هفته نهم بارداری

شنبه 13 خرداد 1402 سلامت
بارداری

هفته نهم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

در هفته نهم بارداری، جنین حدود 2.5 سانتی‌متر (حدود اندازه یک‌دانه انگور) و وزن کمی دارد. او هرروز به یک انسان کامل شبیه‌تر می‌شود و بخش‌های مختلف بدنش شامل اندام‌ها، ماهیچه‌ها و اعصاب شروع به کار می‌کنند. پلک‌های جنین در حالت بسته قرار دارند و قلبش به چهار حفره تقسیم شده است. اندام‌های تناسلی بیرونی شکل‌گرفته‌اند، اما هنوز نمی‌توان جنسیت کودک را تعیین کرد.

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در هفته نهم بارداری، ممکن است هنوز شکم شما برای اطرافیان ظاهر حاملگی نداشته باشد. تغییرات سریع خلق و خو نیز در این مرحله بسیار رایج است و احساسات نگرانی در مورد بهداشت روانی و تغییراتی که سبب شدند مادر و پدر شوید، طبیعی است. ممکن است در این مرحله احساس نفخ و باد معده کنید که به دلیل تولید زیاد هورمون پروژسترون است. اگر سن شما بالای 35 سال است یا در خانواده‌تان سابقه بیماری‌های ژنتیک وجود دارد، ممکن است بخواهید از مشاوره ژنتیک و یا آزمایش CVS استفاده کنید.

فعالیت‌های هفته نهم بارداری

برای برقراری ارتباط با کودک خود، می‌توانید یک برنامه روزانه را آغاز کنید. بهترین زمان برای این کار، قبل از خواب و بعد از بیدار شدن است. هر بار به مدت 5 تا 10 دقیقه، در یک گوشه آرام بنشینید و دست‌های خود را بر روی شکم خود قرار دهید. به تنفس خود تمرکز کنید و سپس به کودک خود فکر کنید؛ به امیدها و رویاهای‌تان، به اهدافتان به‌عنوان یک مادر. این کار می‌تواند به شما در تبدیل‌شدن به یک مادر در آینده کمک کند و پیوند بین شما و کودکتان را بیشتر کند. همچنین، این کار از نظر روانی می‌تواند بازگشت به زندگی طبیعی پس از وضع حمل را تسهیل کند.

فعالیت‌های هفته نهم بارداری

فعالیت‌های هفته نهم بارداری

رژیم غذایی بارداری در هفته نهم

در دوران بارداری، ویتامین C برای سلامتی شما و جنینتان نقش حیاتی دارد. این ویتامین در میوه‌هایی مانند مرکبات، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز و قرمز، توت‌فرنگی، انبه، طالبی و اسفناج یافت می‌شود. ویتامین C به رشد بافت‌های ارتباطی (تاندوم‌ها)، التیام زخم، سیستم ایمنی بدن و جذب آهن مفید کمک می‌کند. همچنین، این ویتامین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، رادیکال‌های آزاد (مولکول‌های آسیب‌زننده به سلول‌ها) را نابود می‌کند و به مقاومت استخوان‌ها، دندان‌ها و پوست کمک می‌کند. اما بدانید که ویتامین C آب‌محلول است و بدن نمی‌تواند آن را ذخیره کند. بنابراین، شما باید به‌طور روزانه ویتامین C را از طریق مصرف غذاهای حاوی آن جذب کنید. همچنین، سایر ویتامین‌های مادرانه را نیز بشناسید و در رژیم غذایی خود جای دهید.

نگران نباشید

در اوایل بارداری، بسیاری از خانم‌های باردار احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌کنند. این حالت طبیعی است زیرا بدن شما را با تغییرات مختلف دوران بارداری سازش داده و وظایف گوناگون و متعددی را بر عهده می‌گیرد، و طبیعت برای کمک به مقابله شما با تغییرات دوران بارداری، خواب شما را زیاد می‌کند. با تعدیل و تطبیق فیزیکی و روحی با حاملگی، این حالت به تدریج کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از خستگی، بهترین روش، خواب منظم شبانه و بعد از نهار است. همچنین، می‌توانید از راهکارهایی برای بهبود کیفیت خواب در دوران بارداری استفاده کنید که می‌توانید آن‌ها را در اینجا پیدا کنید.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته نهم حاملگی

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته نهم حاملگی

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته نهم حاملگی

شما در هفته اول ماه سوم از بارداری خود هستید. خوب است بدانید که ماه سوم، ماه تارهای صوتی است.در این ماه تارهای صوتی به وجود می‌آیند ولی جنین قادر به ادای صوت نیست. قرائت سوره “آل‌عمران” در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در این ماه سفارش شده است.
فرستادن 140 مرتبه صلوات با “عجل فرجهم” هم توصیه‌شده است. فراموش نکنید تا پیش از 4 ماهگی، پیش از هر نزدیکی، شما و همسرتان آیه 87 سوره‌ “انبیا” را بخوانید
.

بایدهای ونبایدهای هفته نهم بارداری

اگر تا قبل از بارداری ورزش نمی‌کردید، می‌توانید در دوران بارداری با شروع ورزش، به سلامتی خود و جنینتان کمک کنید. حتی پیاده‌روی نیز می‌تواند به عنوان یک فعالیت ورزشی مفید در دوران بارداری در نظر گرفته شود. پیاده‌روی باعث سوزاندن کالری‌ها، تقویت عضلات، سرعت‌بخشیدن به گردش خون و جلوگیری از یبوست می‌شود و علاوه بر این‌ها خطر بیماری‌های قلبی، سرطان تولون، افسردگی و عصبانیت را نیز کاهش می‌دهد.

در سه‌ماهه اول بارداری، نیازی به لباس مخصوص حاملگی نیست، اما باید از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان که بدن را تحت فشار قرار می‌دهند، پرهیز کنید. شما باید همیشه یک قدم جلوتر از تغییرات جسمانی باشید که ناشی از بارداری است و از پوشش‌های زبر و خشن که باعث به وجود آمدن بیماری‌های پوستی مانند اگزما می‌شوند، خودداری کنید. همچنین، از سینه‌بندهای تنگ که باعث جلوگیری از رشد غدد شیری می‌شوند، پرهیز کنید و از کرست‌های یکسره‌ای که حالت ارتجاعی دارند، استفاده کنید. متخصصان نیز توصیه‌هایی برای پوشیدن لباس مناسب بارداری دارند که می‌توانید کم‌کم آن‌ها را به عمل بیاورید.

 

بارداری

هفته یازدهم بارداری

بارداری

هفته ششم بارداری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا