علائم روده نشت پذیر

پنج‌شنبه 17 فروردین 1402 سلامت

علائم روده نشت پذیر

روده یک قسمت از سیستم گوارشی انسان است که برای هضم غذا و جذب مواد مغذی به کار می‌رود. روده به دو بخش کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود. بخش کوچک روده شامل دو بخش دوازده‌انگشتی و روده کوچک است و بخش بزرگ روده شامل روده ضخیم و مستقیم است.در بخش کوچک روده، غذا با همراهی آنزیم‌های هضمی از معده و پانکراس به مواد مغذی تبدیل می‌شود و سپس این مواد مغذی از طریق دیواره روده جذب می‌شوند. در بخش بزرگ روده، آب و الکترولیت‌ها جذب می‌شوند و مواد غذایی باقی‌مانده به صورت مدفوع از بدن خارج می‌شوند.

اختلالات در عملکرد روده می‌تواند علائمی نظیر درد شکم، تغییر در عادت‌های دفعی، اسهال و یا یبوست و غیره را نشان دهد. برای حفظ سلامت روده، مصرف مواد غذایی سالم و خوردن میزان کافی فیبر، مصرف آب به میزان کافی و ورزش منظم موثر است.

علائم روده نشت پذیر

علائم روده نشت پذیر

آسیب دیدن دیواره داخلی روده ها

این اتفاق می تواند به نشت ذرات غذا به داخل جریان خون منجر شود. بله درست است، اتصالات به هم پیوسته ای که سلول ها را در امتداد دیواره روده کنار هم نگه می دارند می توانند شل شده و به ذرات غذا اجازه عبور از این سد را بدهند.هنگامی که یک گاز به شیرینی مورد علاقه خود می زنید یا از تردی چیپس سیب زمینی لذت می برید، رضایت و لذت بردن از غذا را تجربه می کنید.

در این زمان احتمالا به چیزی که فکر نمی کنید تاثیر این غذاها بر دیواره داخلی روده است.اما تنها به این دلیل که پس از بلعیدن غذا و لذت بردن از آن دیگر به آنچه درون بدن رخ می دهد، فکر نمی کنید، باعث نمی شود تا اثر بزرگی بر سلامت شما شکل نگیرد.آسیب دیدن دیواره داخلی روده ها می تواند به نشت ذرات غذا به داخل جریان خون منجر شود. بله درست است، اتصالات به هم پیوسته ای که سلول ها را در امتداد دیواره روده کنار هم نگه می دارند می توانند شل شده و به ذرات غذا اجازه عبور از این سد را بدهند.

روده نشت پذیر

هنگامی که این ذرات، مانند باکتری ها، گلوتن، افزودنی های غذایی و حتی ذرات گوارش نشده غذا، از سد روده عبور می کنند، بدن آنها را به عنوان مهاجمان خارجی شناسایی کرده و واکنشی ایمنی برای مبارزه با آنها شکل می گیرد. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، کیفیت سلامت شما تحت تاثیر قرار می گیرد

احتمالا این مساله را بارها و بارها شنیده اید که التهاب نقطه کانونی بیشتر بیماری ها محسوب می شود. و حقیقت این است که روده نشت پذیر شما می تواند یکی از عوامل موثر در افزایش التهاب در بدن باشد و شاید دلیل تمام مشکلات سلامت شما باشد.

آسیب دیدن دیواره داخلی روده ها

آسیب دیدن دیواره داخلی روده ها

از کجا متوجه شویم که از اثرات روده نشت پذیر رنج می بریم؟

افراد مبتلا به روده نشت پذیر سردرد مکرر و نیاز مکرر به استفاده از توالت را تجربه می کنند. آنها ممکن است تشکیل بیش از اندازه گاز را احساس کنند. افزایش وزن می تواند یکی دیگر از نشانه های این شرایط باشد. اگر وزن اضافه کرده اید یا نمی توانید وزن کم کنید، این می تواند نشانه ای از روده نشت پذیر باشد.

برخی نشانه ها را ممکن است همیشه شاهد نباشید، که از آن جمله می توان به کبد چرب یا مقاومت به انسولین اشاره کرد و این تا زمانی است که ابتلا به دیابت نوع 2 در شما تشخیص داده شود. فهرست مشکلات سلامت می تواند همین گونه ادامه داشته باشد.نکته کلیدی این است که به جای انتظار برای ظهور نشانه های خارجی و تسکین نشانه ها و علائم با مصرف دارو، مراقبت از روده باید در اولیوت قرار بگیرد.

از کجا متوجه شویم که از اثرات روده نشت پذیر رنج می بریم؟

از کجا متوجه شویم که از اثرات روده نشت پذیر رنج می بریم؟

پنج غذایی که باید از آنها پرهیز کنید شامل موارد زیر می شوند:

قند : قند دشمن شماره یک محسوب می شود. قند و دیگر کربوهیدارت ها ساده ارگانیسم های مخمری را تغذیه می کنند، که رشد بیش از اندازه آنها در روده شما می تواند روند گوارش را مختل ساخته و به دیواره های روده آسیب وارد کند، که هرچه بیشتر آنها را نشت پذیر می سازد.

غلات پالایش شده و فرآوری شده : گروهی از پروتئین ها به نام مهارکننده های آمیلاز تریپسین (ATIs) ممکن است به اندازه گلوتن در زمینه تحریک التهاب، مشکلات گوارشی و بیماری های مزمن بد باشند. این مهارکننده ها و گلوتن در محصولات تهیه شده از گندم، آرد سفید، نان سفید، شیرینی ها، کیک ها، و غیره یافت می شوند.

چربی های ناسالم و روغن های پخت و پز بی کیفیت : گلرنگ، سویا، ذرت، پنبه دانه، بادام زمینی، سبوس برنج، روغن نباتی، روغن کانولا، و تمام انواع مارگارین – به طور مشخص، اسیدهای چرب امگا-6 موجب التهاب می شوند.

چربی های ترانس : غذاهای سرخ شده، فست فودها، محصولات پخته شده به صورت تجاری، و اقلامی که با روغن نیمه هیدروژنه، مارگارین و روغن نباتی تهیه شده اند.

شیرین کننده های مصنوعی، افزودنی های غذایی، نگهدارنده ها : آسپارتام، ساخارین، اسسولفام K، مونو سدیم گلوتامات، پروتئین گیاهی هیدرولیز شده، رنگ های غذایی، گلوتامات، پارابن ها، مخمر، بعلاوه فهرست طولانی از نگهدارنده ها موادی نیستند که سلامت شما را بهبود ببخشند.

اما از جمله مواد غذایی مفید برای سلامت روده می توان به پنج مورد زیر اشاره کرد:

آب گوشت : آب گوشت حاوی اسید آمینه ها و کلاژن است، که به بهبود بخش های آسیب دیده دیواره داخلی روده کمک می کنند.

سبزیجات برگدار سبز : این نیروگاه های مغذی مقدار فراوان از مواد مغذی، آنزیم ها، و ترکیباتی که به کاهش التهاب و بهبودی سریع‌تر کمک می کنند را در اختیارتان قرار می دهند.

غذاهای تخمیر شده : کلم ترش، کیمچی، ماست، کفیر، میسو، و سرکه سیب غذاهای پروبیوتیک قدرتمندی هستند، که افزایش جمعیت باکتری های خوب را تشویق می کنند، در شرایطی که به تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه در روده بزرگ کمک می کنند.

دانه های جوانه زده : این مواد غذایی سرشار از نیروی زندگی و مقدار فراوان فیبر هستند، که به افزایش جمعیت باکتری های خوب روده کمک می کنند.

اسیدهای چرب امگا-3 : چربی های امگا-3 به تسکین التهاب و بازسازی دیواره روده کمک می کنند. از جمله بهترین منابع برای چربی های امگا-3 میتوان به دانه های چیا، دانه های کتان، سالمون، ساردین، تن، و گردو اشاره کرد. 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

آیا قهوه و کافئین جذب آهن را کاهش می‌دهند؟

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا