فیتونوترینت برای کاهش التهاب/چگونه فیتونوترینت ها التهاب را به طور طبیعی کاهش می دهند

شنبه 14 مرداد 1402 سلامت
فیتونوترینت برای کاهش التهاب

فیتونوترینت برای کاهش التهاب

فیتونوترینت برای کاهش التهاب: فیتونوترینت ها یا فیتوکمیکال ها مواد شیمیایی موجود در گیاهان، میوه ها و سبزیجات هستند که وقتی خورده می شوند نقش های فیزیولوژیکی خاصی در بدن ایفا می کنند تا در نهایت برای سلامتی مفید باشند. مطالعات نشان داده اند که فیتونوترینت ها از انواع بیماری ها پیشگیری و با آن ها مبارزه می کنند.

فیتونوترینت های رایج شامل پلی فنول ها(در گلابی ،مرکبات ،توت ، کیوی و انگور قرمز) فیتواسترول ها(در بذر کتان، چاودار، سبوس گندم، جو، جو دوسر و سبزیجات)، ساپونین ها، کاروتنوئیدها(در میوه ها و سبزیجاتی که به رنگ زرد ،نارنجی  وقرمز) کاتچین ها، کورکومین، آنتوسیانین ها و کوئرستین هستند.

 

فواید استفاده از فیتونوترینت

  • بهبود ارتباط مابین سلول ها
  • ممانعت از رشد سلول های سرطانی
  • مرگ سلول های سرطانی
  • از بین بردن مواد سرطان زا
  • ترمیم DNA آسیب دیده

همچنین این ماده می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل کند. اما باید گفت فیتونوترینت ها انواع مختلفی دارند پس هر ماده غذایی از صدها فیتوکمیکال مختلف تشکیل شده است.

یکی از نقش های اصلی فیتونوترینت ها در بدن کمک به عملکرد سیستم ایمنی و مبارزه با التهاب است. چندین آزمایش بالینی ثابت کرده اند که رژیم غذایی غنی از مواد مغذی گیاهی می تواند التهاب را کاهش دهد و به مبارزه با برخی بیماری ها کمک کند.

این مقاله به چیستی التهاب و نقشی که مواد مغذی گیاهی در کاهش آن ایفا می کنند، پرداخته خواهد شد.

 

فیتونوترینت برای کاهش التهاب

فیتونوترینت برای کاهش التهاب

التهاب چیست و چگونه ایجاد می شود؟

التهاب یک واکنش طبیعی بدن در مواجهه با محرک ها، میکروارگانیسم های عامل بیماری، تشعشعات و سلول های آسیب دیده و بیمار است.

در چنین مواردی، سلول‌های ایمنی خاصی تخلیه می‌شوند که به محل آسیب یا عفونت می‌رسند و موادی به نام سیتوکین‌ها، پروتئین‌های فاز حاد و کموکاین‌ها را آزاد می‌کنند که به بهبودی بدن کمک می‌کنند.

التهاب عمدتاً دو نوع است: حاد و مزمن یا طولانی مدت. هنگامی که التهاب در عرض 6 هفته خود به خود برطرف شود، به آن التهاب حاد می گویند و هر التهابی که ادامه یابد، التهاب مزمن است.

التهاب مداوم باعث می شود این سلول های التهابی به سایر قسمت های بدن مانند سلول های قلب، کبد، مغز، ریه ها، کلیه ها، اندام های تناسلی و حتی روده ها برسند و باعث آسیب به بافت ها و در نهایت بیماری شوند.

 

فیتونوترینت برای کاهش التهاب

فیتونوترینت برای کاهش التهاب

نقش فیتونوترینت ها در کاهش التهاب به طور طبیعی

برای مبارزه با التهاب، بدن مواد ضد التهابی تولید می کند.

میوه ها، سبزیجات و حبوبات حاوی مواد مغذی گیاهی هستند که در مطالعات برای کاهش التهاب به طور طبیعی شناسایی شده است. اگرچه مکانیسم دقیق این امر شناسایی نشده است، اعتقاد بر این است که این مواد مغذی گیاهی تولید مواد ضد التهابی را در بدن افزایش می دهند.

کاهش التهاب همچنین به محافظت در برابر بیماری های خودایمنی کمک می کند، جایی که سلول های ایمنی بدن به خود حمله می کنند.

برخی از مطالعات رسوراترول فراوان در انگور را به عنوان موثر در درمان علائم لوپوس اریتماتوز سیستمیک با کاهش سلول های التهابی در کلیه ها و در نتیجه جلوگیری از آسیب به اندام شناسایی کرده اند.

 

چرا کاهش التهاب ضروری است؟

همانطور که قبلاً گفته شد، التهاب طولانی مدت درمان نشده می تواند منجر به ایجاد بیماری ها و بیماری های مزمن شود. مطالعات رابطه ای بین التهاب و:

دیابت و عوارض آن
بیماری های قلبی و تشکیل پلاک های آترواسکلروتیک (رسوبات چربی در پوشش رگ های خونی)
اختلالات مفصلی مانند آرتریت
تشکیل تومور و سرطان

بنابراین، غذاهای سرشار از مواد مغذی گیاهی مانند طیف گسترده ای از میوه ها، سبزیجات، حبوبات و عدس را مصرف کنید تا التهاب را کاهش داده و برای سلامتی مفید باشد.

 

فیتونوترینت برای کاهش التهاب

فیتونوترینت برای کاهش التهاب

آیا می توان فیتونوترینت ها را به عنوان مکمل مصرف کرد؟

برخی از فیتونوترینت ها از غذاها استخراج می شوند و برای تولید مکمل هایی به نام مواد مغذی مورد استفاده قرار می گیرند. اینها دارای مقادیر متمرکزی از این مواد مغذی گیاهی مفید هستند که برای سلامتی مفید است.

با این حال، همه نمی توانند این مکمل ها را تحمل کنند و برخی ممکن است ناراحتی یا عوارض معده را تجربه کنند. بنابراین، مهم است که برای شناسایی مکمل های ایده آل و دوز آنها با پزشک مشورت کنید.

 

نکات کاربردی در مورد فیتونوترینت ها در کاهش التهاب

فیتونوترینت ها مواد شیمیایی موجود در غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات و عدس هستند.

فیتونوترینت ها عوامل ضد التهابی قوی هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند.

اگر التهاب درمان نشود، می تواند منجر به ایجاد بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، بیماری های خودایمنی و حتی سرطان شود.

حنا

حنا/4 روش استفاده از حنا برای درمان بهتر مو

علل بوی بد دهان و بهترین راه حل ها

علل بوی بد دهان و بهترین راه حل ها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا