گرسنگی/12 دلیل که چرا همیشه احساس گرسنگی می کنید

دوشنبه 21 آذر 1401 سلامت
گرسنگی

چند دلیل همیشه احساس گرسنگی و خستگی کنی

گرسنگی یک احساس فیزیکی طبیعی است که همه افراد آن را احساس می کنند. به شما هشدار می دهد که سوخت بدن شما کم شده و به انرژی نیاز دارد.

با این حال، احساس گرسنگی یا خستگی مداوم حتی زمانی که غذا خورده اید، نشانه خوبی نیست. ما در مورد میل به دسر یا سیب زمینی سرخ کرده مورد علاقه شما صحبت نمی کنیم – گرسنگی مزمن معمولاً به معنای ناتوانی در احساس سیری و انرژی حتی بعد از غذا است.

این علائم ممکن است به دلیل یک مشکل سلامتی یا سبک زندگی باشد. ممکن است به وضعیتی به نام خستگی آدرنال مرتبط باشد که می تواند به دلیل ترکیبی از عوامل رخ دهد.

در اینجا چند دلیل وجود دارد که ممکن است همیشه احساس گرسنگی و خستگی کنید.

 

 گرسنگی

گرسنگی

1. بد خوابی

برنامه خواب مناسب برای سلامتی شما بسیار مهم است. نداشتن خواب کافی در شب ممکن است منجر به عدم تعادل برخی هورمون ها در بدن شما شود.

خواب ضعیف می تواند منجر به افزایش هورمون گرلین (که اشتها را کنترل می کند) و کاهش لپتین (که باعث سیری می شود) شود.

احساس خواب‌آلودگی ممکن است باعث شود بیشتر کربوهیدرات و غذاهای چرب میل کنید.

 

2. کم آبی بدن می تواند عامل گرسنگی مداوم باشد

مطالعات تحقیقاتی نشان داده است که بیش از 30 درصد افراد قادر به تشخیص تشنگی و گرسنگی نیستند. بنابراین، اگر همیشه احساس گرسنگی می کنید، ممکن است ایده خوبی باشد که در طول روز آب بیشتری بنوشید. ممکن است از کم آبی رنج ببرید و آن را با تشنگی اشتباه بگیرید.

 

3. استرس و افسردگی

استرس عاطفی می تواند عامل اصلی اختلالات خوردن باشد. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که افرادی که از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند بیشتر احتمال دارد پدیده‌ای به نام «غذا خوردن عاطفی» را تجربه کنند – غذا خوردن برای منحرف کردن حواس خود از احساساتشان. این می تواند در دراز مدت اعتیاد آور و مضر باشد.

استرس همچنین می تواند باعث افزایش سطح کورتیزول (هورمون استرس) در خون شود. این هورمون مسئول کنترل اشتها است و نوسانات ممکن است باعث شود در طول روز احساس گرسنگی کنید.

 

4. نوشیدن بیش از حد الکل

مصرف بیش از حد الکل می تواند منجر به احساس گرسنگی مداوم شود

یک مطالعه اخیر نشان داده است که الکل می تواند مغز شما را در حالت گرسنگی قرار دهد. این باعث افزایش گرلین (هورمون کنترل کننده اشتها که مصرف غذا را افزایش می دهد) می شود و می تواند شما را هوس غذاهای پر کالری کند.

از این رو نوشیدن بیش از حد با خستگی مداوم و گرسنگی مرتبط است.

 

 گرسنگی

گرسنگی

5. تیروئید پرکار

غده تیروئید نقش مهمی در متابولیسم دارد. داشتن تیروئید بیش از حد ممکن است منجر به مشکلاتی مانند تولید بیش از حد هورمون شود. از این رو، متابولیسم شما افزایش یافته و باعث هوس خوردن غذاهای پرکالری می شود.

از دیگر علائم پرکاری تیروئید می توان به افزایش ضربان قلب، شکنندگی مو و ناخن، ریزش مو و سوزش اشاره کرد.

 

6. دیابت

سطح قند خون کنترل نشده در افراد مبتلا به دیابت نیز می تواند باعث گرسنگی مداوم شود. این به این دلیل است که بدن شما در برابر انسولین مقاوم است. بنابراین، نمی تواند غذایی که می خورید را به انرژی تبدیل کند. این منجر به چرخه ثابت غذا خوردن و هیپرگلیسمی می شود.

اگر دیابت با سطح قند خون بالا مزمن دارید، برای یک برنامه غذایی مناسب با پزشک خود و یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

7. داروها

برخی از داروها می توانند اشتهای شما را افزایش دهند

برخی از داروها اشتهای شما را افزایش می دهند و منجر به مصرف مکرر یا زیاد وعده های غذایی می شوند. آنها به طور غیر مستقیم در افزایش وزن نقش دارند.

داروهای ضد روان پریشی، داروهای ضد افسردگی، قرص های خواب و غیره به افزایش گرسنگی معروف هستند.

 

8. هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی یا پایین بودن سطح قند خون می تواند باعث گرسنگی، سرگیجه یا حالت تهوع شود. این یک وضعیت خطرناک است و می تواند باعث شوک انسولین در سطوح بسیار پایین شود.

افراد مبتلا به دیابت که از دارو یا تزریق انسولین استفاده می کنند، اگر وعده های غذایی خود را به موقع نخورند، به ویژه در معرض ابتلا به هیپوگلیسمی هستند.

 

 گرسنگی

گرسنگی

9. سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

برخی از زنان در طول PMS احساس گرسنگی می کنند. فاز لوتئال چرخه شما ممکن است به دلیل نوسانات هورمونی باعث ولع خوردن غذاهای پرکالری شود.

 

10. بارداری

بیشتر زنان باردار ممکن است بیش از حد احساس گرسنگی کنند

احساس گرسنگی بیش از حد در دوران بارداری طبیعی است. بیشتر زنان برای اطمینان از تغذیه و رشد مناسب کودک به مواد مغذی و کالری بیش از حد معمول نیاز دارند.

 

11. آلودگی به انگل

گاهی اوقات گرسنگی مداوم می تواند نشانه عفونت انگلی در دستگاه گوارش باشد. کرم‌های نواری و کرم‌های سوزنی نمونه‌هایی از انگل‌هایی هستند که می‌توانند مواد مغذی را که می‌خورید تغذیه کنند و احساس گرسنگی دائمی در شما ایجاد کنند.

 

12. نخوردن پروتئین کافی

تحقیقات نشان می دهد که پروتئین می تواند به سرکوب سطوح گرلین کمک کند و شما را برای مدت طولانی تری احساس سیری کند. مطمئن شوید که روزانه حداقل 50 تا 60 گرم پروتئین دریافت می کنید تا مطمئن شوید اشتهای شما سیر شده و برای مدت طولانی تری پرانرژی خواهید بود.

 

 گرسنگی

گرسنگی

تحقیقات در مورد گرسنگی و خستگی مزمن چه می گویند؟

مطالعات تحقیقاتی برجسته ای در مورد گرسنگی و خستگی مزمن انجام شده است. برخی گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که «افت قند خون زیاد» بعد از غذا ممکن است دلیل گرسنگی مداوم باشد. برخی از افراد کمی بعد از غذا افت قابل توجهی در قند خون خود تجربه می کنند.

هنوز هیچ ارتباطی بین کاهش قند خون و سایر شرایط پزشکی در افراد مبتلا به گرسنگی مزمن وجود ندارد. با این وجود، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از تمام مواد مغذی راه خوبی برای سیر نگه داشتن خود و پرانرژی است.

 

 چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند گرسنگی خود را کنترل کنید

-سعی کنید 8 ساعت در شب بخوابید، به موقع غذا بخورید، مقدار زیادی آب بنوشید و مراقبه کنید تا استرس را از خود دور کنید. اگر علائم شما حتی پس از اجرای همه این موارد فروکش نکرد، برای تشخیص مناسب با پزشک مشورت کنید.

-زود بخوابید و سعی کنید شبها راحت بخوابید.

-یک رژیم غذایی سالم و متعادل با مقدار توصیه شده پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین و غیره مصرف کنید.

-سعی کنید مصرف شکر و کربوهیدرات های ساده را محدود کنید.

-به طور منظم ورزش و مدیتیشن کنید.

گرسنگی مزمن ممکن است فقط نتیجه برخی از انتخاب های سبک زندگی و الگوهای غذایی باشد. با این حال، گاهی اوقات می تواند به دلیل شرایط پزشکی یا برخی از داروهایی باشد که مصرف می کنید.

 

سلامت استخوان

سلامت استخوان/نوشیدنی های سالم برای تقویت استخوان ها

سرماخوردگی

سرماخوردگی/طرز تهیه شربت سرفه کاملا طبیعی در خانه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا