نحوه پرورش و نگهداری گیاه آلوئه ورا

یکشنبه 11 دی 1401 گل و گیاه
گیاه آلوئه ورا

شناسه گیاه آلوئه ورا

فرمانرو: گیاهان

جز : آوندداران گیاهان گلدار  تک‌لپه‌ای‌ها

بومی: شبه جزیره عربستان

راسته: مارچوبه‌سانان

تیره: سریشیان

زیرخانواده: سریشی‌واران

سرده: سگل‌ها

گونه: صبر زرد

معرفی گیاه آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا یک گیاه بادوام با گلهای زرد است. برگهای سخت آبدار و نیزه ای این گیاه به طول ۲۰ اینچ رشد می کند و طول کل گیاه تا ۴ پا می رسد. تنها برگهای این گیاه ارزش دارویی دارند، اما بخشهای مختلف برگها نیز برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند.

ژله شفاف و سفتی از قسمتهای داخلی برگ تشرح میشود. بین این ژله و پوست بیرونی برگ سلولهای خاصی حاوی مایع زردرنگ تلخ قرار دارد. وقتی که این مایع خشک میشود، سبب تولید شیره Aloe میشود.

معرفی گیاه آلوئه ورا

معرفی گیاه آلوئه ورا

خواص گیاه آلوئه ورا

  • ژل آلوئه ورا دارای ۱۲ ماده اصلی است و بررسی ها نشان داده که بدون هیچ عارضه ای از عصبانیت و التهاب جلوگیری می کند و همچنین آلوئه ورا سبب تحرک ماهیچه ها و صحت کارکرد مفاصل می شود.
  • «آلوئه ورا» با خاصیت اعجاب انگیز خود مى تواند تمام اسید آمینه هاى ضرورى بدن را در اختیار شخص مصرف کننده قرار دهد، بنابراین نیاز داریم که در رژیم غذایی خود همواره این ویتامین ها را به طور مکمل بگنجانیم.
  • آلوئه ورا با وجود موادی که در خود دارد بی نهایت برای سلامت دهان و لثه مفید است. دندانپزشکان بر اثرات آلوئه ورا بر دهان و لثه و استفاده از آن بسیار توصیه می کنند

دمای مورد نیاز گیاه آلوئه ورا

برای کاشت آلوئه ورا به دمایی حدود ۱۷ تا ۲۴ درجه سانتی گراد نیاز خواهید داشت. دمای مطلوب این گیاه باید فراهم شود. آلوئه ورا به سیکل دمایی نامطلوب مانند سرمای بیش از اندازه یا گرمای زیاد واکنش نشان می دهد. بنابراین برای باطراوت نگه داشتن این گیاه آن را در دمای مذکور نگه داری نمایید. نور مستقیم نیز از پارامترهای لازم برای این گیاه می باشد. به همین خاطر توصیه می شود این گیاه چند ساعتی را در فضای بیرون از محیط منزل در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد.

دمای مورد نیاز گیاه آلوئه ورا

دمای مورد نیاز گیاه آلوئه ورا

نحوه آبیاری صحیح گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا جزء گیاهان مقاوم تلقی می شود. بنابراین نیاز آبی کمی دارد. از این رو بسیار شبیه به کاکتوس صخره ای عمل می نماید. هر ۱۲ تا ۱۴ روز بازه رمانی آبیاری به این گیاه است. آبیاری آلوئه ورا باید درحدی باشد که سبب خروج آب از گلدان نگردد. حالت غرقابی شدن برای آلوئه ورا بسیار نامطلوب می باشد. از این رو همواره باید زیر گلدانی آن خالی از آب شود. در زمان آبیاری خاک گیاه باید به طور کامل خشک شده باشد. میزان آبیاری در فصول سرد کمتر از این میزان شده و به هر سی روز یک بار می رسد.

کود دهی گیاه آلوئه ورا

برای این گیاه از کودهای ضعیف و رقیق استفاده می شود. کودهای ضعیف در نوع ۱۰-۴۰-۱۰ آماده می گردند. اگر خاک مورد استفاده برای کاشت آلوئه ورا از نوع فاقد مواد مغذی است، بهتر است این کود دهی را ماهی یک بار از ابتدای بهار تا انتهای تابستان انجام دهید. برای گیاهانی که در فضای بیرون از منزل کاشته می شوند، از کودهای گرم یا ارگانیک استفاده کنید.

کود دهی گیاه آلوئه ورا

کود دهی گیاه آلوئه ورا

خاک مناسب گیاه آلوئه ورا

بهتر است کاشت آلوئه ورا را با گلدان سفالی امتحان کنید. برای این گیاه از خاکی با ۴۰ درصد پولیت یا ماسه به همراه خاک برگ استفاده نمایید و تناسب بین سایز گلدان و گیاه را در نظر داشته باشید.

زمان تعویض گلدان گیاه آلوئه ورا

تعویض گلدان باید هر یک سال یک بار انجام شود. بعد از گذشت یک سال ریشه ها در حدی رشد کرده اند که فضای لازم برای رشد نیاز دارند. مراقب باشید که در حین این تعویض گلدان، زهکشی گیاه به خوبی حفظ شود. چون حالت منجلابی شدن خاک باعث پوسیدگی سریع گیاه می شود. این خاصیت نیز حکایت از خشکی پسند بودن آلوئه ورا دارد.

زمان تعویض گلدان گیاه آلوئه ورا

زمان تعویض گلدان گیاه آلوئه ورا

انواع تکثیر گیاه آلوئه ورا

  1. برای کاشت آلوئه ورا بهترین روش استفاده از پاجوش می باشد. این پاجوش ها هر ۶ ماه یک بار در کنار گیاه رویت می گردند. محل رویش این پاجوش ها در قاعده گیاه می باشد.این جداسازی باید از قسمت تحتانی گیاه انجام شود. پاجوش منتقل شده بعد از دو یا سه هفته رشد خواهد کرد.
  2. روش دوم کاشت گیاه آلوئه ورا از طریق بذر می باشد. این کاشت در فصل بهار انجام می شود و برای قرار دادن بذر عمق یک سانتی متری خاک را در نظر می گیرند. اگر عمق کاشت بیش از این باشد، شانس جوانه زنی کمتر می شود.در این دوران خاک باید از نظر رطوبتی کاملاً تامین باشد. جوانه زنی بعد از گذشت یک تا ۶ ماه رویت می گردد. زمانی که جوانه ها به ارتفاع سه سانتی متری رسیدند، آن ها را به گلدان های جدا انتقال دهید.

آفت های گیاه آلوئه ورا

  • یکی از آفت های گیاه آلوئه ورا لکه سیاه است که اثر گزش حشرات و تخم ریزی روی گیاه ایجاد می شود و سلامت آن را به خطر می اندازد . این آفت بیشتر در گیاهان آلوئه ورا در مزرعه هستند، دیده می شود.
  • نوع دیگری از آفت آلوئه ورا شپشک سفید یا شپشک آرد آلود است که در شرایطی که آلوئه ورا را در مزرعه کشت بدهند و به خانه بیاورید ممکن است گیاه تان به آن آلوده باشد.
  • یکی دیگر از مشکلات گیاه آلوئه ورا پوسیدگی ریشه است که ناشی از آبیاری بیش از اندازه گیاه است و ممکن است گیاه را از بین ببرد.

معرفی گیاه افرای ژاپنی

معرفی گل آفتابگردان ارغوانی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا