یا شَمس تنها ستارهٔ سامانهٔ خورشیدی در کهکشان راه شیری است و در مرکز آن جای دارد. خورشید یک کُرهٔ کامل است که از پلاسمای داغ ساخته شده‌است و در میانهٔ آن میدان مغناطیسی برقرار است.

این ستاره که قطری نزدیک به ۱٬۳۹۲٬۰۰۰ کیلومتر دارد، سرچشمهٔ اصلی نور، انرژی، گرما و زندگی بر روی زمین است. خورشید نخستین جسم در سامانهٔ خورشیدی بر پایهٔ جرم و حجم می‌باشد. قطر خورشید نزدیک به ۱۰۹ برابر قطر زمین و جرم آن ۳۳۰ هزار برابر جرم زمین برابر با ۲‎×۱۰۳۰ کیلوگرم است. این مقدار ۹۹٫۸۶٪ کل جرم سامانهٔ خورشیدی است.

خورشید در مرکز منظومه شمسی ما و در مرکز زندگی ما نشسته است.

خورشید زمان  را به ما نشان می دهد ، به ما نور می دهد تا مواد غذایی پرورش دهیم و اشعه های آن باعث تغذیه تمام زندگی در سیاره ما می شوند – به ما امکان می دهد رشد کنیم.

 

وقتی فکر می کنید خورشید برای ما چه می کند می توانید بفهمید که چرا برخی فرهنگ ها آن را به عنوان یک خدا می پرستیدند.

 

واقعیت جالب وخواندنی از درباره خورشید

واقعیت جالب وخواندنی از درباره خورشید

 حقایق عالی درباره خورشید را بخوانید

 

۱-وزن خورشید باورنکردنی 1،989،100،000،000،000،000،000،000،000 میلیارد کیلوگرم است. تقریباً وزن 330،060 زمین است!

۲-اگر خورشید توخالی باشد ، می توان آن را تقریباً با 960،000 کره کروی پر کرد. با این حال ، اگر زمین ها در داخل خورشید توخالی بدون هیچ فضایی له شوند ، حدود 1.300000 در آن جا می شوند.

۳-سطح خورشید 11،990 برابر بیشتر از سطح زمین است.

۴-خورشید ما فقط یکی از تقریباً 100 میلیارد ستاره کهکشان راه شیری است!

۵-بسیاری بر این باورند که در منظومه شمسی ما نه سیاره وجود دارد که به دور خورشید می چرخند – اینها سیاره عطارد ، زهره ، زمین ، مریخ ، مشتری ، زحل ، اورانوس و نپتون هستند. با این حال ، از نظر فنی تنها هشت مورد وجود دارد زیرا پلوتو به عنوان یک سیاره کوتوله طبقه بندی می شود.

۶-همچنین چهار سیاره کوتوله دیگر وجود دارد که توسط جاذبه عظیم خورشید ما در مدار قرار دارند. اینها Ceres ، Haumer ، Makemake و Eris هستند.

۷-خورشید اندازه ، شکل ، روشنایی ، سن ، دما و مسافت بی عیب و نقصی برای حیات در کره زمین است. اگر در این دسته ها متفاوت بود – هرچند اندک – زندگی همانطور که می دانیم وجود نخواهد داشت.

۸-خورشید چرخه حیات خود را مانند سایر ستاره ها مانند ابر گازی به نام سحابی آغاز کرد. در ابتدا گاز و گرد و غبار خورشید ما را به شکل ابر متراکمی در می آورد که تقریباً 226- درجه سانتیگراد بود. قسمتهایی از این ابر تحت نیروی جاذبه خود شروع به فروپاشی کرده و گلهایی به نام Proto-Stars را تشکیل می دهند.

۹-با فروپاشی ستاره های اولیه ، انرژی گرانشی به گرما تبدیل می شود و این باعث می شود که Proto-Star قرمز درخشان شود. همچنان متراکم می شود تا اینکه واکنش های هسته ای هسته اصلی آن ، فروپاشی گرانش را متوقف کنند.

این بدان معناست که Proto-Star به یک ستاره تبدیل شده و در دنباله اصلی خود است.

۱۰-خورشید ما با 4.6 میلیارد سال سن در مرحله دنباله اصلی خود است و یک ستاره میانسال محسوب می شود. این بدان معناست که در نیمه راه زندگی خود قرار دارد و در حال حاضر به عنوان کوتوله زرد شناخته می شود.

واقعیت جالب وخواندنی از درباره خورشید

واقعیت جالب وخواندنی از درباره خورشید

۱۱-هنگامی که کل هیدروژن موجود در خورشید سوزانده شود ، حدود 130 میلیون سال به سوختن کل هلیم موجود در آن ادامه خواهد داد. در این مدت تا جایی گسترش می یابد که عطارد ، زهره و زمین را بلعیده است. در این مرحله خورشید ما به یک غول سرخ تبدیل خواهد شد.

۱۲-پس از عبور خورشید از فاز غول سرخ ، با ادامه کوچک شدن هسته ، لایه های خارجی آن خارج می شود. این فرآیند به عنوان یک سحابی سیاره ای شناخته می شود و به عنوان پوسته ای از گاز داغ تعریف می شود که از ستاره ای خارج می شود که مراحل پایانی تکامل خود را طی می کند.

۱۳-از آنجا که این اتفاق می افتد هسته خورشید جرم عظیم خود را حفظ خواهد کرد ، اما حجم تقریبی سیاره ما را در بر خواهد گرفت. وقتی این اتفاق بیفتد به عنوان یک کوتوله سفید شناخته می شود ، که توسط سحابی سیاره احاطه خواهد شد.

۱۴-جرم غول آسا 99.86٪ از جرم منظومه شمسی را پاسخگو است.

۱۵-ترکیب خورشید تقریباً 75٪ هیدروژن و 25٪ هلیم است. فلزات مختلف کمتر از 0.1٪ از جرم خورشید را تشکیل می دهند.

۱۶-خورشید توسط یک هاله پلاسما به نام “تاج” احاطه شده است – که به معنی “تاج” است. تاج خورشید به میلیون ها کیلومتر از فضا می رسد و در هنگام خورشید گرفتگی به راحتی دیده می شود.

۱۷-با این حال ، یک نوع تلسکوپ تخصصی به نام “کروناگراف” وجود دارد که با آن می توانید چیزهای بسیار نزدیک به خورشید مانند تاج آن ، سیارات دیگر و دنباله دارهای خورشید را مشاهده کنید. این با استفاده از یک دیسک برای جلوگیری از سطح روشن خورشید کار می کند.

۱۸-با میانگین 150 میلیون کیلومتر فاصله از خورشید تا زمین ، تقریباً هشت دقیقه و 20 ثانیه طول می کشد تا به زمین نوری برسیم.

۱۹-ااگرچه سفر با زمین به شعاع خورشید کمتر از 10 دقیقه طول می کشد ، اما میلیون ها سال طول خواهد کشید تا آنها از هسته خورشید به سطح آن بروند.

۲۰-اگرچه میانگین فاصله بین خورشید و زمین 150 میلیون کیلومتر است ، اما این فاصله در واقع سالانه نوسان می کند. دلیل آن این است که زمین در مدار بیضوی به دور خورشید حرکت می کند ، به این معنی که فاصله این دو از 147 تا 152 میلیون کیلومتر متغیر است. فاصله خورشید و زمین به عنوان یک واحد نجومی (AU) شناخته می شود.

واقعیت جالب وخواندنی از درباره خورشید

واقعیت جالب وخواندنی از درباره خورشید

۲۱-اگر بخواهید با هواپیمای معمولی با سرعت عادی (حدود 644 کیلومتر در ساعت) به خورشید سفر کنید ، 20 سال طول می کشد تا بدون توقف به آنجا بروید!

۲۲-در مقایسه با قطر استوایی آن فقط 10 کیلومتر اختلاف در قطر قطبی خورشید وجود دارد. این بدان معنی است که تقریباً یک کره کامل است.

۲۳-برخلاف زمین که هر 24 ساعت یکبار چرخش می کند ، خورشید هر 25 روز یک بار بر روی محور خود می چرخد. خوب ، هر 25 روز یک بار در خط استوا ، و هر 36 روز یک بار در قطب های آن. این به این دلیل است که با افزایش عرض جغرافیایی ، سرعت چرخش خورشید کاهش می یابد ، اگر با شیب محور خورشید ترکیب شود ، به این معنی است که چرخش قطب ها با سرعت کمتری نسبت به چرخش استوا اتفاق می افتد.

به این فکر کنید که اگر یک مداد را از یک سیب در یک زاویه قرار دهید تا از قسمت بالا و پایین سیب بیرون بزند. حالا اگر سیب را برگردانید ، وسط سیب چرخش سریع تری نسبت به تکه های مداد که در یک زاویه بیرون زده اند ، انجام می دهد.

۲۴-خورشید 24000 – 26000 سال نوری با مرکز کهکشانی فاصله دارد و برای تکمیل مدار مرکز راه شیری ، خورشید 225 – 250 میلیون سال طول می کشد.

۲۵-هنگام تکمیل این مدار ، خورشید با سرعت 136.7 مایل در ثانیه حرکت می کند.

۲۶-با توجه به اینکه هلیم سبک تر از هیدروژن است ، هر بار که هسته های هیدروژن با هم ترکیب می شوند و هسته هلیوم را در هسته خورشید ایجاد می کنند ، مقدار کمی از جرم خود را از دست می دهد.

۲۷-در طی فرآیند همجوشی هسته ای که در درون خورشید اتفاق می افتد ، هسته می تواند به دمای سرسام آور 150 میلیون درجه سانتیگراد برسد.

۲۸-سطح خورشید تقریباً 5500 درجه سانتیگراد است ، اگرچه این در مقایسه با دمای هسته سرد است.

۲۹-از آنجا که خورشید در هسته خود انرژی ایجاد می کند ، گرمای حاصل از آن باعث انبساط می شود. اگر نیروی گرانش عظیم آن نبود ، خورشید مانند یک بمب غول پیکر منفجر می شد.

۳۰-خورشید دارای یک میدان مغناطیسی فوق العاده قدرتمند است و به همین دلیل طوفان های مغناطیسی زیادی دارد. در طی این طوفان های مغناطیسی ، شراره های خورشیدی اتفاق می افتد ، و ما می توانیم آنها را هنگام تماشای عکس های خورشید مشاهده کنیم ، جایی که آنها به صورت (نسبتاً) لکه های تاریک در سطح آن نشان داده می شوند. به این نقاط لکه های خورشید گفته می شود و در لکه های خورشید خطوط مغناطیسی طوفان ها پیچ خورده و می چرخند ، شبیه گردباد روی زمین.

 

واقعیت جالب وخواندنی از درباره خورشید

واقعیت جالب وخواندنی از درباره خورشید

۳۱-با تبدیل هیدروژن به هلیم ، انرژی درون هسته خورشید از طریق همجوشی هسته ای تولید می شود. انرژی تولیدی خورشید تقریباً 386 میلیارد مگاوات است.

۳۲-تعداد لکه های خورشیدی که در خورشید ظاهر می شوند ، به طور قابل توجهی متفاوت است ، به طوری که اوج تعداد لکه های خورشید تقریباً در هر 11 سال قابل مشاهده است. این بدان معنی است که خورشید چرخه رفتاری دارد که هر 11 سال تکرار می شود.

۳۳-خورشید گاهی اوقات چیزی به نام بادهای خورشیدی تولید می کند که جریاناتی از ذرات باردار مانند پروتون ها و الکترون ها هستند که با سرعت 450 کیلومتر در ثانیه از طریق سیستم خورشیدی عبور می کنند.

۳۴-این بادهای خورشیدی زمانی ایجاد می شوند که جریان ذرات انرژی جنبشی کافی برای فرار از مرکز ثقل خورشید و تاج خورشید ایجاد کند.

۳۵-بادهای خورشیدی می توانند مسئولیت چندین ناراحتی مختلف را تجربه کنند مانند تداخل رادیویی و همچنین نحوه تغییر مسیر حرکت فضاپیماها توسط بشر.

۳۶-بادهای خورشیدی همچنین برخی از پدیده های زیباتر فضا مانند دم خیره کننده دنباله دارها و شفق قطبی یا نورهای شمالی را ایجاد می کنند.

۳۷-سیاره هایی مانند زمین که دارای میدان های مغناطیسی قوی هستند ، با نزدیک شدن به سیاره ، بیشتر ذرات باردار تشکیل دهنده بادهای خورشیدی را منحرف می کنند.

۳۸-در طول تاریخ بشر ، خورشید تأثیر زیادی در بسیاری از ادیان باستان داشته است. بسیاری از فرهنگهای اولیه که اغلب به عنوان بخشنده زندگی تلقی می شدند ، خورشید را به عنوان خدایی می دیدند. مصریان یک خدای خورشید به نام Ra داشتند و آزتک ها نیز یک خدای خورشید به نام Tonatiuh داشتند.

۳۹-قرن ها پیش ستاره شناسان معتقد بودند که زمین مرکز جهان ما است و خورشید به عنوان سیاره ای در مدار آن قرار دارد. آنها فکر می کردند که ماه نزدیکترین سیاره است ، سپس یا عطارد ، ناهید یا خورشید بعنوان نزدیکترین سیاره ، با مشتری و زحل در دورترین فاصله به دور زمین می چرخند.

۴۰-اگر سطح روشن خورشید برداشته شود ، فقط تاریکی را می بینیم. اگرچه سطح خارجی خورشید به اندازه کافی روشن می شود که می تواند شبکیه های شما را بسوزاند ، اما هسته خورشید سیاه است

منبع:thefactsite.com

کشور کامرون

کشور کامرون/ همه چیز درباره کشور کامرون

کتاب اودیسه

کتاب اودیسه اثر هومر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا