نقص سیستم ایمنی ولوو در تصادف اوبر، ثابت شد

جمعه 21 اردیبهشت 1397 فناوری

 

بر اساس نتایج آخرین تحقیقات درباره تصادف مرگبار خودروی خودران اوبر در آمریکا، سیستم ایمنی ولوو XC90 عملکرد ضعیفی داشته است.

بیش از یک ماه از تصادف مرگبار خودروی خودران اوبر در آریزونای آمریکا می‌گذرد. در این حادثه‌ی دلخراش، خودروی خودران اوبر که یک دستگاه ولوو XC90 بود با عابرپیاده برخورد کرد که به‌دلیل شدت جراحات، زن ۴۹ ساله‌ی آمریکایی پس از انتقال به بیمارستان، درگذشت. پس از این حادثه تحقیقات گسترده‌ی مهندسان اوبر و پلیس آمریکا آغاز شد و نتایج اولیه باتوجه به ویدئوی منتشر شده از کابین خودرو، بسیار ضد و نقیض بود. امروز اما نتایج بررسی‌های بیشتر از عملکرد نامناسب سیستم ایمنی و ترمز اضطراری خودکار ولوو XC90 حکایت دارد. بر اساس گزارش منتشر شده، سیستم ایمنی خودرو حضور عابرپیاده را شناسایی کرد، اما اقدامی برای جلوگیری از برخورد انجام نداد.

Uber self-driving SUV

مقاله‌های مرتبط:

دلیل این امر طراحی و تنظیمات ضعیف سیستم ایمنی به‌منظور جلوگیری از شرایط خطای مثبت شناسایی (False Positive)، شرایطی چون عدم ترمزگیری خودکار با شناسایی موانع بی‌خطر مانند کیسه‌های پلاستیکی، بوده است. درحقیقت به‌قدری آستانه‌ی سیستم پایین بوده که حتی با شناسایی وجود عابرپیاده، اقدامی جهت جلوگیری از برخورد انجام نشده است. بر اساس ویدئوی منتشر شده از کابین ولوو XC90 توسط پلیس، راننده‌ی پشتیبان نیز متوجه جاده نبوده است تا در صورت خطای سیستم ایمنی اقدامی راه‌گشا انجام دهد. همانطور که ذکر شد، خودرو در حالت خودران حرکت می‌کرده و براساس بررسی‌های انجام شده، سرعت حرکت آن در هنگام تصادف ۶۰ کیلومتر بر ساعت بوده و البته شواهدی مبنی بر کاهش سرعت پیش از تصادف یافت نشده است.

Uber self-driving SUV

پس از این تصادف مرگبار، شرایط برای اوبر نیز بسیار پیچیده شد. برنامه‌ی تست خودروهای خودران این شرکت در آریزونای آمریکا کاملاً لغو شد. علاوه بر این بر اساس تحقیقات انجام شده، تعداد اپراتورهای انسانی اوبر و سنسورهای نصب شده در خودروهای خودران این شرکت قبل از این حادثه، هر دو کاهش داشته‌اند. در حال حاضر دست‌اندرکاران اوبر در کنار نمایندگان ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا (NTSB) مشغول بررسی بیشتر جوانب مختلف این حادثه هستند.

UBER

یکی از سخنگوهای اوبر در این رابطه گفت:

ما به‌طور فعال در تحقیقات NTSB مشارکت داریم. به‌دلیل احترام به فرآینده تحقیقات و اعتماد NTSB به ما، نمی‌توانیم در مورد جزئیات این حادثه اظهارنظر کنیم. هم اکنون روند بازنگری کلی برنامه‌ی خودروهای خودران را شروع کرده‌ایم؛ کریستوفر هارت، به‌عنوان یکی از مسئولان سابق NTSB به ما ملحق شده است تا در سیاست کلی ایمنی کمک حال ما باشد. بازنگری و بررسی ما شامل ایمنی سیستم تا فرآیند آموزش اپراتورهای خودرو می‌شود؛ امیدواریم به‌زودی اطلاعات بیشتری برای اشتراک‌گذاری داشته باشیم.

باید دید که آیا در پایان این تحقیقات، سیستم ایمنی برند ولوو نیز  به‌عنوان جزئی از عوامل دخیل در حادثه، سهم خواهد داشت؟

منبع : زومیت

اپل اپلیکیشن‌های متجاوز به حریم خصوصی کاربران را حذف کرد

هولولنز 2 از نسل جدید سنسورهای کینکت بهره خواهد برد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا