سالروز کوچ موسیقی دان بزرگ کشورمان «پرویز مشکاتیان»

شنبه 31 شهریور 1397 سینما

سالروز کوچ موسیقی دان بزرگ کشورمان «پرویز مشکاتیان»

پرویز مشکاتیان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

سی ام شهریور سالروز درگذشت پرویز مشکاتیان، موسیقی دان برجسته اهل نیشابور است. آشنایی با ساز و موسیقی، آیین خانواده مشکاتیان است. پرویز هم در دوره کودکی و نوجوانی اش روزهای درخشانی را در حوزه موسیقی گذراند تا این که وارد دانشکده هنرهای زیبای تهران شد. او ردیف های موسیقی را در دانشکده به طور جدی دنبال کرد و  در سال ۵۶ زیر نظر هوشنگ ابتهاج، وارد رادیو شد. این همراهی یک سال بعد، در واکنش به حادثه هفدهم شهریور ۵۷ به پایان رسید و باعث شد مشکاتیان ، شجریان و ابتهاج هر سه از رادیو استعفا کنند.

 

پرویز مشکاتیان یکی از مهره های اصلی گروه عارف و کانون چاووش بود. یک انجمن موسیقی با حمایت های معنوی هوشنگ ابتهاج و همراهی هنرمندان بزرگی مانند محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان و حسین علیزاده شکل گرفت و برگ برنده موسیقی سنتی ایران را با انتشار مجموعه آلبوم چاووش که خود شامل ۱۰ آلبوم رسمی تحت عنوان چاووش بود، رو کرد.

 

بسیاری از خواننده های برجسته سنتی خوان کنونی، روزهای کاری مشترکی را با موسیقی پرویز مشکاتیان داشته اند . موسیقی بسیاری از آثار ماندگار شجریان مانند آستان جانان، سر عشق، گنبد مینا و جان عشاق حاصل ذوق و چیره دستی مشکاتیان در موسیقی  است.آلبوم تک نوازی تمنا یکی از واپسین کارهای او بود که در سال ۸۴ منتشر شد. ۵۴ سالگی پایان غم انگیز پرویز مشکاتیان بود و به قول بهرام بیضایی در سوگ این مرد، ساز جهان از کوک افتاد…

 

khorasanne​ws.‎​com

مرجع : سرپوش

اولین گوینده خبر زن در تلویزیون سعودی/عکس

فیلم خوب برای دوبله کم داریم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا