دریاچه چورت مازندران

پنج‌شنبه 26 اسفند 1400 جاذبه های گردشگری
دریاچه چورت مازندران

دریاچه چورت مازندران

دریاچه چورت یکی از زیبایی های استان مازندران است که برای رسیدن به آن می توانید مسیر جنگلی را در پیش بگیرید و لذت پیاده روی در میان درختان انبوه را هم تجربه کنید.

دریاچه چورت در موقعیت جغرافیایی N362220 و E533001 در استان مازندران و بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد. دریاچه چورت در شمال شرقی استان مازندران و بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد. وسعت این دریاچه حدود 2.5 هکتار است و محلی ها به آن، دریاچه میانشه هم می گویند اما به دلیل نزدیکی آن به روستای چورت به این نام خوانده می شود.
زمانی که آب دریاچه پایین می آید، باقیمانده درخت هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده اند پدیدار می شود و منظره زیبایی را ایجاد می کند که شاید در کمتر نقطه ای از ایران دیده باشید.این دریاچه یکی از زیباترین جاذبه های تفریحی استان مازندران است که برای رسیدن به آن می توانید مسیر جنگلی را در پیش بگیرید و لذت پیاده روی در میان درختان انبوه را هم تجربه کنید. البته این مسیر مجهز به استراحتگاه و سرویس های بهداشتی است و همین از سختی پیاده روی هایتان کم خواهد کرد!
این دریاچه در شکاف دره ای با شیب زیاد قرار گرفته و دور تا دور دریاچه را پوشش های جنگلی بکر و درختان قدیمی در بر گرفته است.از این دریاچه با عنوان میانشه هم نام برده می شود.دریاچه چورت یکی از معدود دریاچه های ایران است که در دل جنگل قرار دارد و سد خاکی آن را ایجاد نکرده بلکه در اثر عوامل محیطی ایجاد شده است و راه ناهموار رسیدن به دریاچه مانع از حضور گردشگران به حاشیه آن نشده است.
این دریاچه از حدود سال 1389 وارد جاذبه های اصلی منطقه شد. شکل هندسی دریاچه به شکل بیضی است و ژرفای آن با توجه به میزان بارش های فصلی متغیر است. ماهی های موجود در دریاچه توسط افراد محلی به دریاچه انداخته شده است.
دریاچه چورت مازندران

دریاچه چورت مازندران

دریاچه چورت مازندران

در سال 1318 زلزله ای در منطقه رخ داد بعد آز آن بر اثر رانش زمین و بسته شدن مسیر آب چشمه های اطراف، دریاچه ای به وجود آمد که همه اهالی این روستا را مبهوت خود کرد.
دریاچه ای که به خواهرخوانده دریای مازندران معروف شد با 2.5 هکتار وسعت در فاصله ده کیلومتری روستای چورت در استان مازندران در میان جنگل های زیبا و بکر روستای چهاردانگه، همان روستایی که چشمه های باداب سورت قرار دارند ، واقع شده است.

راه های انتقال ماهی هابه دریاچه چورت

یکی از مهم ترین راه های انتقال این ماهی ها از طریق پرندگان است بویژه پرندگان دریایی.به دلیل این که تخم بسیاری از ماهی ها بین پرهای آنها باقی می ماند و وقتی که به سایر مناطق سفر می کنند، همان تخم به جای جدید منتقل می شود.بعضی افراد می گویند:جالبه بدونیند این دریاچه ماهی هم داره و ماهی های موجود در دریاچه توسط افراد محلی به دریاچه انداخته شدند.

دسترسی

باید از جاده ی ساری-کیاسر راهی روستای چورت شوید. این مسیر از تهران حدود 350 کیلومتر فاصله دارد. به روستای چورت که رسیدید، حدود 10 کیومتر مسیر خاکی را که بگذرانید به این دریاچه خواهید رسید.
دریاچه چورت مازندران

دریاچه چورت مازندران

مسیر دسترسی به دریاچه چورت از سمنان

 

مسیر دسترسی از سمنان 

برای دسترسی از مسیر سمنان ابتدا با طی مسیر 25 کیلومتر به سمت شمال به شهر شهمیرزاد میرسید.از شهر شهمیرزاد مسیر جاده را به سمت ساری طی نمایید،پس از طی مسافت تقریبی 150 کیلومتر و گذشتن از فولاد محله و کیاسر و بلافاصله بعد از پلی که از روی رودخانه میگذرد به ورودی جاده روستای چورت میرسید.پس از طی مسافت 15 کیلومتر به روستای چورت میرسید.فاصله روستای چورت تا دریاچه 10 کیلومتر و خاکی است .

مسیر دسترسی از ساری 

جهت دسترسی از ساری پس از طی 23 کیلومتر به روستای تاکام میرسید،مسیر سمت چپ (که به سمت شرق میرود) را 19 کیلومتر ادامه دهید تا قبل از پل روی رودخانه به ورودی جاده برسید.پس از طی مسافت 15 کیلومتر به روستای چورت میرسید.فاصله روستای چورت تا دریاچه 10 کیلومتر و خاکی است .
دریاچه چورت مازندران

دریاچه چورت مازندران

مسیر دسترسی به دریاچه چورت از ساری

جاده دسترسی روستای چورت آسفالت خوبی داره و صرف نظر از شیب زیاد جاده خوبیه،علاوه بر این مسیر این جاده بسیاز زیبا پر از مناظر دیدنی است . بعد از طی مسافت 15 کیلومتر به روستای چورت میرسید . از روستای چورت راه خاکی به سمت دریاچه آغاز میشه،اگه برای اولین بار میخواید به این دریاچه برید از افراد بومی برای راهنمایی کمک بگیرید.
این مکان در فاصله تقریبی 80 کیلومتری “چشمه های بادابسورت” ،فاصله تقریبی 50 کیلومتری “سد سلیمان تنگه” و فاصله تقریبی 120 کیلومتر از “دریاچه عباس آباد” واقع شده است.
دریاچه چورت مازندران

دریاچه چورت مازندران

امکانات رفاهی دریاچه چورت

تفریحات دریاچه

ماهیگیری از تفریحات گردشگرانی است که به این منطقه می روند

قایق سواری در دریاچه چورت

با توجه به شرایط آب این دریاچه، قایق سواری در میانشه انتخاب مناسبی برای علاقه مندان به این تفریح مهیج است.می توان سوار بر قایقی شد و به میان آب دریاچه رفت. دقایقی همان جا توقف کرد و تنها از زیبایی ها لذت برد.این تفریح هم می تواند هیجان انگیز باشد و هم آرامش بخش…بدون شک میان آب دریاچه، آرامشی وجود دارد که باید از نزدیک آن را لمس کرد.البته در دریاچه چورت (میانشه) جایی برای اجاره ی قایق وجود ندارد و دوستداران این ورزش خودشان قایق های بادی با خود می آورند و از آن ها استفاده می کنند.
دریاچه چورت مازندران

دریاچه چورت مازندران

قایق سواری در دریاچه چورت

زمان مناسب برای برای دیدن این دریاچه

زمان مناسب برای برای دیدن این دریاچه فصل بهار، تابستان و پاییز است.اما این موضوع بدین معنا نیست که زیبایی این دریاچه در فصل زمستان کاهش می یابد بلکه دسترسی به این دریاچه به علت شرایط جوی سخت می شود.
جاذبه های گردشگری مازندران

دریاچه چورت مازندران

دریاچه چورت در پاییز
گران قیمت ترین خانه و ویلای دنیا

گران قیمت ترین خانه و ویلای دنیا

جاهای دیدنی شهر اهواز

جاهای دیدنی شهر اهواز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا