عامل اصلی مرگ ایرانیان چیست؟

شنبه 16 بهمن 1400 سلامت
عامل اصلی مرگ ایرانیان چیست

عامل اصلی مرگ ایرانیان چیست

طی تحقیقات به عمل آمده از اصلی ترین علل مرگ و میر در ایرانیان اعتیاد به سیگار و همچنین اضافه وزن زیاد است که هرکدام از اینها عواقب سنگینی بر روی سلامتی دارند! وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت 25 درصد مردان و چهاردرصد زنان کشور سیگار می کشند. 19 درصد زنان و 15درصد مردان هم چاق هستند.

صبح امروز در نخستین مجمع ملی سلامت که در مرکز همایش های رازی برگزار شد، گفت: شیوع چاقی در زنان 29.7 و در مردان 15.29 درصد رسیده است. همچنین 24 درصد از مردم ساکن در مناطق شهری و 19 درصد از مردم ساکن در مناطق روستایی دچار چاقی هستند و بیشترین شیوع آن نیز مربوط به زنان استان مازندران است.هاشمی با بیان اینکه 50 درصد از مردم از فشار خون خود اطلاعی ندارند، اظهار کرد: شیوع فشار خون در بین زنان 28.19 و در بین مردان 28.31 درصد است. این آمار در مناطق شهری 26.5 درصد و در مناطق روستایی 28.3 درصد است، اما توسعه شبکه بهداشت که تا پایان دولت در کشور کامل می‌شود، به دنبال پیشگیری از عوامل خطر بیماری‌ها است. مردان استان کردستان دارای بیشترین شیوع فشار خون در کشور هستند.

عامل اصلی مرگ ایرانیان چیست

عامل اصلی مرگ ایرانیان چیست

وزیر بهداشت در خصوص شیوع دیابت در کشور نیز توضیح داد و گفت: دیابت در بین زنان 10.3 و در مردان 8.8 درصد شیوع دارد. 9.9 درصد از مردم مناطق شهری و 7.8 درصد از مناطق روستایی دارای دیابت هستند و بیشترین شیوع دیابت نیز در بین زنان استان سمنان است.وی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی به عنوان عامل 50 درصد از مرگ و میر مردم کشور یاد کرد و افزود: شیوع چربی خون در بین زنان 29.5 و در مردان 22.5 درصد است. 27.7 درصد مردم مناطق شهری و 22.7 مردم مناطق روستایی دچار چربی خون هستند.

وزیر بهداشت میزان شیوع مصرف دخانیات در بین زنان را چهار و در بین مردان 25.16 درصد عنوان کرد و گفت: 13 درصد از مردم مناطق شهری و 15.5 درصد از مردم مناطق روستایی مواد دخانی مصرف می‌کنند. بیشترین شیوع مصرف دخانیات در کشور نیز مربوط به زنان و مردان استان قزوین است.البته بیشترین گروه سنی مصرف کنندگان مواد دخانی 45 تا 54 سال است.هاشمی میزان مصرف سبزیجات در مردان و زنان را مساوی دانست و افزود: مصرف سبزیجات در بین زنان و مردان در کشور 48 درصد است و بیشترین مصرف سبزیجات در کشور مربوط به استان بوشهر اعلام شدهاست. همچنین 11 درصد از زنان و 14.6 درصد از مردان در کشور از فست فود استفاده می‌کنند؛ این میزان در مناطق شهری 14 و در مناطق شهری 9 درصد است و استان یزد دارای بیشترین میزان شیوع مصرف فست فود در کشور است.

هاشمی از روند مصرف بالای نمک در کشور به عنوان یکی از مهمترین مشکلات سلامت مردم یاد کرد وادامه داد: مصرف نمک در کشور بسیار بالا است، به طوری که مصرف متوسط نمک در بین مردم کشور 12 گرم و سه برابر مصرف مجاز است؛ زیرا راه اصلی افزایش مصرف نمک در کشور نان است. فقط پنج درصد از جمعیت مورد مطالعه در پیمایش وزارت بهداشت، کمتر از پنج گرم نمک مصرف میکردند. بنابراین 85 درصد از زنان و 94 درصد از مردان نمک زیاد مصرف میکنند.

عامل اصلی مرگ ایرانیان چیست

عامل اصلی مرگ ایرانیان چیست

وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: 96 درصد از زنان و 83 درصد از مردان کمبود فعالیت فیزیکی دارند. همچنین 92 درصد از مردم در مناطق شهری و 82 درصد از مناطق روستایی کمبود فعالیت فیزیکی دارند. کمترین فعالیت و تحرک نیز مربوط به زنان استان بوشهر است، البته شیوع تحرک در گروه سنی بیشتر از 70 درصد، بسیار پایین است.هاشمی بیماریهای غیرواگیر را مهمترین علت مرگ و میر در دنیا و ایران عنوان کرد و گفت: بیماریهای غیرواگیر شامل بیماریهای قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی و قلبی، سرطان و بیماری‌های حاد تنفسی است و عواملی مانند مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، تحرک ناکافی و مصرف الکل زمینه ساز این بیماری‌ها هستند.وزیر بهداشت همچنین تاکید کرد: پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در جامعه نیاز به عزم ملی و هماهنگی‌های بین بخشی دارد و مشارکت مردمی موثری را میطلبد. هیچ ملتی مگر با مشارکت عمومی در تصمیم‌های حکومت، به ثبات و آرامش دست نیافتهاست. نتایج پیمایش بررسی عوامل خطر بیماری های غیرواگیر، به عنوان اطلسی برای کشور و همچنین تمام استانهای کشور تهیه شده و در آن وضعیت هر استان از نظر بیماری های مختلف و عوامل خطر بیماری های واگیر به دقت تشریح شده است.

چاقی و راههای کاهش وزن

هاشمی در ادامه خاطرنشان کرد: طرح تحول سلامت با محوریت ایجاد عدالت در سلامت و ارائه خدمات با کیفیت و پوشش همگانی سلامت اجرا شد و با حمایت مقام معظم رهبری، همت رییس جمهور، همکاری دولت و وزرای آن و حمایت های مجلس شورای اسلامی توانست به موفقیتهایی مانند کاهش پرداختی از جیب مردم و افزایش دسترسی مردم به خدمات حوزه سلامت برسد.

 

حقایقی در مورد بالون معده

حقایقی در مورد بالون معده

رژیم غذایی مونو

رژیم غذایی مونو

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا