شله زرد مجلسی

یکشنبه 8 اسفند 1400 آشپزی
شله زرد مجلسی

شله زرد مجلسی

شله زرد یکی از دسر های پر طرفدار ایرانی است که در بسیاری از زمان ها به عنون نذری نیز پخته میشود. طعم متفاوت و بی نظیری دارد و به سادگی میتوان آن را تهیه کرد

 

مواد لازم برای تهیه شله زرد

     ۳-۴ نفر

  • برنج ۱ پیمانه
  • آب ۶ پیمانه
  • شکر ۲ پیمانه
  • خلال بادام ۱/۴ پیمانه
  • هل ساییده ۱/۴ قاشق چایخوری
  • دارچین و خلال پسته  به میزان لازم
  • کره ۵۰ گرم
  • زعفران آسیاب شده و دم شده نصف استکان
  • گلاب ۱/۲ پیمانه

 

 شله زرد مجلسی

شله زرد مجلسی

طرز تهیه شله زرد

شله‌زرد رو عموما به یک روش درست میکنن. فقط نکات خاصی وجود داره که عرض میکنم خدمتتون. برنج شله‌زرد بهتره نیم دونه و حتما ایرانی باشه، ولی می‌تونید از برنج کامل هم استفاده کنید فقط کمی زمان پختش بیشتر می‌شه و حدود یکی دو پیمانه آب بیشتری میبره.

■ برنجی رو که از شب قبل خیس کردیم با مقدار آبی که گفتیم روی حرارت قرار می‌دیم تا بپزه. حرارت رو بعد از به جوش اومدن ملایم کنید تا برنج به آرومی بپزه و خودش رو باز کنه. خیلی مهمه که کاملا پخته بشه .

■ بعد از حدود یک ساعت که برنج کاملا پخت، شکر رو اضافه می‌کنیم.دقت کنید که زمانی که برنج کامل پخت شکر را اضافه کنید

■ بعد کره و زعفران و هل رو که از قبل آماده کردیم اضافه می‌کنیم و باز فرصت می‌دیم شله‌زردمون جا بیفته. در این حین باید شله‌زرد رو هم بزنید که ته نگیره و همچنان حرارت باید ملایم باشه.

■ کل مراحل پخت برای این مقدار حدود دو تا سه ساعت طول می‌کشه. وقتی که حس کردید غلظتش کافیه می‌تونید گلاب  رو اضافه کنید و بعد از پنج دقیقه شله‌زرد رو از روی شعله بردارید.

■ در مرحله‌ی آخر خلال بادام‌هایی که از قبل خیس کردید هم اضافه کنید. البته می‌تونید خلال بادوم رو فقط برای تزیین استفاده کنید.

شله زرد مجلسی

شله زرد مجلسی

نکات شله‌زرد نذری

موضوع اینه که این طرز پخت برای شله‌زرد‌هایی با مقدار کم مناسبه، ولی برای شله‌زرد‌های با مقدار زیاد و به عبارتی برای نذری اولا نسبت‌ها به این صورت زیاد می‌شه که شکر دو برابر برنج می‌شه و آب پنج برابرش. حالا هر مقداری که بخواید درست کنید. نکته بعدی اینه که اگر مقدارش زیاده باید برنج رو از قبل خیس داده باشیم. حداقل برنج رو سه چهار ساعت خیس بدید و حتی برای مقدار کم هم شله‌زرد بهتری بهتون میده. برای نذری هم معمولا از شب قبل برنج رو خیس میدن.

 

 

دستور پخت حلوا مجلسی خوش عطر

دستور پخت حلوا مجلسی خوش عطر

پلوی سیر و کلم شیرازی

پلوی سیر و کلم شیرازی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا