مهارت‌های ارتباطی رهبران بزرگ

یکشنبه 20 اسفند 1396 فناوری
مهارت‌های ارتباطی رهبران بزرگ

 

رهبرانی که به‌جای استقبال از نظرات و ایده‌های کارمندان، خود را تنها مقام صاحب‌رأی شرکت می‌دانند، از جزئیات و زوایای مختلف کسب‌وکارشان ناآگاه می‌مانند.

همه‌ی رهبران و مدیران متمایل‌اند قدرت و ظرفیت کسب‌وکار خود را به سایر همکاران و فعالین صنعت ثابت کنند. بااین‌حال اگر همیشه شما متکلم اول مکالمات هستید و دائم نظرتان را بیان می‌کنید، ممکن است ایده‌های منحصربه‌فردی را که دیگران به اشتراک می‌گذارند، از دست بدهید. در دنیایی که همه تلاش می‌کنند فرم رهبری تفکر خود را به طریقی نشان دهند، به‌سادگی ممکن است گوش دادن را، یعنی یکی از قوی‌ترین ابزارهایی که یک رهبر برای برقراری ارتباط و اعتمادسازی در اختیار دارد،  فراموش کنید. ال کارنسیل، رئیس دانشگاه UCLA می‌گوید:

هنگامی‌که مدیرعامل یک شرکت هستید، همه‌ی اطرافیان شما را به‌عنوان هوشمندترین فرد اتاق می‌بینند. ولی شما باید در برابر این وسوسه مقاومت کنید. این تنها راه گردآوردن کامل‌ترین اطلاعات جمعی هر جلسه است.

رهبر کسب‌وکار ممکن است در تله‌ی جذاب سخنرانی گرفتار شود. هنگامی‌که می‌خواهید یک شرکت تأسیس کنید، کارشناسان مختلف به شما توصیه می‌کنند به دنبال مشاوره، ایده گرفتن و کمک مربیان باشید. درنتیجه ممکن است متمایل باشید دائماً جزئیات جالب و نتایج فرایندها را برای دیگران بازگو کنید. واقعیت این است که شما نمی‌توانید هم‌زمان در همه‌ی نقاط شرکت حضور داشته باشید و به‌تبع، از همه‌ی اتفاقاتی که رخ می‌دهد باخبر نیستید. موفقیت شرکت مستلزم این است که شما به صحبت‌ها، ایده‌ها و نگرانی‌های همه‌ی اعضای تیم گوش دهید. در غیر این صورت، تنها کارمندانی را در اطراف خود خواهید داشت که از شما اطاعت می‌کنند و این بهترین راه توسعه‌ی یک کسب‌وکار نوآور، متنوع و موفق نیست.

گوش دادن به حرف کارمندان، هم به شما و هم به تیم یادآوری می‌کند که اطلاعات و دانش همه‌ی افراد ارزشمند است و هرکس به سهم خود در موفقیت شرکت نقش دارد. در این حالت شما دیگر یک سخنرانی یک‌جانبه ارائه نمی‌کنید، بلکه یک مکالمه‌ی متقابل با تیم خواهید داشت.

چگونه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که مکالمات جذاب و سازنده‌ای در شرکت شما جریان دارد؟

Communication Skill of Great Leaders

راه موفقیت کارمندان را هموار کنید

از اعضای تیم بخواهید ایده‌های خود را بنویسند و به جلسه‌ی کاری بیاورند. شرکت‌کنندگان در جلسه را تشویق کنید در مورد ایده‌هایشان صحبت کنند، حتی اگر نظرات متناقضی دارند. گاهی اوقات ایده‌ای که هرگز در عمل قابل‌اجرا نیست، به موضوع یک گفتگوی بسیار سازنده تبدیل می‌شود که از نتیجه‌ی آن، یک ایده‌ی بسیار عالی و مؤثر خلق می‌شود.

اطمینان حاصل کنید که محیط مناسبی برای شنیدن فراهم کرده‌اید

لپ‌تاپ خود را ببندید و تلفن هوشمندتان را کنار بگذارید. روی صحبت‌های فرد مخاطب متمرکز شوید و از او سؤالات واضح و روشنی بپرسید. مطمئن شوید که همه‌ی حضار فرصت صحبت کردن و شنیدن را به دست می‌آورند. مدیرعاملان تنها افرادی نیستند که از گوش دادن به صحبت‌های دیگران سود می‌برند. این امر به همه‌ی کارمندان کمک می‌کند چالش‌های پیش رو را بهتر درک کنند.

سؤالات مهمی را مطرح کنید

سؤالات بزرگ، به پاسخ‌ها و در درجه‌ی بعد ایده‌های عالی منجر می‌شود. اگر پرسش‌های موشکافانه‌ای را مطرح کنید، همکاران را بهتر می‌شناسید و نکات مهم‌تری در مورد جوانب مختلف کسب‌وکار خود یاد می‌گیرید که ممکن است در طول روز، اصلاً با آن‌ها برخورد نداشته باشید. از طرف دیگر سؤالاتی که ذهن مخاطب را درگیر می‌کند، به فرد پاسخ‌دهنده نیز کمک می‌کند که از دریچه‌ی جدیدی به موضوعات نگاه کند.

Communication Skill of Great Leaders

مسائل را به افرادی محول کنید که از عهده‌ی تحلیل آن‌ها برمی‌آیند

اولویت‌ها را به صورتی به اشتراک بگذارید که همه‌ی اعضای تیم متوجه شوند کدام مسائل و مشکلات از اهمیت بیشتری برخوردارند. به هر یک از اعضای تیم، بسته به مهارت و تخصصی که دارد، یک وظیفه‌ی مرتبط را محول کنید. طی روزهای بعد، پیشرفت آنان را بررسی کنید و خودتان را با وضعیت فعلی به‌روز نگه‌دارید.

همکارانی را که ایده‌ها و راه‌حل‌های جدیدی پیشنهاد می‌دهند، شناسایی کنید

اگر کارمندانی را که ایده‌های مثبتی را به اشتراک می‌گذارند یا در اجرای پروژه‌ها موفق هستند، تشویق کنید، در آینده شاهد تعامل و همکاری بیشتری در جلسات اداری خواهید بود. به همین ترتیب اگر شنونده‌ی خوبی باشید، رهبر بهتری هم خواهید بود و ارتباطات پرمفهوم‌تری با کارمندان برقرار می‌کنید. تنها در این صورت می‌توانید اعتماد و همبستگی لازم را میان پرسنل به وجود آورید و آنان را در مسیر تحقق اهداف و چشم‌انداز شرکت هدایت کنید. زمانی که به کارمندان نشان می‌دهید که پیشنهادات و ایده‌های آنان را می‌شنوید و به اجرا درمی‌آورید، درواقع مقدمات ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید و مؤثرتری را فراهم می‌کنید. در پایان نیز همه‌ی اعضای شرکت، درس‌های جدیدی یاد می‌گیرند و در راه رشد قدم برمی‌دارند.

منبع : زومیت

فروش انحصاری جدیدترین محصولات برند Mi در نوروزبازار بامیلو

فروش انحصاری جدیدترین محصولات برند Mi در نوروزبازار بامیلو

نتیجه یک پژوهش علمی: لهجه افراد روی قضاوت ذهنی آنها از یکدیگر موثر است

نتیجه یک پژوهش علمی: لهجه افراد روی قضاوت ذهنی آنها از یکدیگر موثر است

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا