نجات جان بیماران بستری کرونا با پلاسمای خون بهبود یافته ها

سه‌شنبه 14 مرداد 1399 گوناگون
نجات جان بیماران بستری کرونا با پلاسمای خون بهبود یافته ها
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت در بدن برخی از بهبودیافتگان کرونا، پادتنی وجود دارد که می تواند جان بیماران بستری در بیمارستان ها را نجات دهد.
 سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اکنون در ۲۴ استان کشور تهیه و جمع‌آوری پلاسمای «هایپرایمیون» از بیماران بهبود یافته از کووید ۱۹ برای مصرف در بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

حاجی بیگی افزود: باید توجه کرد که تهیه پلاسما به روش پلاسما فرزیس تولیدی با تهیه پلاسمای هایپرایمیون تفاوت دارد، برای تهیه پلاسمای هایپرایمیون احتیاج به افراد خاص داریم که جانشین ندارند و نادر هستند و در خون و پلاسمای این افراد پادتن یا آنتی بادی خاصی وجود دارد که در یک زمان معین می‌تواند جان بیماران بستری در بیمارستان‌ها را نجات دهد مانند بهبود یافتگان کووید۱۹ و به همین دلیل هم پلاسمای هایپرایمیون بیماران بهبود یافته از بیماری کووید۱۹ مصرف مستقیم بیمارستانی دارد.وی اعلام کرد: بیشترین میزان مراجعه برای اهدای پلاسمای کووید۱۹ در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، کرمانشاه، خراسان رضوی بوده و طی چهار ماه نخست امسال ۳۵۹۵ واحد پلاسما دریافت شده است.

حاجی بیگی با بیان اینکه وظیفه سازمان انتقال خون جمع آوری و فرآوری پلاسمای بهبود یافتگان است، گفت: پلاسمای بهبود یافتگان از کرونا به دلیل وجود پادتن ضد ویروس برای نجات بیماران مفید است و این امر در دنیا مورد اقبال قرار گرفته است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبودیافتگان حداقل ۱۴ و ترجیحا ۲۸ روز بعد از بهبودی است تا در این فاصله زمانی مطمئن شویم که آن‌ها دیگر ناقل نیستند و می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای پلاسما اهدا کنند.

نجات جان بیماران بستری کرونا با پلاسمای خون بهبود یافته ها

اقدامات لازم برای اهدای پلاسمای بهبود یافتگان کرونا در پایگاه‌های انتقال خون اوایل اردیبهشت ماه آغاز شد و قبل از آن هم این اقدام در بیمارستان‌ها انجام می‌شد.

حاجی بیگی با بیان اینکه همه بهبود یافته‌ها شرایط اهدا را ندارند، خاطر نشان کرد: سن اهدا باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد و این در حالیست که میانگین سن مبتلایان به ویروس کرونا بستری شده در بیمارستان‌ها ۴۵ تا ۵۰ سال است.وی اضافه کرد: بانوانی که سابقه زایمان داشته باشند ممکن است که پلاسمای آن‌ها برای استفاده بیماران مبتلا به کرونا عوارض داشته باشد، اما پلاسمای این بانوان برای تولید دارو می‌تواند مناسب باشد، اما برای مصرف مستقیم برای بیماران ممنوع است و لذا این گروه از بانوان از اهدای پلاسما برای مصرف مستقیم در بیماران معاف هستند.

وی تاکید کرد:، اما خانم‌هایی که سابقه بارداری ندارند یا مجرد هستند و همچنین آقایان بین سنین ۱۸ تا ۶۰سال برای اهدای پلاسما در اولویت قرار دارند.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: همچنین برخی مبتلان به کرونا که بهبود یافته‌اند هم دارای فشار خون چاقی، دیابت یا برخی علایم دیگر هستند که شرایط اهدای پلاسما را ندارند.

منبع : شبکه خبر
سختگیری کانادا بر تراکنش های مالی ایران

سختگیری کانادا بر تراکنش های مالی ایران

بازگشت کوپن کلید خورد

بازگشت کوپن کلید خورد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا