زندگینامه علی محمد افغانی

پنج‌شنبه 20 بهمن 1401 بیوگرافی

چکیده ای از زندگینامه علی محمد افغانی

متولد : ۱۱ دی ۱۳۰۳

زادگاه : کرمانشاه

محل زندگی : آمریکا

پیشه : نویسنده

سبک نوشتاری : رئالیسم

سال‌های فعالیت : ۱۳۳۸ – اکنون

علی محمد افغانی کیست ؟

علی محمد افغانی یکی از نویسندگان سرشناس ایرانی و نویسنده‌ی رمان مشهور «شوهر آهو خانم» است. از سایر آثار او می‌توان به کتاب‌های «شلغم میوه‌ی بهشته»، «شادکامان دره‌ی قره‌سو» و «همسفرها» اشاره کرد.

علی محمد افغانی اهل کجا است ؟

علی محمد افغانی در کرمانشاه متولد شد.

علی محمد افغانی متولد چه سالی است ؟

او متولد ۱۱ دی ۱۳۰۳ است.

 

خانواده علی محمد افغانی

علی محمد افغانی پدر و مادری اصفهانی داشت. شرایط و اوضاع زندگی به‌گونه‌ای پیش رفت که والدین علی محمد را رهسپار کرمانشاه نمود. علی محمد در 11 دی ماه سال 1303 در این شهر به دنیا آمد. هرچند خود نویسنده بعدها نقل می‌کند که از تاریخ دقیق تولد خود اطمینان ندارد. وی علاقه فراوانی به پزشکی داشت اما این علاقه سبب نشد تا در این رشته به موفقیتی دست یابد. سفرش به آمریکا، بدون شک از بارزترین اتفاقات زندگی‌نامه علی محمد افغانی محسوب می‌شود که حوادث پس از آن، نقش پررنگی در فعالیت و درخشش او در نویسندگی داشت.

خانواده علی محمد افغانی

خانواده علی محمد افغانی

زندگینامه علی محمد افغانی

علی محمد افغانی  در تاریخ 11 دی 1303 در شهر کرمانشاه متولد شد. برای یادگیری خواندن و نوشتن، ابتدا به مکتب‌خانه و سپس به مدرسه رفت. تحصیلات متوسطه را هم در کرمانشاه به پایان رساند و سپس راهی تهران شد.با توجه به شرایط مالی و اقتصادی و برای تأمین مخارج زندگی، علی‌ محمد افغانی ورود به دانشکده‌ی افسری ارتش را انتخاب کرد. در این دانشکده شاگرد ممتاز شد و به همین دلیل او را به آمریکا اعزام کردند. این سفر او را بیش از پیش با جهان ادبیات و مفهوم «رمان» آشنا کرد.

کتاب شوهر آهو خانم

کتاب شوهر آهو خانم

اسارت علی محمد افغانی

وقتی علی‌ محمد افغانی در سال 1333 به ایران و کرمانشاه بازگشت، به دلیل گرایش به سازمان نظامی حزب توده‌ی ایران، توسط مأموران حکومت نظامی دستگیر شد و او را به تهران منتقل کردند. در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد اما در دادگاه تجدید نظر، حکم حبس ابد گرفت و به زندان قصر منتقل شد.

زندانی شدن و اسارت او، این فرصت را برای افغانی پدید آورد تا دست به قلم شده و روایت‌ها و داستان‌های خود را به رشته تحریر درآورد. شوهر آهو خانم به عنوان بهترین کتاب علی محمد افغانی نیز در این دوران نوشته شد. البته مأموران به راحتی به او اجازه نوشتن نمی‌دادند و نوشته‌های او را بازرسی می‌کردند. افغانی نیز در اکثر اوقات دیکشنری زبان که از آن برای یادگیری استفاده می‌کرد را باز می‌کرد و وانمود می‌نمود در حال ترجمه است.

وی پس از 5 سال از زندان آزاد شد و با سرمایه اندک خود انتشار رمان معروف خود با نام شوهر آهو خانم را آغاز کرد.

اسارت علی محمد افغانی

اسارت علی محمد افغانی

معروف ترین اثر علی محمد افغانی

کتاب شوهر آهو خانم نخستین و بهترین کتاب علی محمد افغانی است. افغانی این کتاب را در سال‌های اسارت خود در زندان نوشته و پس از آزادی از زندان با هزینه خود اقدام به چاپ این اثر نمود. این اثر در همان سال به واسطه‌ این اثر، جایزه بهترین کتاب سال را از آن خود کرد. شوهر آهو خانم روایتگر داستان مردی است که علی‌رغم باورهای محافظه‌کارانه و وفاداری به همسر خود، پا در مسیری متفاوت می‌گذارد.

کتاب های علی محمد افغانی

  • کتاب شوهر آهو خانم
  • کتاب محکوم به اعدام
  • کتاب بافته های رنج
  • کتاب همسفرها
  • کتاب شلغم میوه ی بهشته
  • کتاب سیندخت
  • کتاب شادکامان دره قره سو
  • کتاب سنگی بر روی بافه
  • کتاب دکتر بکتاش

بیوگرافی صمد بهرنگی

بیوگرافی پائولو کوئیلو

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا