علت های پنهان که باعث چاق شدن افراد می شود

چهارشنبه 4 اسفند 1400 سلامت
علت های پنهان که باعث چاق شدن افراد می شود

علت های پنهان که باعث چاق شدن افراد می شود

همیشه پرخوری باعث چاقی نمیشود گاهی اتفاقاتی که در بدن انسان رخ میدهد که ما خودمان نیز دلیلش را نمیدانیم. دلایل پنهانی وجود دارد که چون آنها را نمی شناسیم نمی توانیم به درستی علت چاق شدنمان را بفهمیم .

علت های پنهان که باعث چاق شدن افراد می شود

علت های پنهان که باعث چاق شدن افراد می شود

خدلایل پنهانی چاق شدن افراد که شاید خودشان هم ندانند

تیروئید کم کار باعث چاقی می شود

افرادی که به تیروئید کم کار مبتلا هستند بدون اینکه خوردن غذا را اضاف کرده باشند به مرور زمان اگر مشکلشان را حل نکنند اضافه وزن را تجربه خواهند کرد .تیروئید کم‌کار داشتن به این معناست که غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند و در نتیجه متابولیسم بدن شما کند می‌شود و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. این بیماری معمولا با قرص‌های جایگزین هورمون روزانه تحت عنوان لووتیروکسین درمان می‌شود.

افرادی که به دیابت مبتلا هستند و مدام انسولین مصرف می کنند نیز اضافه وزن را تجربه خواهند کرد زیرا  برای جلوگیری از افت قند خون، بیش از حد لازم غذا مصرف می کنند. خوردن منظم تنقلات میان‌وعده‌ای که کالری مصرفی شما را بالا می‌برد، می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

حبس شدن مایعات در بدن

اگر برای مدت طولانی می‌ایستید و با در دوران قبل از قاعدگی هستید، ممکن است دچار تورم و در نتیجه اضافه شدن وزن شوید. حبس شدن مایعات می‌تواند باعث مشکلات تنفسی هم باشد. مصرف بعضی داروها هم باعث حبس شدن مایعات در بدن گردد و در نتیجه منجر به اضافه وزن گردد مثل داروهای کورتون

علت های پنهان که باعث چاق شدن افراد می شود

علت های پنهان که باعث چاق شدن افراد می شود

افزایش سن و کم شدن تحرکات بدنی باعث چاقی می شود

با بالا رفتن سن و کم شدن تحرکات بدنی و کم نکردن مقدار غذای مصرفی در افراد مسن چاقی اتفاق می افتد و همچنین افراد با بالاتر رفتن سنشان شروع به از دست دادن عضلات می‌کنند. ماهیچه‌ها یک کالری‌سوز حرفه‌ای هستند. اگر بدن شما توده عضلانی خودش را از دست بدهد، به این معنا است که کالری کم‌تری می‌سوزاند.

اگر مثل همیشه غذا می‌خورید و می‌نوشید و از نظر جسمی کم‌تر فعال هستید هم می‌توانید دچار اضافه وزن شوید. برای کاهش از دست دادن عضلات، باید فعالیت خودتان را حفظ کنید و تمرینات منظم تقویت عضله را جدی بگیرید.

اگر به همان مقدار همیشه غذا می‌خورید و می‌نوشید و از نظر جسمی کمتری فعال هستید، این می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. برای کاهش ریزش عضلات، باید فعال بمانید و سعی کنید تمرینات منظم تقویت عضله را انجام دهید.

اختلالات هورمونی باعث چاقی می شود

اختلالات هورمونی عامل مهمی در ایجاد اضافه وزن در زنان می باشد و همچنین بیماری های ناشی از آن بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک شایع بر عملکرد تخمدان‌ها اثر می‌گذارد. از علائم این بیماری به دوره‌های نامنظم قاعدگی، مشکلات بارداری، رشد مو‌های زائد و افزایش وزن می‌توانیم اشاره کنیم.

استفاده از بعضی داروها باعث چاقی می شود

داروها به نوبه خود علاوه بر رفع مشکلات فعلی ما عوارضی هم دارند که درهنگام مصرف برخی از آن  ها شاید فرد دچار اضافه وزن گردد .

داروهایی نظیر : قرص‌های دیابت ،داروهای كاهنده فشارخون ، كورتون‌ها ،داروهای ضد روان پریشی ، داروهای ضدتشنج و میگرن ، داروهای ضدآلرژی ، داروهای ضدبارداری

از دلایل پنهانی چاق شدن افراد که شاید خودشان هم ندانند

از دلایل پنهانی چاق شدن افراد که شاید خودشان هم ندانند

استرس و اظطراب باعث چاقی می شود

بدن افراد به استرس، اضطراب و افسردگی پاسخ متفاوتی می‌دهند. برخی وزن کم می‌کنند، در حالی که بعضی دیگر در مقابل افسردگی به غذا روی می‌آورند و یک دایره منفی را شکل می‌دهند. افزایش وزن ناشی از افسردگی، شما را افسرده‌تر و در نهایت موجب افزایش بیشتر وزن شما می‌شود. در این مواقع حمام کنید، برای پیاده‌روی بیرون بروید و ورزش را جدی‌تر بگیرید.

کم خوابی و خستگی باعث چاقی می شود

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که کمتر می‌خوابند احتمال اضافه وزنشان بیشتر از بقیه است. هنوز علت این اتفاق قطعی نیست، اما احتمالا خستگی موجب تحریک کردن هورمون‌های گرسنگی می‌شود. و افرادی که کمتر می خوابند خلاء به وجو آمده از کم خوابی را با خوردن پر می کنند .

دلیل اصلی افزایش وزن در میانسالی

دلیل اصلی افزایش وزن در میانسالی

طبع سرد و تر یا بلغمی مزاج ها

طبع سرد و تر یا بلغمی مزاج ها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا