درمان ناباروری با روش IVM

شنبه 7 اسفند 1400 سلامت
درمان ناباروری با روش IVM

درمان ناباروری با روش IVM

IVM روش درمانی جدیدی برای درمان ناباروی  در دنیا است درمان ناباروری با روش IVM با استفاده از دارو‌های کمتر و نتایج بهتر , هزینه کمتری را به دنبال خواهد داشت.IVM یا (in vitro maturation) روشی برای بالغ کردن تخمک ها در محیط خارج از بدن و بارور کردن آنهاست. IVM روش درمانی جدیدی برای درمان ناباروری است این روش با استفاده از دارو‌های کمتر و نتایج بهتر , هزینه کمتری را به دنبال خواهد داشت.

 

درمان ناباروری با روش IVM

درمان ناباروری با روش IVM

درمان ناباروری با روش درمانی IVM

IVM سال‌ها است که در مورد حیوانات به کار می‌رفت، ولی قانونی شدن آن برای انسان‌ها، سال‌ها زمان برد. چون فرآیند کامل شدن در خارج از بدن تا حدودی سرعت بیشتری دارد، به همین دلیل نگرانی‌هایی در مورد احتمال اینکه جنین‌ها و بچه‌هایی که با این روش به دنیا آمده‌اند در آینده با مشکلات بیشتری دست به گریبان باشند و از نظر رشد و تکامل مشکل‌دار باشند وجود دارد. در حال حاضر با وجود اینکه تنها بخش کوچکی از بچه‌هایی که حاصل این روش بوده‌اند از وزن بیشتری نسبت به آنچه انتظارش می‌رفت را دارند، تمام شواهد در مورد رشد و تکامل این بچه ها اطمینان بخش است.با این‌حال رشد و نمو این بچه‌ها با دقت تمام رصد می‌شود تا عاقبت غیر طبیعی‌ای در کار نباشد. سیاست ابتدایی IVM این بود که به هیچ وجه از داروی خاصی استفاده نکنند، ولی امروزه از مقادیر کمی دارو برای افزایش تعداد تخمک‌‌ها و افزایش باروری استفاده می‌شود. بطور کلی شانس حاملگی با استفاده از روش IVM حدود ۳,۳ برابر آن‌چیزی است‌ که از IVF انتظار می‌رود.در روش IVMوقتی کیسه های تخمک و تخمک نابالغ است،آنها را بازیابی می کنیم.آنها بسیار کوچک هستند بنابراین آنها را در ظرف شیشه ای مخصوص گذاشته و در شرایط خاص نگهداری و و بالغ می کنیم.این فرایند حدود ۴۸ ساعت طول می کشد و سپس آنها را بارور می سازیم. مادر در یک دوره کوتاه سه روزه تزریقاتی هورمونی دریافت کرده و متعاقب آن برای آماده سازی لایه های رحمی و جایگزینی از مکمل های هورمونی استفاده کرده از این مقطع به بعد روند شبیه به مراحل IVF است،اما بدون تزریقات مضاعف.

درمان ناباروری با روش IVM

درمان ناباروری با روش IVM

چه کسانی می توانند از روش IVM جدید استفاده کنند؟

خانم های بسیاری می توانند از IVM به این دلیل که هورمون به بدن تزریق نمی شود استفاده کنند:

  • بانوانی که مبتلا به عارضه تخمدان پلی کیستیک هستند که اگر از IVF استفاده کنند احتمال ابتلا به سندرم تخمدان تحریک شده در آن ها بیشتر است که می تواند خطرناک باشد. ولی چون IVM تخمدان را تحریک نمی کند، خطر ابتلا به این عارضه بسیار کم می شود.
  • بانوانی که مبتلا به سرطان هستند یا بوده اند. در روش IVF به دلیل این که هورمون به بدن تزریق می شود، ممکن است این هورمون ها بافت های جا مانده از سرطان را فعال کنند.
  • بانوان جوانی که به دنبال روش های بارور سازی هستند، این روش بسیار کم هزینه تر از IVF بوده و با ریسک کمتری همراه است.
  • بانوانی که از IVF استفاده کرده اند، اما تخمک های خارج شده از بدن آن ها هنوز نابالغ است، آن ها می توانند از IVM استفاده کنند. به این صورت که تخمکی که به بلوغ نرسیده است از بدن مادر گرفته شده و در آزمایشگاه به بالغ می شود. به عبارت دیگر، ادامه IVF می تواند در این قالب صورت بگیرد.
  • بانوانی که تعداد تخمک های محدودی دارند، زیرا در روش IVM نسبت به روش IVF احتمال تحریک بیش از حد تخمدان کمتر است. این مساله به ان معناست که تخمک های باقی مانده شانس بیشتری برای بقا دارند.

خانم هایی که شرایط زیر را دارند می توانند هم از روش IVF و هم از IVM  بهره ببرند:

  • خانم هایی که دارای چسبندگی در لوله های رحمی هستند.
  • خانم هایی که لوله های رحمیشان را برداشته اند.
  • مشکلات مربوط به ناباروری در مردان که عبارت است از کاهش تعداد و تحرک اسپرم در مردان.
  • خانم هایی که اختلالات تخمک گذاری، کیست های فیبری رحمی و یا نارسایی زودرس تخمدان دارند.
  • خانم هایی که مشکلات ژنتیکی دارند.
  • خانم هایی که ناباروری هایی با دلایل نامشخص دارند.

 

ای وی ام (IVM) چگونه انجام می شود؟

اگر به دلیل یکی از مشکلات ناباروری به مراکز مربوطه مراجعه کنید و در نهایت تصمیم به استفاده از روش IVM بگیرید، مراحل زیر را به ترتیب انجام خواهد داد.

مرحله اول

چند معاینه ساده همراه با سونوگرافی و آزمایش خون برای این که زمان مناسب برای تخمک گیری مشخص شود. ممکن است از مادر خواسته شود که قبل از انجام این معاینات، مقداری هورمون به صورت قرص و یا شیاف مصرف کنند.

مرحله دوم

به محض این که زمان گرفتن تخمک از بدن مادر تعیین شد، تخمک های نابالغ از تخمدان مادر بدون بر انگیختن جدی تخمدان و با عمل جراحی بسیار کوچک گرفته می شوند. تصاویر سونوگرافی برای هدایت سوزن توخالی به سمت لگن و تخمدان برای برداشتن تخمک ها کمک کننده است. همچنین ممکن است از قرص های مسکن استفاده شود تا مادر هیچ گونه ناراحتی احساس نکند.

مرحله سوم

تخمک نابالغ در آزمایشگاه کشت داده می شود و با هورمون برانگیخته می شود تا به بلوغ برسد. این کار، در روش های قدیمی IVM استفاده می شده است. در روش جدید تخمک نابالغ توسط ملکول های پروتئین بالغ می شوند. هر دوی این روش ها به 24 تا 48 ساعت زمان نیاز دارند.

مرحله چهارم

در این مرحله با استفاده از سوزن های بسیار نازک به هر کدام از تخمک های بالغ اسپرم تزریق می شود.

مرحله پنجم

بعد از این که تخمک بارور شد و شروع به رشد کرد، پزشک یک تا 4 تخمک بارور شده را طی عمل جراحی کوچکی به بدن مادر بر می گرداند. در این مرحله، یک انتظار کوتاه حدود 12 روز لازم است تا ببینیم آیا عمل موفقیت آمیز بوده است یا خیر.

مرحله ششم

اگر فرایند موفقیت آمیز بود، مادر تازه باردار باید تمام توجه خود را به جنین معطوف سازد و اگر فرایند موفقیت آمیز نبود زن و شوهر باید تصمیم بگیرند که آیا می خواهند دوباره فرایند را تکرار کنند یا خیر.

مزایای IVM نسبت به IVF

چشمگیرترین فایده صرفه جویی در هزینه است.همچنین به منجمد کردن تخمک ها نیازی نیست.IVM را می توان هر ماه تکرار کرد ولی در IVF برای پاک شدن هر پسماند هورمونی از کیست های رحمی باید مدت زمانی وقفه در نظر گرفت. روند IVM اساسا برای بانوانی با شمارش بالای تخمک طراحی شده است که تخمک گذاری نمی کنند.IVM برای خانم‌هایی که باروری‌شان دستخوش بلا شده است، (نازائی یا سرطان) می‌تواند یک راه حل توافقی باشد. اما این درمان هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است و تنها بوسیله تعداد معدودی از خانم‌ها استفاده می‌شود. ولی تعدادی از محققین اروپائی پیش بینی کرده‌اند که این روش درآینده روشی قالب در دنیا خواهد بود.

تنبلی معده

تنبلی معده

درمان نفخ شکم

درمان نفخ شکم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا