هفته سوم بارداری

سه‌شنبه 20 تیر 1402 سلامت
بارداری

هفته سوم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

در هفته سوم بارداری، جنین شما هنوز یک توده سلولی کوچک است که در حال تکثیر است و در دیواره رحم جایگیری می‌کند. قسمتی از آن تبدیل به جفت خواهد شد و هورمون بارداری (HCG) ترشح خواهد کرد تا جلوی ریزش و خونریزی جداره رحم را بگیرد. مایع آمنیوتیک نیز از این هفته شروع به جمع شدن در اطراف توده سلولی می‌کند. جنین اکسیژن و مواد غذایی موردنیاز خود را از طریق سیستم گردش خونی ابتدایی به دست می‌آورد.

تکمیل ساختمان جفت تا پایان هفته چهارم بارداری طول می‌کشد. در پایان هفته سوم، شما می‌توانید با استفاده از یکی از انواع آزمون‌های حاملگی خانگی، وضعیت بارداری خود را چک کنید. در صورتی که جواب آزمایش منفی شد، می‌توانید 2 تا 3 روز بعد، آزمایش را تکرار کنید.


در هفته سوم بارداری شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در بعضی خانم‌ها، در هفته سوم یا چهارم بارداری “لکه بینیِ لانه گزینی” رخ می‌دهد که ناشی از فرورفتن تخم بارورشده در دیواره پرخون داخل رحم است. این روند احتمالا از هفته دوم بارداری، یعنی حدود 6 روز بعد از باروری تخمک، آغاز می‌شود. در بعضی موارد، خونریزی آن‌قدری مختصر است که شاید متوجه آن نشوند.

در سومین هفته بارداری، هنوز نمی‌توان به‌طور قطعی مشخص کرد که بارداری دارید یا خیر، اما چند روز بعد از لقاح، تخم بارورشده شروع به لانه گزینی در جداره داخل رحم کرده و رشد خود را آغاز می‌کند. در این هفته، اندازه جنین هنوز بسیار کوچک است و همچنان در مرحله تکثیر سلولی قرار دارد.

فعالیت‌هایی که در سومین هفته بارداری باید انجام دهید

برای تشخیص بارداری، می‌توانید یک تست حاملگی خانگی از داروخانه تهیه کنید. بیشتر این تست‌ها در هفته‌ای که موعد قاعدگی است، یعنی دو هفته بعد از تخمک‌گذاری، معمولا جواب مثبت را نشان می‌دهند. زمان مناسب برای تست کردن حاملگی در حال حاضر، سه هفته پس از بارداری است.

برای گرفتن جواب بهتر، بهتر است از ادرار صبحگاهی استفاده کنید. همچنین، ممکن است تست خریداری‌شده توسط شما، چند عدد در یک جعبه داشته باشد. این موضوع به دلیل آن است که ممکن است در هفته سوم، جواب اولین تست خانگی، مثبت نشود. در صورتی که جواب اولین تست منفی باشد، می‌توانید یک نوبت دیگر هم وضعیت حاملگی خود را تست کنید.

رژیم غذایی در هفته سوم بارداری

تغذیه صحیح در دوران بارداری بسیار مهم است و بهترین راه برای تأمین نیازهای غذایی جنین، مصرف مواد غذایی متنوع از مختلف گروه‌های غذایی است. در هفته سوم بارداری نیز، رعایت تنوع غذایی بسیار مهم است. برای دستیابی به این تنوع، می‌توانید از مواد غذایی موجود در محل و فصل و سفره خانوار استفاده کنید.

برای تأمین نیازهای غذایی خود در طول دوران بارداری، باید از 5 گروه غذایی مختلف استفاده کنید: نان، غلات و دانه‌های مقوی؛ حبوبات؛ سبزی‌ها و میوه‌ها؛ گوشت، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ؛ لبنیات شامل شیر، ماست و پنیر. بهتر است از سومین هفته بارداری شروع به تغییرات در تغذیه خود کنید تا مواد مغذی بیشتری به بدن شما و جنین شما برسد.

در دوران بارداری، رژیم گرفتن توصیه نمی‌شود، اما بهتر است مصرف دسرهای شیرین، غذاهای سرخ‌کرده، پفک‌های شور و غذاهای فست‌فودی را کاهش دهید. همچنین، مصرف انار قبل از صبحانه در روزهای جمعه برای رفع حالت تهوع مفید است.

نگران نباشید

در دوران بارداری، به‌خصوص در هفته‌های ابتدایی، طبیعی است که پیش‌بینی و شناخت وضعیت حاملگی با چالش‌هایی همراه باشد. ممکن است شما در ذهن خود شک و تردیدهایی درباره حاملگی داشته باشید، یا حتی بدون آگاهی از بارداری خود باشید. در چنین شرایطی، تست حاملگی مثبت در هفته سوم، شما را ممکن است تا حدی غافلگیر کند.

در صورتی که نتیجه تست حاملگی مثبت باشد، نگران نباشید و انرژی خود را حفظ کنید. این یک اتفاق طبیعی و خوشبختانه است که می‌تواند احساسات متفاوتی را در شما برانگیخته و شما را در مسیری نو به سوی پدری و مادری قرار دهد. ما به‌نوبه خود به شما تبریک می‌گوییم و امیدواریم که با سلامتی بهترین مراحل بارداری را تجربه کنید.

توصیه‌های مذهبی هفته سوم بارداری

ماه اول، ماه قلب است. چون در 4 هفته اول زندگی جنین، این قلبِ جنین است که فعالیت خود را آغاز می‌کند. سعی کنید همیشه با وضو باشید، خصوصا هنگام غذا خوردن. صبح‌ها کمی سیب شیرین بخورید. روزهای پنجشنبه و جمعه سوره “یس” و “الصافات” بخوانید و به شکم بدمید.

بایدهای ونبایدهای هفته سوم حاملگی

در طول دوران بارداری، فعالیت بدنی منظم به شما کمک می‌کند تا انرژی بیشتری برای انجام کارهای روزمره داشته باشید و وزنتان را در کنترل نگه‌دارید. همچنین، ورزش در این دوره می‌تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهد، آرامش و راحتی بیشتری در زمان زایمان به شما بدهد و حالت عمومی شما را بهتر کند. بنابراین، برای بهره‌مندی از این فواید، بهتر است ورزش‌های مناسب بارداری را انجام دهید.

باید توجه داشت که برخی حیوانات اهلی، می‌توانند منتقل‌کننده بیماری‌هایی باشند که بر روی حاملگی و جنین، تاثیرات نامطلوبی دارند. به عنوان مثال، گربه می‌تواند انتقال‌دهنده انگل توکسوپلاسموز باشد. زن بارداری که در اوایل دوره حاملگی به این بیماری مبتلا می‌شود، ممکن است منجر به سقط جنین شود. در مراحل پایانی حاملگی نیز، این بیماری ممکن است منجر به مرگ جنین یا ناهنجاری‌هایی از قبیل عقب‌ماندگی ذهنی، یرقان یا اشکالات مغزی شود. بنابراین، زن باردار باید از تماس با حیوانات اهلی جدا خودداری کند.

بارداری

هفته چهارم بارداری

بغل کردن

فواید بغل کردن برای سلامتی /6 فواید سلامتی آن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا