علائم بیماری ایدز

یکشنبه 17 بهمن 1400 سلامت
علائم بیماری ایدز

علائم بیماری ایدز

این بیماری در سه مرحله بدن فرد را فرا می گیرد. اولین علائم بیماری ایدز به آنفولانزا شبیه است چرا که فرد دچار تب طولانی و سردرد و گلو درد می شود.

علائم بیماری ایدز

علائم و مراحل ایدز یا HIV

همانطور که می دانید ایدز یک بیماری کشنده است که توسط ویروس HIV ایجاد می شود و با ورود این ویروس به بدن، قدرت دفاعی بدن روز به روز کاهش می یابد و هر میکروبی فرصت بیمارکردن فرد را پیدا می کند. بیماری ایدز علائم زیادی دارد که در این بخش از سلامت به آنها اشاره می کنیم.علائم ایدزعفونت ویروسی HIV در سه مرحله اتفاق می افتد که بدون انجام درمان، در طول زمان بدتر خواهد شد و در نهایت سیستم ایمنی بدن شما را از بین می برد.

مرحله اول:عفونت حاد HIV:

اکثر مردم وقتی آلوده به ویروس HIV می شوند به سرعت متوجه نمی شوند، اما کمی بعد ممکن است علائمی را نشان دهد این زمانی است که سیستم ایمنی بدن شما مبارزه می کند، معمولا در عرض 2 تا 6 هفته پس از اینکه ویروس را گرفتید.این سندروم حاد رتروویروسی یا عفونت ویروسی اولیه نام دارد.علائمش شبیه به سایر بیماری های ویروسی است و اغلب با آنفولانزامقایسه می شود که علائم معمولا یک یا دو هفته طول می کشد و سپس به طور کامل از بین می روند که آنها عبارتند از:

  • سردرد
  • اسهال
  • تهوع و استفراغ
  • خستگی
  • درد ماهیچه ها
  • گلو درد
  • تورم غدد لنفاوی
  • جوش یا بثورات قرمز که خارش ندارد، معمولا بر روی تنه هستند
  • تب

اگر سریع عمل کنید، پزشکان در حال حاضر می توانند مانع از گرفتن ایدز و HIV شما شوند ؛ افرادی که این عفونت را گرفتند، — به عنوان مثال، با داشتن رابطه جنسی بدون محافظت با کسی که HIV مثبت دارد، می تواند از داروهای ضد HIV برای محافظت از خود استفاده کند که این PEP نامیده می شود.اما شما باید در عرض 72 ساعت از زمانی که در معرض ویروس قرار گرفتید، این روند را شروع کنید و داروها می توانند عوارض جانبی ناخوشایندی داشته باشند.

مرحله دوم:عفونت مزمن HIV:

بعد از اینکه سیستم ایمنی شما نبرد با HIV را از دست می دهد و می بازد، نشانه های ایدز از بین می رود ؛ پزشکان این را دوره نامنظم یا بالینی پنهان می نامند. اکثر افراد نشانه هایی را نمی بینید یا احساس نمی کنند و شما ممکن است متوجه نشوید که آلوده شده اید و می توانید HIV را به دیگران منتقل کنید.این مرحله می تواند 10 سال یا بیشتر طول بکشد.در طی این مدت، HIV بدون درمان، سلولهای td-cd4 را نابود می کند و سیستم ایمنی بدن شما را از بین می برد.پزشک شما می تواند با چندین آزمایش خون (تعداد طبیعی بین 450 تا 1400 سلول در هر میکرولیتر) وضعیت شما را بررسی کند. با کاهش تعداد سلول ها، شما به عفونت های دیگر آسیب پذیر می شوید.خوشبختانه ترکیب داروها می تواند به مبارزه با ویروس کمک کند، سیستم ایمنی بدن را بازسازی می کند و از گسترش ویروس جلوگیری می کند که اگر مصرف داروها و عادات سالم داشته باشید، عفونت ایدز شما ممکن است پیشرفت بیشتری نداشته باشد.

مرحله سوم:ایدز:

ایدز مرحله پیشرفته عفونت ویروسی HIV است ؛ این معمولا زمانی است که تعداد سلول های t-cell cd4 کمتر از 200 باشد. شما همچنین می توانید با کمک “تشخیص بیماری های ایدزی” مانند سارکوم کاپوسی (نوعی سرطان پوست) یا پنومونی (بیماری ریوی)، ایدز شما تشخیص داده شود. اگر شما نمی دانستید که قبلا به HIV آلوده شده اید، ممکن است بعد از برخی از این علائم، متوجه اش شوید:

  • خستگی تمام وقت
  • تورم گره های لنفاوی گردن یا کشاله ران
  • تبی که بیش از 10 روز طول بکشد
  • عرق شبانه
  • کاهش وزن نامشخص
  • لکه های قرمز روی پوست شما که از بین نمی روند
  • تنگی نفس
  • اسهال شدید و طولانی مدت
  • عفونت های مخمری در دهان، گلو و واژن
  • کبودی یا خونریزی که دلیلش را نمی دانید

افراد مبتلا به ایدز که دارو مصرف نمی کنند فقط حدود 3 سال زنده می مانند، حتی اگر آنها عفونت خطرناکی بگیرند اما با درمان مناسب و یک شیوه زندگی سالم، می توانید یک زندگی طولانی مدتی داشته باشید.

16 علائم و نشانه های کلی در فرد مبتلا به بیماری ایدز

نشانه هایی که هر فرد ممکن است HIV داشته باشد:اگر شما همه یا برخی از علائم زیر را دارید، توصیه می شود که در اسرع وقت آزمایش دهید.

1) تب :

یکی از اولین علائم می تواند تب خفیف تا حدود 102 درجه فارنهایت باشد ؛ تب، اگر زیاد رخ دهد، اغلب همراه با علائم معمولی خفیفی مانند خستگی، غدد لنفاوی متورم و گلودرد می باشند.” در این مرحله ویروس در حال حرکت به جریان خون است و شروع به تکثیر در مقادیر زیادی می کند.”

2) خستگی:

پاسخ التهابی تولید شده توسط سیستم ایمنی محاصره شده شما همچنین می تواند باعث خستگی و آرامش شود. خستگی می تواند هم نشانه HIV اولیه و هم نشانه بعدی HIV باشد.

3) درد عضلات، درد مفاصل، گره های لنفاوی متورم

4) گلودرد و سردرد

5) بثورات پوستی

بثورات پوستی می تواند در اوایل یا اواخر دوره های HIV یا ایدز رخ دهد.

6) تهوع، استفراغ، اسهال

7) کاهش وزن،به یک باره

کاهش وزن نشان دهنده بیماری پیشرفته ای است و می تواند به دلیل اسهال شدید باشد.

8) سرفه خشک

9) پنومونی

10) عرق شبانه

11) تغییرات ناخن

یکی دیگر از علائم در اواخر عفونت HIV تغییرات ناخن است، مانند ضخیم شدن و انحنا گرفتن ناخن، تقسیم شدت ناخن یا تغییر رنگش (خطوط سیاه یا قهوه ای به صورت عمودی یا افقی) است. اغلب این به علت عفونت قارچی مانند کاندیدا است.

12) عفونت های مخمر

یکی دیگراز عفونت های قارچی که در مراحل بعد رایج است، ریفلاکس، عفونت دهان ناشی از کاندیدا که یک نوع مخمر است،می باشد.

13) سردرگمی یا مشکل تمرکز

مشکلات شناختی می تواند نشانه ای از زوال عقل مرتبط با HIV باشد که معمولا در اواخر دوران بیماری رخ می دهد.علاوه بر سردرگمی و دشواری تمرکز، ضعف مرتبط با ایدز همچنین ممکن است شامل مشکلاتی برای حافظه شود.

14) زخم های سرد یا زخم هایی در قسمت های خصوصی بدن

(تبخال دهان) و تبخال بخش خصوصی می تواند نشانه ای از عفونت ARS و عفونت HIV در مراحل آخر باشد. و داشتن هرپس نیز می تواند یک عامل خطر برای ابتلا به این ویروس HIVمی باشد.به این دلیل است که تبخال بخش خصوصی می تواند زخم هایی را ایجاد کند که در طول رابطه جنسی می تواند راحت به بدن شخص دیگر منتقل شود. و افراد مبتلا به HIV بیشتر در معرض ابتلا به شیوع هرپس های شدید قرار دارند زیرا HIV سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

15) سوزش و سوزن شدن و ضعف

اواخر HIV همچنین می تواند باعث ایجاد بی حسی و سوزش و سوزن سوزن شدن در دست و پا شود.این نوروپاتی محیطی است که همچنین در افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده اتفاق می افتد.

16) بی نظمی قاعدگی

لطفا بروید و وضعیت خود را بررسی کنید ؛ در هر صورت شما را در برابر این اتفاق آزار دهنده باید محافظت شوید.

 

علائم بیماری ایدز

قرص ومیگان

قرص ومیگان

خواص آب پیاز

خواص آب پیاز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا