زگیل های مسطح: علل، علائم، تشخیص، درمان و موارد دیگر

یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 سلامت

زگیل های مسطح

زگیل های مسطح:زگیل ها برآمدگی های کوچک و برجسته روی پوست هستند. آنها در لایه بالایی سطح پوست به نام اپیدرم ایجاد می شوند و در اثر عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند.

انواع مختلفی از زگیل‌ها وجود دارد که به آن‌ها وروکا (verruca) نیز گفته می‌شود و بر روی انسان تأثیر می‌گذارد. از جمله این موارد می‌توان به زگیل معمولی، زگیل تخت، زگیل کف پا، زگیل فیلی فرم یا رشته مانند، زگیل پری اونگوال، زگیل موزاییک و زگیل تناسلی اشاره کرد.

زگیل مسطح نوعی زگیل است که بیشتر در کودکان دیده می شود. آنها کوچک، صورتی مایل به قرمز و صاف هستند. زگیل های مسطح معمولاً به صورت خوشه ای ایجاد می شوند و در پشت، گردن، بازوها و پاها دیده می شوند.

 

زگیل چیست؟

زگیل  Verruca غده‌ای گوشتی است که انواع آن بر روی دست و پاها رشد می‌کند، اما ممکن است بر روی تمام نقاط بدن رشد کند، و این غده‌ها را با داروهای سوزاننده از قبیل استیک اسید (به مقدار کم) و جز آن برطرف می‌کنند

زگیل معمولاً یک تومور کوچک و زبر است که می‌تواند به گل کلم یا یک تاول سفت و سخت شباهت داشته باشد. زگیل‌ها عمومی هستند، و به سبب ویروس، به ویژه خانوادهٔ ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)، ایجاد شوند و وقتی با پوست شخص آلوده تماس ایجاد شود واگیردار هستند.

علل و عوامل خطر زگیل مسطح چیست؟

سویه های زیادی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد و مسئول انواع مختلف زگیل ها مانند زگیل های معمولی، زگیل تناسلی و زگیل های مسطح هستند.

زگیل های مسطح عموماً توسط سویه های HPV 3، 10، 28 و 29 ایجاد می شوند. آنها معمولاً به صورت خطی ایجاد می شوند.

عفونت‌های HPV معمولاً از طریق تماس مستقیم پوست به پوست با زگیل‌های فرد مبتلا منتشر می‌شوند، اما برخی از عواملی که می‌توانند خطر ابتلا را افزایش دهند عبارتند از:

  • صدمات یا بریدگی های پوستی
  • سایر عفونت های پوستی که باعث ایجاد زخم یا آسیب به سطح پوست می شوند
  • تعریق بیش از حد، به ویژه در دست ها و پاها
  • جویدن ناخن
  • خاراندن زگیل
  • شنا در استخرهای عمومی
  • کار با گوشت خام زیاد
  • نقص ایمنی و ضعف ایمنی در افراد مسن یا کودکان
  • بیماری های پوستی مانند درماتیت یا اگزما

علائم و نشانه های رایج زگیل مسطح

  • برآمدگی های گرد، صورتی یا قهوه ای مایل به زرد روشن
  • برجستگی های صاف یا صاف که به صورت خوشه ای ایجاد می شوند
  • برجستگی های خوش خیم که عموماً باعث درد نمی شوند

 

درمان زگیل های مسطح چیست؟

برخی از موارد زگیل های مسطح پس از مدتی خود به خود از بین می روند و نیازی به مداخله ندارند. با این حال، اگر به نظر می رسد زگیل های شما ناپدید نمی شوند و باعث ناراحتی یا درد شما می شوند، پزشک ممکن است زگیل ها را به صورت فیزیکی حذف کند یا برخی از داروها را تجویز کند. برای شما.

برنامه های درمانی رایج برای زگیل های مسطح شامل موارد زیر است.

1. کرم های موضعی

کرم های حاوی رتینوئیک اسید، اسید سالیسیلیک و ایمیکیمود ممکن است توسط پزشک برای تسکین التهاب و کمک به بهبود پوست تجویز شود.

2. کانتاریدین

کانتاریدین یکی دیگر از درمان های موضعی زگیل است. کانتاریدین ترکیبی است که از سوسک استخراج می شود و می تواند به از بین بردن زگیل کمک کند. هنگام استفاده از آن یک تاول در اطراف زگیل ایجاد می کند.

پس از استفاده از باند، آن ناحیه را بپوشانید. پس از چند روز، می توانید بانداژ را جدا کنید و زگیل نیز به همراه آن برداشته می شود.

3. تری کلرواستیک اسید

تری کلرواستیک اسید در درمان زگیل های مسطح

معمولاً از غلظت 50 تا 100 درصد تری کلرواستیک اسید برای اعمال روی زگیل استفاده می شود که در نهایت نکروز شده و می ریزد.

4. سایر داروها

پزشک ممکن است به شما تزریق بلئومایسین بدهد که می تواند به بدن شما کمک کند با عفونت HPV مبارزه کند و زگیل ها را “کشتن”.

برخی از واکسن‌ها مانند واکسن MMR را نیز می‌توان به زگیل‌های بزرگ تزریق کرد که به تولید آنتی‌بادی علیه زگیل و در نهایت از بین بردن زگیل کمک می‌کند.

5. جراحی جزئی

جراحی جزئی توسط پزشک برای زگیل های سرسخت انجام می شود که باعث درد یا تغییر شکل قابل توجهی در بیمار می شود. زگیل ها با استفاده از سوزن الکتریکی یا روش انجماد برداشته می شوند.

 

سرما درمانی(کرایوتراپی برای درمان زگیل های مسطح)

کرایوتراپی (انجماد) توسط متخصص پوست برای انجماد زگیل انجام می شود. زگیل در عرض چند هفته تاول می زند و می ریزد. فرکانس رادیویی روی زگیل های کوچک روی صورت، پوست سر یا دست ها انجام می شود. زگیل ها با استفاده از کوتر الکتریکی یا پروب فرکانس رادیویی سوزانده می شوند.

 

زگیل صاف چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر شما یا فرزندتان هر یک از علائم ذکر شده در بالا را دارید، مهم است که در اولین فرصت با پزشک مشورت کنید تا مشخص شود که آیا زگیل صاف یا هر بیماری پوستی دیگری دارد یا خیر.

پزشک شما می تواند زگیل های مسطح را بر اساس معاینه فیزیکی، سابقه پزشکی و نتایج آزمایش های تشخیصی تشخیص دهد. بیوپسی پوست یکی از آزمایشاتی است که ممکن است پزشک شما تجویز کند. پزشک زگیل را برمی دارد و برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر فوراً با پزشک مشورت کنید:

درد یا التهاب در زگیل.
تورم، قرمزی یا احساس گرما در ناحیه آسیب دیده.
شما دچار نقص ایمنی هستید (دیابت، ایدز و غیره دارید)، باردار هستید یا کمتر از 10 سال سن دارید.

 

 

زگیل

7 درمان خانگی برای زگیل صاف و نحوه استفاده از آنها

بیماری خشکی چشم

بیماری خشکی چشم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا