رمان خوشه‌های خشم اثر جان اشتان بک

یکشنبه 7 اسفند 1401 کتاب

مشخصات رمان خوشه‌های خشم

عنوان اصلی : The Grapes of Wrath

نویسنده: جان اشتان بک

کشور: آمریکا

سال انتشار: ۱۹۳۹

ژانر: رمان کلاسیک، تاریخی

مناسب برای: همه افراد

 

درباره رمان خوشه‌های خشم

رمان خوشه‌های خشم در مدت پنج ماه نوشته شده و در سال ۱۹۳۹ منتشر شد. این کتاب در ابتدا نارضایتی سرمایه‌داران و زمین‌داران آمریکایی را در پی داشت و در آمریکا ممنوع اعلام شد. سرمایه‌داران این کتاب را برای کشاورزان که اغلبشان بی‌سواد بودند؛ به عنوان کتابی ضد کلیسا و ضد مذهب معرفی کردند.

آنان به دروغ به کشاورزان می‌گفتند که این کتاب، کشاورزان را مردمی وحشی معرفی کرده. همین امر باعث شد کشاورزان ناآگاه به کتابخانه‌ها رفته و آن را آتش زدند. تهدید به مرگ بواسطه نوشتن این کتاب باعث شد مدتی اف‌بی‌آی، جان اشتاین بک (John Ernest Steinbeck) را تحت نظر قرار دهد جالب آنکه این کتاب در روسیه نیز توسط حزب کمونیست حاکم تحریم شد.

درباره رمان خوشه‌های خشم

درباره رمان خوشه‌های خشم

خلاصه رمان خوشه‌های خشم

این رمان درباره زندگی سخت کارگران آمریکایی است که به دنبال زندگی بهتر در حال مهاجرت هستند. داستان اصلی رمان درباره خانواده جادها است اما در فصل‌های کوتاه نیز به بررسی کلی زندگی کارگران مهاجر پرداخته می‌شود.خوشه‌های خشم با توصیف طوفان‌های شدید آغاز می‌شود. طوفان‌هایی که مزرعه‌ها را از بین می‌برد و محصولات را زیر شن دفن می‌کند. محصولاتی که زندگی افراد بسیاری به آن وابسته است.

با از بین رفتن محصولات، بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند بدهی خود را به بانک پرداخت کنند که در نتیجه آن، بانک زمین‌های آنان را تصاحب کرده و همه را مجبور به ترک خانه‌هایشان می‌کنند. بانک می‌خواهد زمین‌ها را به شیوه‌های جدید و با استفاده از ماشین‌آلات مدرن مانند تراکتور زیر کشت ببرد و دیگر نیازی به افراد محلی که تنها استفاده از گاوآهن را می‌دانند ندارد.

خلاصه رمان خوشه‌های خشم

خلاصه رمان خوشه‌های خشم

شخصیت های رمان خوشه‌های خشم

تام جوادز شخصیت اصلی رمان و پسر دوم خانواده جوادز. با شروع رمان، او پس از آزادی مشروط از زندان ایالتی مک آلستر، به نزد خانواده اش باز می‌گردد.

جیم کیسی واعظ سابق. او با توجه به عقاید بحث برانگیز خود در مورد گناه و مقدس بودن، کشیش بودن خود را کنار گذاشته است.

مادر خانواده جوادز . مادر ستون خانواده جوادز است: متفکری قوی و مصمم. دغدغه اصلی او این است که کانون خانواده شکسته نشود.

پدر خانواده جوادز. یک زارع است که زمینش به تازگی توسط بانک سلب شده است. او که تا حدودی گم و ضعیف شده است، خانواده اش را در جستجوی کار به کالیفرنیا می‌برد.

رز شارون بزرگترین دختر جوادز. رز شارون باردار است و با کونی ریورز ۱۹ ساله ازدواج کرده است. او که در بارداری خود فرو رفته است، برنامه‌ها و رویاهای زیادی برای زندگی شان در کالیفرنیا دارد.

شخصیت های رمان خوشه‌های خشم

شخصیت های رمان خوشه‌های خشم

معرفی نویسنده رمان خوشه‌های خشم

جان ارنست استاین بک John Steinbeck نویسنده‌‌ی شهیر آمریکایی که در بعضی ترجمه‌ها نام او با تلفظ جان اشتاین بك هم نوشته می‌شود، در سال ۱۹۰۲ در کالیفرنیا به‌ دنیا آمد. او تحصیلات دانشگاهی نداشت و از جوانی به دلیل کارگری و ارتباط با قشر پایین جامعه تحت تاثیر زندگی آن‌ها قرار گرفت و دست به قلم زد.

جان استاین بک زمانی که جوانی 37 ساله بود و تحت تاثیر زندگی سخت کشاورزان اوکلاهاما با الهام از شعری که 80 سال قبل توسط زنی چهل ساله به نام «جولیا وارد هو» سروده بود کتاب خوشه‌های خشم را نوشت. این شعر در وصف سربازان آمریکایی که برای جنگ به جنوب می‌رفتند، سروده شده بود. کتاب خوشه‌های خشم اثری بود که بعد از انتشار باعث جنجالی بزرگ در آمریکا شد و مخالفان و موافقان زیادی داشت.

جان ارنست استاین بک

جان ارنست استاین بک

بخشی جملات رمان خوشه‌های خشم

  • هیچ گناهی وجود ندارد و هیچ فضیلتی وجود ندارد. فقط کارهایی وجود دارد که مردم انجام می‌دهند.
  • و این واقعیت جیغی کوچک است که در تمام تاریخ به گوش می‌رسد: سرکوب شدن فقط برای تقویت و بهم پیوند دادن سرکوب، موثر است.
  • چگونه می‌توانیم بدون سر زندگی مان زندگی کنیم؟ چگونه متوجه خواهیم شد که این ما هستیم‌، بدون توجه به گذشته مان ؟
  • … و در نظر مردم شکست وجود دارد. و در چشم گرسنگان خشم فزاینده ای وجود دارد. خوشه‌های خشم در روح مردم بزرگ می‌شود و برای فصل برداشت محصول سنگین می‌شود.
  • کیفیت حس مالکیت تان، شما را برای همیشه در” من “منجمد می‌کند و رابطه شما را برای همیشه از” ما “قطع می‌کند.
  • مرگ یک دوست بود و خواب برادر مرگ بود.
  • در زندگی پیش روی مان، هزارن زندگی وجود دارد که می‌توانیم زندگی کنیم‌، اما وقتی زمان آن فرا برسد‌، فقط یکی باقی می‌ماند.
  • ماهیچه‌ها برای کار کردن تیر می‌کشند‌، ذهن‌ها برای خلق کردن – این انسان است.

کتاب در جستجوی زمان از دست رفته

کتاب لبه تیغ اثر ویلیام سامرست موام

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا