خاصیت استفاده از دانه کتان برای پوست و مو

یکشنبه 3 بهمن 1400 سلامت
خواص دانه کتان

فواید دانه کتان برای پوست

دانه کتان قرن هاست که در غذا و داروهای گیاهی استفاده می شود.  آنها مملو از مواد مغذی، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی هستند که از طرق مختلف برای بدن مفید هستند.

دانه های کتان حاوی مقادیر زیادی آهن، کلسیم، مس، فیبر محلول، لیگنان ها، منیزیم، فولات، پتاسیم، اسیدهای چرب امگا 3، مقادیر کمی بور و غیره هستند.

دانه کتان همچنین حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 است که به ویژه در تقویت سلول های پوستی سالم مفید است.  متون باستانی آیورودا ادعا می کنند که دانه های کتان به کاهش جای آکنه، روشن کردن لکه های تیره، بهبود بافت پوست و غیره کمک می کند.

بذر کتان از یک گیاه گلدار آبی به دست می آید که تقریباً در تمام قاره ها یافت می شود. روغن بذر کتان و ژل بذر کتان به صورت تجاری در اکثر شهرها برای استفاده راحت در دسترس هستند.

بذر کتان به ویژه برای زنان مفید است زیرا بزرگترین منبع طبیعی لیگنان است که ترکیباتی است که به تنظیم سطح استروژن در بدن کمک می کند.

 

دانه کتان

دانه کتان

فواید دانه کتان برای پوست شما عبارتند از:

1. آکنه را کنترل می کند

دانه کتان حاوی آنتی اکسیدان، عوامل ضد التهابی و فیبر است. همه این ترکیبات باعث سلامت پوست و کمک به درمان آکنه می شود.

فیبر به افزایش سطح کلاژن در پوست کمک می کند تا سلول های جدید پوست را تشکیل دهد. دانه کتان همچنین به دلیل خاصیت تنظیم کننده استروژن می تواند آکنه هورمونی را کاهش دهد.

 

2. رنگ چهره را بهبود می بخشد

بذر کتان به کاهش هایپرپیگمانتاسیون، اسکارهای آکنه و لکه های تیره کمک می کند. اسیدهای چرب امگا 3 آنها به پوست درخشندگی طبیعی می بخشد و آن را هیدراته نگه می دارد.

 

3. پوست را جوان می کند

دانه کتان باعث بهبود پوست و جوانسازی سلول های پوست می شود. آنها به پاکسازی سطح پوست، خلاص شدن از شر جوش های سر سیاه و لایه برداری پوست شما کمک می کنند.

 

4. پوست را محکم کنید

دانه‌های کتان به دلیل داشتن اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدانی به افزایش سطح کلاژن در پوست کمک می‌کنند و پوست شما را محکم و جوان می‌کنند.

 

5. از ایجاد خطوط ریز و چین و چروک جلوگیری کنید

بذر کتان حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از بروز چین و چروک و افتادگی پوست جلوگیری می کند. اسیدهای چرب موجود در دانه کتان نیز در صاف کردن پوست نقش دارند.

 

6. منافذ بزرگ را به حداقل برسانید

بذر کتان حاوی مواد مغذی است که پوست را جوان می کند، که به کاهش منافذ پوست کمک می کند و پوست را تقویت می کند.

 

7. تسکین پوست تحریک شده

خواص ضد التهابی دانه کتان به تسکین سوزش و خارش پوست کمک می کند.

 

8. به رطوبت رسانی کمک می کند

دانه‌های کتان به دلیل محتوای اسید چرب امگا 3، مرطوب‌کننده‌های عالی هستند. این اسیدهای چرب به حفظ رطوبت در لایه بالایی پوست کمک می کنند و پوستی نرم و صاف به شما می دهند.

 

9. محافظت در برابر آفتاب را ارائه می دهد

دانه کتان حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به محافظت از پوست شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمک می کند. آنها همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء بنفش به پوست کمک می کند.

 

دانه کتان

دانه کتان

فواید دانه کتان برای مو

دانه کتان برای تقویت موهای شما و کاهش ریزش مو شناخته شده است. آنها حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین های C و B هستند که همگی باعث سلامت مو می شوند.

 

1. جلوگیری از شکاف انتهایی

بذر کتان به دلیل داشتن مواد مغذی زیاد، موهای شما را قوی می کند. بنابراین، آنها نقش مستقیمی در جلوگیری از شکافتن انتهای مو و شکستن مو دارند.

 

2. سفیدی زودرس را متوقف کنید

از آنجایی که دانه‌های کتان سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، می‌توانند به جلوگیری از سفیدی زودرس موها کمک کنند و آنها را برای مدت طولانی‌تری براق و سالم نگه دارند.

 

3. شوره سر را درمان کنید

دانه‌های کتان به تعادل سطح pH موهای شما کمک می‌کنند و تولید روغن اضافی را کنترل می‌کنند، بنابراین کثیفی و شوره‌ی روی پوست سر را کاهش می‌دهند.

 

4. کاهش نازک شدن موها

دانه کتان با تغذیه فولیکول های مو به کاهش ریزش و نازک شدن مو کمک می کند.

 

5. تقویت مو از ریشه

دانه کتان سرشار از ویتامین B کمپلکس است که به تقویت مو و افزایش رشد مو کمک می کند.

 

6. کاهش التهاب پوست سر

دانه کتان حاوی برخی خواص ضد قارچی و ضد التهابی است که به کاهش خارش و تحریک پوست سر کمک می کند.

 

7. تقویت رشد مو

دانه کتان حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که موهای شما را نرم و مرطوب می کند. اسیدهای چرب امگا 3 همچنین گردش خون را در پوست سر تقویت می کند تا فولیکول های مو را تغذیه کرده و رشد مو را افزایش دهد.

 

8. شکنندگی مو را کاهش دهید

روغن بذر کتان به حفظ رطوبت در تارهای مو کمک می کند تا موهایی نرم و صاف به شما بدهد. این خاصیت به ویژه برای افرادی که از موهای خشک یا شکننده رنج می برند بسیار مفید است.

 

9. مملو از مواد مغذی حیاتی است

دانه کتان حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای رشد موی سالم است، از جمله ویتامین B، منیزیم، مس و آهن.  این مواد مغذی به افزایش کشسانی و طول مو کمک می کنند.

 

10. غنی سازی مو با ویتامین E

دانه کتان سرشار از ویتامین E است، یک آنتی اکسیدان قوی که به کاهش آسیب رادیکال های آزاد به پوست سر کمک می کند. مصرف و استفاده از ویتامین E به موهایتان می تواند به تقویت آن کمک کند و به آن درخشندگی طبیعی بدهد.

 

دانه کتان

دانه کتان

راه های استفاده از دانه کتان

راه های مختلفی برای استفاده از دانه کتان برای پوست و مو وجود دارد.

1-بذر کتان خام سرشار از مواد مغذی بسیاری از جمله فیبر و پروتئین است. می توانید بذر کتان را روی سالاد، سیب زمینی سرخ شده، سوپ و غیره بپاشید.پودر دانه کتان آسیاب شده را نیز می توانید به غلات و سایر وعده های غذایی خود اضافه کنید.

2-از روغن بذر کتان می توان برای ماساژ پوست استفاده کرد تا آن را مرطوب کند. همچنین می توان از آن به عنوان پاک کننده آرایش طبیعی استفاده کرد.

3-از ژل بذر کتان می توان به همراه شی باتر برای تهیه کرم بذر کتان استفاده کرد. از این کرم می توان برای تسکین سوزش پوست، کاهش قرمزی و مرطوب کردن پوست استفاده کرد.

4-ماسک دانه کتان و عسل برای افرادی که از آکنه رنج می برند ضروری است. عسل یک آنتی بیوتیک طبیعی است که به از بین بردن باکتری های مولد آکنه روی پوست کمک می کند. بذر کتان به کاهش جای جوش و روشن شدن رنگ پوست کمک می کند.

5-این یک ماسک مرطوب کننده است که به پوست شما درخشندگی سالم کمک می کند.

6-از عسل و بذر کتان نیز می توان به عنوان اسکراب استفاده کرد. این یک لایه بردار طبیعی است که رنگ پوست را روشن می کند و به خلاص شدن از شر جای جوش کمک می کند.

7-دانه کتان و روغن نارگیل ترکیبی عالی برای استفاده روی موهای شما هستند. پوست سر را تغذیه می کند و به موهای شما حالتی ابریشمی و صاف می بخشد.

خواص دانه کتان

خواص دانه کتان

 

فواید بذر کتان برای سلامتی چیست؟

بذر کتان سرشار از ویتامین ها: اسیدهای چرب مفید، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. همه این مواد مغذی در بهبود سلامت عمومی شما مفید هستند.

سرشار از اسیدهای چرب امگا 3: اسیدهای چرب امگا 3 می توانند در کنترل فشار خون بالا مفید باشند.

کنترل قند خون: دانه کتان حاوی لیگنان است که ممکن است به تنظیم سطح قند خون و پیشگیری از دیابت کمک کند.

برای سلامت زنان مفید است: دانه‌های کتان با افزایش تخمک‌گذاری و تنظیم چرخه هورمونی، باروری زنان را تقویت می‌کنند. آنها همچنین شانس باروری شما را افزایش می دهند.

به هضم غذا کمک می کند: دانه کتان حاوی مقادیر زیادی فیبر است که به فرآیند هضم کمک می کند. آنها را می توان روزانه (در مقادیر محدود) برای بهبود هضم مصرف کرد.

برای کاهش وزن مفید است: دانه کتان حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و کربوهیدرات بسیار کمی است. از این رو برای افرادی که می خواهند وزن کم کنند بسیار مفید هستند.

 

خواص دانه کتان

خواص دانه کتان

عوارض بذر کتان

بذر کتان یک محصول گیاهی طبیعی است و از این رو کمترین عوارض جانبی را به همراه دارد. با این حال، همیشه قبل از استفاده از دانه کتان در پوست یا موهای خود یک تست پچ انجام دهید.

در صورت بروز واکنش آلرژیک مصرف را قطع کنید. بذر کتان را در مقادیر زیاد مصرف نکنید زیرا ممکن است منجر به ناراحتی معده شود.

 

کلام آخر:

بذر کتان نیروگاه آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است. استفاده از ژل دانه کتان روی پوست و مو می تواند به جوانسازی سلول های پوستی، تقویت رشد مو و بهبود سطح کلاژن کمک کند.

روغن بذر کتان نیز یکی از موارد رایج مراقبت از مو در بسیاری از خانواده ها است. با این حال، پودر دانه کتان آسیاب شده بهترین راه برای اضافه کردن دانه کتان به روال مراقبت از پوست شما است زیرا تمام ارزش غذایی دانه را حفظ می کند.

اگر بعد از استفاده از ژل بذر کتان دچار بثورات، خارش شدید یا التهاب شدید، فوراً با پزشک تماس بگیرید زیرا اینها می توانند علائم یک واکنش آلرژیک باشند.

 

emedihealth.com

مصرف روزانه اسفناج

گند خونی یا گندیدن خون

گند خونی یا گندیدن خون

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا