معبد هارماندیر صاحب در کشور هند و سفر به باکو

یکشنبه 22 اسفند 1400 بازار
معبد هارماندیر صاحب هند

معبد هارماندیر صاحب هند

هند کشوری است که هر ساله تعداد بسیار زیادی گردشگر و توریست برای بازدید از منطقه های زیبای هند به آن مسافرت می کنند. با توجه به جمعیت بسیاری که این کشور دارد می توان با ادیان گوناگونی در آن روبرو شد. یکی از این آیین ها، آیین سیک نامیده می شود. مذهبی که در قرن پانزدهم در پنجاب هند تعدادی را به سمت خود جذب کرده است. پیام و درس اصلی این آیین یکتا پرستی شناخته می شود و مثل بقیه ادیان خود پرستی را نهی کرده است و بر برابری تمام مردم تاکید بسیاری دارد.

معبد هارماندیر صاحب هند

معبد هارماندیر صاحب هند

تاریخچه مختصری از معبد هار ماندیر صاحب

امیر تاسار مرکز شهرستان امرتسر در تور هند به شمار می آید و در 378 کیلومتری شمال غربی شهر دهلی قرار گرفته است. زیارتگاه اصلی افراد پیرو دین سیک که معبد طلایی نام گرفته است، در این شهر قرار دارد. معبد هارماندیر صاحب در قرن 16 به توصیه و سفارش سیک گرو سوم بنا شده است.

سیک گرو چهارم در سال 1577 در آغاز حفاری برای ساختن استخر را شروع کرد. این استخر به وسیله کانالی به رودخانه راوی وصل می شود. سیک گرو پنجم شروع به ساخت این معبد کرد و کار ساخت معبد هار ماندیر صاحب در سال 1604 به اتمام رسید. بعد از تکمیل ساخت معبد، استخر را پر از آب کردند. این معبد نشان دهنده هویت و شکوه سیک ها است که در ظاهر و درون آن قابل دیدن است.

به گزارش سفر باتو ، در 16تاریخ اگوست 1604 سیک گرو پنجم نخستین نسخه کتاب مقدس سیک را را کامل کرد و در درون معبد قرار داد. نخستین روحانی این مکان مقدس بابا بودحاجی نام داشت. از نقطه نظر جغرافیایی این عبادتگاه در امریتسار هند واقع شده است. از تمامی مذاهب، نژاد ها و کشورها برای مشاهده به این مکان جمع می شوند. و هر کسی با هر دین و آیینی فضای روحانی موجود در این مکان را با تمام وجود خود احساس خواهد کرد.

معماری معبد هار ماندیر صاحب چگونه است؟

نکته جالب در مورد هار ماندیر صاحب این است که بدانید این معبد که معماری خاص سیک را داراست در سطحی پایین تر از سطح زمین بنا شده است تا به این وسیله  به انسان ها درس فروتنی و برابری بشر را داده باشد. چهار در ورودی در اطراف این عبادتگاه قرار گرفته است که نماد خوش آمد گویی به همه مردم و ادیان در دین سیک است. عبادگاه از قسمت غرب با گذرگاهی مرمرین از استخر می گذرد. این تک گذرگاه نماد این نکته است که فقط یک هدف وجود دارد.

هر روزه بیشتر از 100 هزار نفر از این معبد مقدس بازدید می کنند. این آمار نشان می دهد که این پرستشگاه مقدس بیشترین بازدید را در مقایسه با دیگر مکان های پنجاب داشته است.معبد هار ماندیر صاحب که با ترکیبی از معماری هندی و اسلامی بنا شده است، دارای گنبدی طلایی رنگ با طرح نیلوفر آبی، سمبل پاکی در دین سیک است.

بخش پایینی آن از سنگ مرمر سفید درست شده است که طرح ها منبت کاری ها و حکاکی های بسیار زیادی بر روی آن به شکل گل و حیوانات کار شده است.این پرستشگاه مقدس با حمله افغان ها خراب شد و در سال های  1839تا1801  مهاراج رنجیت آن را به وسیله سنگ مرمر و مس دوباره بازسازی و مرمت کرد.

در آخر معبد را با 750 کیلوگرم طلای 18 عیار تزیین کرد. در درون معبد هم تندیس هایی از خداوند هندو، لوستر های بسیار بزرگ الهه آب و خداوند باد قرار داده شده است. تور باکو در سایت  سفر باتو ا از دست ندهید.به دلیل حمله نیروهای هندی به این معبد مقدس و برای بیرون کردن افراد تندرو در مذهب سیک که از این پرستشگاه به عنوان پناهگاه استفاده می کردند در سال 1984 هارماندیر صاحب آسیبی بسیار جزئی دید.

ولی بعد از این آسیب دیدگی ساختمان دوباره مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.در قسمت شمالی استخر تالار برج ساعت قرار دارده شده است که دفتر اصلی کمیته عالی مدیریت معبد هار ماندیر صاحب در آن وجود دارد. در قسمت شرقی آن سالن غذا خوری بزرگی قرار گرفته است که هر روزه به زائران و بازدیدکنندگان بسیار زیادی سرویس دهی می کند.

معبد هارماندیر صاحب هند

معبد هارماندیر صاحب هند

ماه های مناسب برای بازدید از معبد هار ماندیر صاحب کدامند؟

در کل ماه های سال امکان بازدید از این معبد مقدس برای گردشگران تور هند وجود خواهد داشت ولی در فصل تابستان هوا بسیار گرم و همینطور در فصل زمستان نیز هوا بسیار سرد می شود. با این اوصاف بنابراین بهترین و مناسب ترین زمان برای رفتن به این عبادتگاه ماه های اکتبر تا مارچ محسوب می شود.

هزینه بازدید از این مکان بسیار زیبا رایگان است و در تمام  ساعات شبانه روز پذیرای بازدیدکنندگان و توریست ها از سر تا سر جهان است. به شما نیز پیشنهاد می کنیم که به این مکان دیدنی و مقدس رفته و از جاذبه های آن لذت برده و نهایت استفاده را ببرید.

معبد هارماندیر صاحب هند

معبد هارماندیر صاحب هند

دیدنی های تور ارمنستان

از کاسکاد تا موزه ماتنادران در دیدنی های تور ارمنستان

شهر پنانگ در کشور مالزی

آشنایی با شهر پنانگ در کشور مالزی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا