علت های ایجاد وزوز گوش چیست ؟

چهارشنبه 17 خرداد 1402 سلامت

علت های ایجاد وزوز گوش چیست ؟

یکی از مشکلات آزاردهنده‌ی دستگاه شنوایی، وزوز گوش است که به شدت می‌تواند فرد را از نظر روانی و جسمانی متاثر کند. وزوز صدایی است که به دلیل درگیری راه‌های عصبی در قشر مغز ایجاد می‌شود و ممکن است به شکل صدا‌های مختلفی از جمله وزوز، خش‌خش، زنگ یا سوت، باد و همهمه به نمایش درآید. این صدا‌ها ممکن است دائمی یا موقتی باشند.

وزوز گوش به دو دسته علنی و ذهنی تقسیم می‌شود، اما بیشتر وزوزهای گوش ذهنی هستند که فقط توسط بیمار شنیده می‌شوند. اگر وزوز گوش خفیف باشد، در حالت آرامش شنیده می‌شود، اما اگر خیلی شدید باشد، می‌تواند در شنوایی فرد تداخل ایجاد کرده و منجر به اختلال در فعالیت، خواب و اضطراب شود.

علت های ایجاد وزوز گوش چیست ؟

علت های ایجاد وزوز گوش چیست ؟

 

از علل وزوز گوش می توان به این موارد اشاره کرد :

– با گذشت زمان و بالا رفتن سن افراد، شدت وزوز گوش نیز بیشتر می‌شود و در واقع سن بالا رفتن باعث افزایش درصد شیوع و شدت این عارضه می‌شود. همچنین، فلزات سنگین مانند سرب می‌توانند علت وزوز گوش شوند و این ماده در آب، غذا و هوای آلوده وجود دارد.

– عوامل دیگری نیز می‌توانند به وزوز گوش منجر شوند از جمله ارث، اختلالات عصبی، شرایط شغلی، کهولت سن، قرار گرفتن در معرض صدا‌های انفجار، ابتلا به برخی از عفونت‌ها، ناراحتی پروستات و مصرف برخی از دارو‌های شیمیایی مانند آنتی‌بیوتیک ها، دارو‌های ضد افسردگی و آسپرین.

– وزوز گوش برای یک نفر از هر پنج نفر اتفاق می‌افتد و می‌تواند نشانه بروز ناراحتی‌هایی مانند کم‌شنوایی یا آسیب گوش باشد. همچنین کمبود ویتامین‌ها به ویژه ویتامین B۱۲ می‌تواند علت وزوز گوش باشد.

– برای تقویت شنوایی و جلوگیری از وزوز گوش، مصرف آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند اسیدفولیک، منیزیم، ویتامین‌های A، E، C، D، گروه ویتامین‌های B و امگا ۳ پیشنهاد می‌شود.

وزوز گوش از نگاه طب سنتی

وزوز گوش از نگاه طب سنتی

وزوز گوش از نگاه طب سنتی

در طب سنتی، وزوز گوش به غلبه سودا و تجمع بیش از حد سودای صفرا در بدن مربوط می‌شود. برای درمان وزوز گوش ناشی از این علت، روش‌هایی مانند مصرف سرکه انگبین، ماساژ سر و صورت، استفاده از عطسه‌آور‌ها مانند انفیه، چکاندن چند قطره روغن بنفشه داخل گوش و پیاده‌روی کردن مفید هستند.

اگر گوش به شکل وزوز کند، این نشان دهنده تجمع بیش از حد خلط دم در بدن است و برای درمان آن می‌توان از روش‌هایی مانند حجامت عام بین دو کتف و پشت گوش، چکاندن روغن‌هایی مانند اسپند و بابونه در داخل گوش‌ها استفاده کرد.

برای رفع عفونت و وزوز گوش می‌توان پیاز خام را رنده کرده و سپس سه قطره آب آن را در هر گوش بچکانید.

برای جبران کمبود ویتامین B۱۲ که می‌تواند عامل ایجاد وزوز گوش باشد، می‌توان از مواد غذایی مانند انگور، چغندر (لبو)، هویج، کنگرفرنگی، لیموترش تازه، کنجد، لوبیا، ریحان، کدوحلوایی، جو پرک، آناناس، جوانه گندم، پرتقال، زردآلو و طالبی استفاده کرد.

معرفی چالش ۷۵ روز سخت

معرفی چالش ۷۵ روز سخت

فرق شقاق با بواسیر چیست؟

فرق شقاق با بواسیر چیست؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا