روش های از شیر گرفتن کودک

دوشنبه 11 بهمن 1400 سلامت
روش های از شیر گرفتن کودک

شیر مادر ماده غذایی است که نقش بسیار مهمی در تکامل کودک دارد، به همین دلیل باید تا زمانی به کودک شیر داده شود که بدن کودک به آن نیاز دارد.در ادامه با هم روش های از شیر گرفتن کودک را برسی خواهیم کرد

روش های از شیر گرفتن کودک

 

قطع شیردهی:

فرآیند قطع شیردهی ممکن است از طرف مادر یا کودک آغاز شود و یا براساس تصمیم مشترک هر دو طرف باشد. اکثر کودکان طی دو تا چهار سالگی خودشان تمایلی به ادامه شیر خوردن ندارند. عدم تمایل به ادامه شیر خوردن در کودکان زیر یکسال غیرمعمول است. زمان از شیر گرفتن کودک از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. برخی از کودکان سریع شیر خوردن را قطع می‌کنند و در برخی ممکن است این پروسه ماه‌ها زمان ببرد.

شیردهی جز در موارد بیماری‌های خاص و مصرف داروهای خاص برای کودک هیچ ضرری ندارد و تا وقتی که کودک از شیر مادر استفاده می‌کند و حتی بعد از قطع مصرف همچنان از فواید شیر مادر، کودک نفع می‌برد. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند کودکان حداقل دوسال از شیرمادر همراه غذ‌ای کمکی تغذیه کنند. شیردهی روش مناسبی برای جلوگیری از بارداری بعدی نیست و بسیاری از زنان می‌توانند در سه ماهه اول بعد زایمان باردار شوند. زنان می‌توانند در بارداری بعدی به شیردهی کودک قبلی در صورت تمایل ادامه دهند ولی باید حداقل ۲۰۰ کالری در روز به مواد غذایی دریافتی خود اضافه کنند. دریافت کالری اضافی در زنانی که کودکشان فقط از شیرمادر استفاده می‌کند و غذای کمکی مصرف نمی‌کند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

روش های از شیر گرفتن کودک

راهکارهایی برای از شیر گرفتن کودک:

– پیش از آنکه کودک را از شیر بگیرید، او را به غذا خوردن و نوشیدن مایعات با لیوان عادت دهید. این موضوع باعث می شود که برای ترک خوردن شیر مادر، مجبور به تحمل سختی های غذا خوردن با قاشق و چنگال نشود.

– یکی از وعده هایی که به فرزندتان شیر می دهید (وعده ای را انتخاب کنید که از درجۀ اهمیت کمتری برخوردار است) حذف کنید.

– استفاده از شیردوش می‌تواند بسیاری از ناراحتی‌های مربوط به از شیر گرفتن کودک را کم کند. بهتر است که در هر وعده مقدار کمی شیر بدوشید، تا از تولید بیشتر شیر جلوگیری کنید.

– شروع به پیدا کردن برخی جایگزین های غذایی کنید. اگر کودک تان زیر سن ۱ سال است، می توانید از مکمل های غذایی استفاده کنید و اگر بیشتر از یک سال دارد پیشنهاد ما استفاده از غذاهایی مانند غذاهای خودمان است.

– محبت کردن یکی از موضوع های مهمی است که باید به آن بسیار توجه کنید. وقتی کودکتان را از شیر می گیرید از نظر عاطفی کمی دچار خلاء می شود پس سعی کنید این فضای عاطفی را به وسیله بازی کردن با وسایل جذاب، گردش و تفریح مثلا پارک رفتن یا دیدن یک تئاتر بچگانه پر کنید.

– توقف یک‌باره‌ی شیردهی بسیار وسوسه‌انگیز است، اما این‌کار می‌تواند سبب ورم و درد سینه و ناراحتی‌های روحی برای مادر و کودک شود، اما بهترین روش این است که به‌آرامی تعداد دفعات شیردهی را طی چند هفته کم کنید.

– برای از شیر گرفتن هیچ وقت با او مجادله نکنید یعنی اگر از هر راهی استفاده کردید اما باز هم کودک شما تمایل شدیدی به خوردن شیر داشت فعلا به او شیر بدهید تا پیدا کردن یک راهکار مناسب دیگر؛ چرا که اصرار ورزیدن به این کار در زمانی که نباید، باعث صدمه های روحی جبران ناپذیری در او می شود.

– مادری که شیر خوبی دارد با توجه به تمامی مزایای شیر مادر، بهتر است تا سن دو سالگی شیر بدهد. این مساله در مورد فرزند دختر یا پسر فرق چندانی ندارد.

– همان طور که می دانید شیر خوردن فرزند شما یک عمل بسیار آرامش بخش برای او محسوب می شود؛ پس اگر در طول دوران شیر گرفتن احیانا دچار وضعیتی شد که به محبت و آرامش بیشتری احتیاج داشت (به طور نمونه عمل خطایی انجام داده بابت این موضوع او را دعوا کرده اید یا حین دویدن، می افتد) شیر دادن را از او دریغ نکنید چون تبعات شیر ندادن در این حالت بیشتر است و ممکن است از نظر روحی در آینده آسیب پذیر شود.

– در طول مدت زمانی که کودک تان را از شیر می گیرید امکان دارد به توصیه دیگران با شیشه به او شیر بدهید، اما ما پیشنهاد می کنیم شب ها شیشه را در دهانش نگذارید چون باعث خراب شدن دندان هایش می شود. اگر هم احساس تشنگی کرد برای آب دادن از لیوان استفاده کنید نه شیشه شیر.

– زمان‌هایی که استرس کمتری دارید برای از شیر گرفتن کودک مناسب‌تر هستند. همچنین سعی کنید در این مواقع زمان بیشتری را با کودک سپری کنید. بعضی‌اوقات هنگامی‌که کودکان از شیر گرفته می‌شوند، دچار اضطراب می‌شوند و بیشتر به مادر خود می‌چسبند.

چند نکته:
– سن از شیر گرفتن نوزاد دو سالگی است و برای دختر و پسر تفاوتی ندارد.
– ترساندن کودک و استفاده از عباراتی مثل ممه را لولو برد، در روحیه بچه تأثیر منفی دارد.
– نوزاد با شیر مادر و سینه او ارتباط عاطفی برقرار می‌کند و به نوعی به آن معتاد است. سیاه کردن سینه مادر و انجام دادن هر کاری که ناگهان در ذوق کودک بزند، تأثیر منفی خواهد داشت.

 

روش های از شیر گرفتن کودک

کپسول مولتی دیلی

کپسول مولتی دیلی

موخوره و درمان آن

موخوره و درمان آن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا