نسخه‌ی نهائی تسلا مدل 3، رونمائی شد – فناوری

شنبه 7 مرداد 1396 فناوری

امروز با حضور ایلان ماسک در یک کنفرانس خبری، تسلا مدل 3 معرفی و قیمت‌گذاری شد. این محصول، به‌عنوان مهم‌ترین خودروی الکتریکی دنیا که تاکنون ساخته شده است، شناخته می‌شود.

سرانجام وعده‌ی ایلان ماسک محقق شد و مدل 3، به‌عنوان خودرویی الکتریکی با قابلیت‌های جذاب و قیمتی بی‌سابقه، به تولید رسید. دیگر خودروهای شرکت تسلا، شامل مدل X و مدل S هستند که توانایی‌های فنی قابل قبولی دارند؛ اما به ترتیب با آستانه‌ی قیمت ۸۴ هزار دلار و ۷۰ هزار دلار، نسبتا گران و خارج از محدوده‌ی خرید عامه‌ی مردم در سطح جهانی محسوب می‌شوند. با این اوصاف، مدل 3 که از دو سال پیش با آستانه‌ی قیمت ۳۵ هزار دلار، توسط مالک تسلا وعده داده شده بود، از اهمیت زیادی در بازار جهانی برخوردار است.

تسلا مدل 3 Tesla

مهم‌ترین اطلاعاتی که از این خودرو در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، شامل تأیید قیمت ۳۵ هزار دلار برای نمونه پایه است که به لطف استفاده از پیشرانه‌ی الکتریکی به قدرت ۲۳۵ اسب بخار، می‌تواند در زمانی حدود ۵.۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. فهرست ارقام رؤیایی تسلا مدل 3 به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ چراکه نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت هم در اختیار راننده‌ی آن خواهد بود. باتری‌های ارزان‌ترین نمونه‌ی مدل 3 پس از شارژ کامل، برای حرکت تا مسافت ۳۵۰ کیلومتر کافی هستند؛ ضمن اینکه با استفاده از فناوری سوپرشارژر، با ۳۰ دقیقه اتصال به شارژر مخصوص، انرژی لازم برای حرکت تا مسافت ۲۱۰ کیلومتر ذخیره خواهد شد. این خودرو چنانچه به برق خانگی متصل شود، با هر ساعت شارژ، نزدیک به ۵۰ کیلومتر شعاع حرکتی خواهد داشت.

تسلا مدل 3 Tesla

تسلا حتی در نسخه‌ی پایه از مدل 3، آپشن‌های نسبتا کاملی ارائه می‌کند. نمایشگر ۱۵ اینچ، سیستم تهویه هوای دوگانه، دو درگاه USB، پشتیبانی از سرگرمی‌های چندرسانه‌ای و همچنین توانایی اتصال و به‌ اشتراک‌گذاری اینترنت، از دیگر امکانات رفاهی این خودرو هستند. بخشی از آپشن‌های خودرو با فرمان صوتی کنترل می‌شوند، گوشی‌های هوشمند از طریق بلوتوث با خودرو همراه می‌شوند و می‌توانند از شارژر ۱۲ ولت داخل کابین نیز استفاده کنند. چراغ‌های جلو، عقب و حتی مه‌شکن‌ها تمام LED هستند. دوربین عقب، آینه‌های برقی الکتریکی و جمع‌شونده و ورود و استارت بدون کلید، دیگر آپشن‌های جالب مدل 3 هستند. طراحی بدنه‌ی این خودرو، حالتی فست‌بک دارد و می‌توان با جمع‌ کردن صندلی‌های عقب، فضای صندوق بار را که در حالت عادی ۴۲۴ لیتر گنجایش دارد، به میزان قابل توجهی افزایش داد.

از نظر فناوری خودران و تجهیزات مربوط به ایمنی، مدل ۳۵ هزار دلاری تسلا فراتر از انتظار است. ۸ دوربین در پیرامون مدل 3 وجود دارند که همراه با ۱۲ سنسور اولتراسونیک، ترمز اضطراری و هشداردهنده‌های مختلف برای جلوگیری از برخورد را مدیریت می‌کنند. این خودرو دارای ۸ ایربگ، شامل ۶ نمونه‌ی اصلی و ۲ کیسه هوای پرده‌ای است. هشدار خروج از خط به هنگام رانندگی در بزرگراه، سیستم‌های متنوع حفظ پایداری نظیر ESP، ترمز مدرن ABS برای چهار چرخ، کمربند ایمنی پیش‌کشنده با ۳ نقطه‌ی عملکرد و سنسور کنترل فشار لاستیک‌ها، از آپشن‌های ایمنی در نسخه‌ی پایه‌ی تسلا مدل 3 هستند.

تسلا آپشن‌های اضافه‌ی جذابی برای خریداران مدل 3 در نظر گرفته است. علاقه‌مندان این خودرو می‌توانند با پرداخت ۹ هزار دلار، بسته‌ی تقویتی کارآمدی داشته باشند که شامل باتری‌های ظرفیت بالا و تغییراتی در پیشرانه خواهد بود. این نسخه از مدل 3، می‌تواند در زمان ۵.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و نهایت سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. با شارژ کامل این خودرو، می‌توان مسافتی باورنکردنی نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر طی کرد. نسخه‌ی فول‌آپشن تسلا مدل 3 در صورت استفاده از سیستم سوپرشارژر، بعد از ۳۰ دقیقه اتصال به برق می‌تواند تا ۲۷۰ کیلومتر شعاع حرکت داشته باشد؛ درحالی‌که هر ساعت شارژ این خودرو از طریق برق شهری، انرژی لازم برای ۶۰ کیلومتر مسافت را فراهم خواهد کرد.

تسلا مدل 3 Tesla

سطح آپشن‌های اضافه‌ و قابل انتخاب تسلا مدل 3، کاملا راضی‌کننده و البته پرهزینه است. به‌عنوان مثال، رینگ‌های استاندارد این خودرو ۱۸ اینچ هستند؛ اما نمونه‌ی اسپرت ۱۹ اینچ، ۱۵۰۰ دلار قیمت دارند. مجموعه آپشن‌های تکمیلی فناوری خودران، شامل کروز کنترل هوشمند، هدایتگر خودرو بین خطوط، پارک هوشمند و حتی سبقت‌گیری خودکار در بزرگراه، ۵ هزار دلار هزینه دربر خواهد داشت. صندلی‌های برقی با تنظیمات ۱۲ جهت، گرم‌کن داخل صندلی و فرمان، سیستم صوتی پرقدرت مجهز به امپلی فایر و ساب‌ووفر، سانروف پانورامیک، شارژر بی‌سیم با قابلیت تغذیه‌ی همزمان ۲ گوشی، از امکانات لوکس مدل 3 هستند که حدود ۵ هزار دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.

تسلا ادعا می‌کند که مدل 3، تا چند سال دیگر می‌تواند یکی از بهترین خودروهای دنیا در استفاده از فناوری خودران باشد و با پیشرفت نرم‌افزارهای مربوط به آن، حرکت کاملا خودکار از مبدأ تا مقصد را بدون دخالت راننده انجام دهد. این شرکت امیدوار است که در سال‌های آینده با دریافت مبلغ ۳ هزار دلار، مدل 3 را تبدیل به خودرویی کاملا خودران کند.

نسخه‌ی پایه و ارزان‌تر مدل 3، از پائیز امسال آماده‌ی تحویل به مشتریان خواهد بود؛ درحالی‌که مدل کامل‌تر همراه باتری‌های قدرتمندتر و پیشرانه‌ی تقویت‌شده، از هم‌اکنون با آستانه‌ی قیمت ۴۰ هزار دلار آماده‌ی فروش است. همه‌ی نسخه‌های تسلا مدل 3، با ۴ سال یا ۸۰ هزار کیلومتر گارانتی کامل ارائه می‌شوند که با ۸ سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر گارانتی باتری و موتور الکتریکی همراه خواهد بود. تعمیر و امداد جاده‌ای تا ۴ سال یا ۸۰ هزار کیلومتر به خریداران این خودرو ارائه خواهد شد.

 


منبع : زومیت

روش‌هایی مفید برای پیشرفت به‌صورت پیوسته - فناوری

خودروهای سایپا چقدر گران می شوند؟-فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا