داستان برند: تامسون رویترز، رسانه کانادایی، سابقه بریتانیایی – فناوری

جمعه 29 دی 1396 فناوری

تامسون رویترز برندی رسانه‌ای در کشور کانادا است که با وجود گذشت سال‌های کوتاه از تاسیسش، سابقه‌ای بلندمدت را یدک می‌کشد.

تامسون رویترز (Thomson Reuters) یک شرکت کانادایی با مدیریت بین‌المللی است که در زمینه‌ی رسانه‌های گروهی فعالیت می‌کند. مقر اصلی این شرکت در تورنتو اونتاریو در کانادا واقع است. سهام این شرکت در بورس‌های نیویورک و تورنتو عرضه می‌شود.

برند تامسون رویترز در سال ۲۰۰۸ و پس از خرید گروه رسانه‌ای رویترز توسط شرکت تامسون، تاسیس شد. در حال حاضر اکثر سهام این برند متعلق به شرکت Woodbridge است. وودبریج از دارایی‌های خانواده‌ی ثروتمند تامسون است. تامسون رویترز در سال ۲۰۱۰ از طرف نشریه‌ی اینتربرند به عنوان برترین برند کانادا انتخاب شد. این شرکت در حال حاضر در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا فعال بوده و بیش از ۴۵ هزار کارمند دارد.

تاریخچه تاسیس

همانطور که گفته شد تامسون رویترز از ادغام دو شرکت تامسون و گروه رسانه‌ای رویترز تاسیس شده است. هر یک از این دو شرکت، سابقه و تاریخچه‌‌ای طولانی در صنعت رسانه دارند.

شرکت تامسون (Thomson Corporation)

شرکت تامسون در سال ۱۹۳۴ توسط روی تامسون در اونتاریو تاسیس شد. این شرکت در ابتدا به عنوان ناشر روزنامه‌ی تیمینز دیلی تاسیس شد. در سال ۱۹۵۳، تامسون روزنامه‌ی Scotsman را خریداری کرده و به اسکاتلند نقل مکان کرد. گسترش حضور تامسون در میان رسانه‌های اسکاتلندی با برنده شدن فرانچایز تلویزیون این منطقه در سال ۱۹۵۷ سرعت گرفت.

تامسون رویترز در سال ۲۰۰۸ و پس از خرید گروه رسانه‌ای رویترز توسط شرکت کانادایی تامسون تاسیس شد

تامسون در سال ۱۹۵۹ گروه رسانه‌ای کمزلی (Kemsley) را خریداری کرد. این خرید باعث شد که کنترل روزنامه‌ی ساندی تایمز به دست او بیفتد. خرید بعدی، روزنامه‌ی تایمز بود که در سال ۱۹۶۷ اتفاق افتاد.

تامسون در صنایع دیگر نیز دستی بر آتش داشت. او در سال ۱۹۶۵ به صنایع هوایی وارد شد و شرکت بریتانیا ایرویز را خریداری کرد. او در سال ۱۹۷۱ نیز وارد صنایع نفت و گاز شد و در یک کنسرسیوم استخراج در دریای شمال همکاری کرد.

لرد تامسون

در سال ۱۹۷۶ و با مرگ روی تامسون (معروف به لرد تامسون)، شرکت او تمامی فعالیت‌های رسانه‌ای خود را متوقف کرده و روزنامه‌های تایمز، ساندی تایمز و تلویزیون اسکاتلند را فروخت. هدف آنها، گسترش فعالیت‌های صنعت نشر بود. شرکت تامسون در سال ۱۹۸۸، انتشارات Sweet & Maxwell را خریداری کرد. از آن زمان نام شرکت به International Thomson Organisation تغییر کرد. ادغام بعدی در سال ۱۹۸۹ انجام شد و این شرکت با روزنامه‌ی تامسون ترکیب شد. این ادغام، شرکت Thomson Corporation را تشکیل داد. اولین خرید پس از این ادغام، انتشارات وست پابلیشینگ بود که در زمینه‌ی ارائه‌ی سرویس‌ها و ابزارهای تحقیقاتی حقوقی فعالیت می‌کند. یکی از معتبرترین سرویس‌های این شرکت، پلتفرم Westlaw است.

گروه رسانه‌ای رویترز (Reuters Group)

پائول جولیوس رویترز یک جوان آلمانی مقیم شهر آخن در امپراطوری پروس بود. او در ۳۴ سالگی و در میانه‌ی دهه‌ی ۱۸۵۰ متوجه قابلیت تلگراف برای ارسال اخبار شد. او معتقد بود با استفاده از تلگراف می‌توان با سرعت بیشتری اخبار را رد و بدل کرده و نیازی به صبر کردن چند روزه و چند هفتگی برای دریافت اخبار نیست.

رویترز

رویترز ابتدا از خطوط تلگراف میان آخن و برلین برای تبادل اخبار استفاده کرد. پس از مدتی برای ارسال خبرهای مهم به مرکز مالی امپراطوری یعنی بروکسل بلژیک، از کبوترهای نامه‌رسان در مسیر برلین به بروکسل استفاده کرد. رویترز در سال ۱۸۵۱ به لندن رفت. او پس از موفقیت در راه‌اندازی خطوط خبری تلگراف زیردریایی، توافقی با بورس‌های لندن و پاریس داشت و اخبار مالی و قیمت سهام‌ها را میان این بورس‌ها رد و بدل می‌کرد.

آزانس خبری رویترز پس از موفقیت در انتشار خبرهای مالی، اعتباری مثال زدنی در اروپا کسب کرد. این شرکت اولین رسانه‌ای بود که اخبار را منتشر می‌کرد و تا امروز نیز بسیاری از آژانس‌های خبری مشتری سرویس‌های رویترز هستند. یکی از مهم‌ترین خبرهایی که رویترز به عنوان اولین رسانه منتشر کرد، مرگ رئیس جمهور مشهور آمریکا، آبراهام لینکلن بود.

بسیاری از سرویس‌های رسانه‌ای جهان، اخبار خود را از رویترز دریافت می‌کنند

در سال ۱۹۸۴ سهام گروه رویترز به‌صورت عمومی در بورس نزدک و لندن عرضه شد. یکی از نگرانی‌هایی که از همان ابتدای عرضه وجود داشت، سهامداران عمده بودند که ممکن بود استقلال رسانه‌ای گروه را با مشکل مواجه کنند. به همین دلیل قانونی در رویترز تصویب شد که سهامداری بیش از ۱۵ درصد را برای افراد ممنوع می‌کرد. این قانون برای اولین بار برای روپرت مرداک اجرا شد. او قصد داشت شرکتی را خریداری کند که با این خرید، مجموع سهام او در رویترز بیش از ۱۵ درصد می‌شد. قانون رویترز پس از خرید شرکت توسط مرداک او را مجبور کرد که مجموع سهامش را به کمتر از ۱۵ درصد کاهش دهد.

رویترز

پس از عرضه‌ی عمومی سهام (ipo)، گروه رویترز فعالت خود را با سرعت بیشتری گسترش داد. آنها سرویس‌های متنوع اخبار مالی و اقتصادی را با همکاری شرکت‌های رسانه‌ای دیگر عرضه می‌کردند. گسترش گروه رویترز به حدی بود که در سال ۱۹۹۵ شرکت Greenhouse Fund را برای پشتیبانی از استارتاپ‌های تکنولوژی تاسیس کردند. یکی از محصولات خاص رویترز در زمینه‌ی اخبار مالی در سال ۲۰۰۶ عرضه شد. آنها سیستمی عرضه کردند که به ماشین‌ها و کامپیوترها اجازه و توانایی خواندن خبرهای مالی و آنالیزهای سهام را می‌داد و تجارت خودکار سهام را ممکن می‌ساخت.

خرید رویترز توسط تامسون

شرکت تامسون در ۱۷ آوریل سال ۲۰۰۸، به‌صورت رسمی گروه رویترز را خریداری کرد. پس از این خرید، شرکت تامسون رویترز به صورت رسمی تاسیس شد و سهام آن نیز در بورس‌های نیویورک و تورنتو عرضه شد.

در فوریه‌ی سال ۲۰۱۳، شرکت اعلام کرد که قصد دارد ۲۵۰۰ شغل را در بخش‌های حقوقی، مالی و مدیریت ریسک حذف کند. آنها در اکتبر آن سال نیز ۳ هزار شغل را در همین بخش‌ها حذف کردند. دلایل حذف شغل‌ها، کاهش هزینه‌ها اعلام شد.

رویترز

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، قوانین سهامداری رویترز به هیچ شخص یا سازمانی اجازه نمی‌داد که بیش از ۱۵ درصد از سهام آن را در اختیار داشته باشد. البته خرید این گروه توسط شرکت تامسون، شرکت خانوادگی وودبریج را صاحب ۵۳ درصد از سهام تامسون رویترز کرد. کارشناسان و روزنامه‌نگاران رویترز نگران آن بودند که این خرید و ادغام، استقلال رسانه‌ای آنها را خدشه دار کند. این استقلال و بی طرفی رسانه‌های رویترز، یکی از نشانه‌های اعتبار آنها در طول سالیان فعالیت بوده است. نگرانی دیگر کارشناسان این سرویس، در حاشیه قرار گرفتن فعالیت‌های رسانه‌ای به خاطر وجود کسب و کار ارائه‌ی اطلاعات مالی در شرکت جدید بود.

 یکی از مدیران رویترز درباره‌ی این نگرانی گفته بود که ادغام با شرکت تامسون، به خاطر شرایط مالی دشوار گروه رسانه‌ای بوده است. پر گیلنهامر در این باره گفته بود که اولین اصل سهامداری رویترز برای خاطر خانواده‌ی تامسون نادیده گرفته خواهد شد؛ اما دلیل آن این است که در شرایط موجود، آینده‌ی رویترز مهم‌تر از اصول سهامداری است. او معتقد بود در صورتی که آینده‌ی رویترز تامین نشود، اصولی باقی نخواهد ماند که برای آنها تلاش کنند. به هر حال در حال حاضر خانواده‌ی تامسون با مالکیت شرکت وودبریج، درصد بالایی از تامسون رویترز را در اختیار دارند؛ اما با توافق‌های صورت گرفته، تعهد داده‌اند که در موارد تصمیم‌گیری با زیرمجموعه‌های مدیریتی باسابقه‌ی رویترز کاملا همکاری کنند.

روند کاری و شرکت‌های زیرمجموعه

مدیر عامل تامسون رویترز در حال حاضر، جیمز سی. اسمیث است. او پیش از این مدیر عامل بخش کسب و کار مجموعه بوده است. رئیس هیات مدیره نیز از خانواده‌ی تامسون بوده و دیوید تامسون نام دارد. تامسون رویترز در هشت بخش اصلی فعالیت می‌کند. این بخش‌ها عبارتند از:

  • مالی
  • راه‌حل‌های مدیریت ریسک
  • مالکیت معنوی
  • حقوقی
  • علوم دارویی
  • آژانس خبری رویترز
  • مالیات و حسابداری
  • تحقیات علمی

شرکت تامسون رویترز در طول سالیان کوتاهی که از تاسیسش می‌گذرد، شرکت‌های متنوع پردازش اطلاعات و آژانس‌های خبری زیادی را به زیرمجموعه‌ی خود اضافه کرده است.

در جولای سال ۲۰۰۹، شرکت Streamlogics به زیرمجموعه‌های این گروه اضافه شد. استریم لاجیکس در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده و تمرکز اصلی آن روی استخراج و پردازش اطلاعات است. این شرکت در زمینه‌های متنوع فناوری، مالی و سلامت، داده‌های مفید را برای شرکت‌های بزرگ استخراج می‌کند. شرکت دیگری که در سال ۲۰۰۹ خریداری شد، Vhayu Technologies بود. این شرکت در زمینه‌ی جمع‌آوری و ارائه‌ی اطلاعات تیک کالا فعالیت می‌کرد. تیک کالا نوعی از اطلاعات سهامی است که در خرید و فروش سهام‌های آتی کاربرد دارد.

تامسون رویترز

گروه Hugin هدف بعدی تملک تامسون رویترز بود. آنها این شرکت فعال در زمینه‌ی ارتباط با مشتری و سهامداران را در سپتامبر سال ۲۰۰۹ از NYSE Euronext خریدند. رقم این قرارداد در حدود ۴۰ تا ۴۲ میلیون یورو اعلام شده است. شرکت نرم‌افزاری Abaqus نیز در این سال به مالکیت تامسون رویترز درآمد. این شرکت سرویس‌های مالی و مالیاتی متعددی را برای کشورهای اروپایی عرضه کرده بود. شرکت‌های Breaking Views و Sabrix نیز اهداف بعدی تامسون رویترز بودند که در سال ۲۰۰۹ به این شرکت اضافه شدند.

در حال حاضر تمرکز اصلی تامسون رویترز روی ارائه‌ی سرویس‌های آنالیز و آمار مالی است

در سال‌های بعدی نیز شرکت‌های متعدد آماری، مالی و نرم‌افزاری به تامسون رویترز اضافه شدند. شرکت نروژی Point Carbon یکی از خریدهای این شرکت بود که در زمینه‌ی آنالیز اطلاعات بازار انرژی فعالیت می‌کرد. در دسامبر سال ۲۰۱۱، شرکت توسعه‌ی وبسایت Emochila به تامسون رویترز پیوست. خرید این شرکت به منظور توسعه‌ی سرویس‌های نرم‌افزاری تحت فضای ابری خریداری شد.

در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۲، بزرگترین شرکت توسعه‌ی نرم‌افزارهای مالی کانادا یعنی Dr Tax توسط تامسون رویترز خریداری شد. یک سال بعد و در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۳، شرکت اطلاعات کاربردی حقوقی Practical Law به زیرمجموعه‌ی بخش حقوقی تامسون رویترز اضافه شد. تمرکز اصلی این شرکت روی اطلاعات آموزشی کاربردی حقوقی و ابزارهای اطلاعاتی برای شرکت‌های حقوقی است. این شرکت در زمان خرید توسط تامسون رویترز، ۷۵۰ کارمند داشت.

مقاله‌های مرتبط:

در سال ۲۰۱۳، تامسون رویترز با همکاری شرکت‌های بزرگ مالی در سرتاسر جهان، پیام‌رسان Eikon را عرضه کرد. این پیام‌رسان برای ارتباط متخصصان بورس و تجارت‌های مالی استفاده می‌شود و شبکه‌ای عظیم از آنها را گردهم جمع کرده است.

از محصولات انقلابی دیگر این گروه که در بخش انتشار اخبار عرضه شد، Reuter TV نام دارد که اخبار ویدیویی را به بهترین نحو برای مخاطبان عرضه می‌کند. سرویس‌های این تلویزیون اینترنتی، کار را برای ناشران و شرکت‌های تبلیغاتی نیز آسان کرده است.

زیرمجموعه رویترز

در جولای سال ۲۰۱۶، تامسون رویترز اعلام کرد که قصد دارد بخش مالکیت معنوی و علمی خود را به بخش سرمایه‌گذاری خصوصی بفروشد. این فروش، شرکت مستقل Clarivate Analytics را تشکیل داده که در زمینه‌ی اطلاعرسانی‌های علمی در بخش‌های مختلف و همچنین حفظ و پیگیری‌های قانونی مالکیت معنوی تلاش می‌کند.

خریدهای سال‌های اخیر و ادغام‌هایی که در تامسون رویترز انجام شده، نشان می‌دهد که حرکت عمومی این برند از سمت خبرگزاری به اطلاعات و آنالیزهای مالی در حال تغییر است. به بیان دیگر عمده‌ی درآمدهای شرکت جدید، از فروش اطلاعات مالی و ارائه‌ی سرویس‌های آنالیز اقتصادی جذب می‌شود و می‌توان گفت که نگرانی روزنامه‌نگاران رویترز از ادغام با تامسون، بی‌دلیل نبوده است.

در آخرین آمار ارائه شده، درآمد خالص تامسون رویترز در سال ۲۰۱۶، ۱۱.۱۶۶ میلیارد دلار اعلام شده که از این رقم، ۳.۰۹۸ میلیارد دلار آن، سود خالص بوده است. مجموع دارایی‌های این برند نیز در آخرین آمار، ۲۷.۸۵۲ میلیارد دلار گزارش شده است.


منبع : زومیت

نگاه نزدیک به تویوتا یاریس GRMN مدل 2018 - فناوری

شیائومی احتمالا در MWC از می میکس 2 اس رونمایی می‌کند - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا