خواص زنیان برای لاغری

پنج‌شنبه 7 بهمن 1400 سلامت
خواص زنیان برای لاغری

خواص زنیان برای لاغری

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد برای کاهش وزن و آب کردن چربی دارند این است که چربی های برخی از نواحی بدن مانند شکم دارای چربیهایی است که به سختی آب میشوند.وقتی که بافت چربی بیشتر از حد طبیعی خود انباشته شود، فرد را اصطلاحا چاق میگویند و باعث افت کیفیت زندگی فرد و کاهش طول عمر آن میشود.

خواص زنیان برای لاغری

یکی از راه‌هایی که افراد برای لاغر شدن به سمت آن گرایش دارند استفاده از دمنوش‌ها و داروهای گیاهی لاغری است که در خیلی از موارد اگر به طور صحیح استفاده شود مفید خواهد بود. البته مانند تمام کمک کننده‌های لاغری آنچه که اهمیت دارد این است که افراد قبل از استفاده از داروهای گیاهی لاغری، برای لاغر شدن باید به ورزش و نوع تغذیه خود نیز توجه کنند. یکی از گیاهان دارویی پرکاربرد برای لاغر شدن زنیان و عرق زنیان می‌باشد. استفاده از فواید زنیان برای لاغری علاوه بر کمک به کاهش وزن و به ویژه از بین بردن چربیهای اطراف شکم، باعث میشود از دیگر خواص دارویی این گیاه ارزشمند نیز بهرهمند شوید.

گیاه زنیان

گیاه زنیان را با نام‌های دیگری مانند انیسون بری، کمون حبشی، اجوان، اسپری کای و نانخواه می‌شناسند. زنیان گیاه علفی یک ساله، بی‌کرک و به ارتفاع ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است که به شکل خودرو در نواحی شرقی هند، ایران و مصر می‌روید. برگ‌هایی با بریدگی‌های نازک و ظریف و گل‌هایی به رنگ سفید و مجتمع به صورت چتر مرکب دارد. چتر آن کوتاه، دارای طول نسبتا مساوی و منتهی به براکته‌های باریک در محل اتصال به یکدیگر است. میوه‌ زنیان کوچک، بیضوی، به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد و دارای بویی شبیه بوی تیمول است. روی میوه‌ آن، خطی طولی نخی شکل، به رنگ روشن‌تر و دو تار نازک تک سلولی مشاهده می‌شود، به طوری که بعضی از آن‌ها کوتاه و مخروطی و برخی دیگر دارای یک قسمت متورم در انتها هستند. قسمت مورد استفاده‌ این گیاه، میوه‌ آن است که حاوی مقدار زیادی تیمول میباشد. محل رویش این گیاه در ایران، بلوچستان، تبریز، اصفهان، خوزستان، فارس، کرمان و خراسان است.

خواص دارویی زنیان

خواص زنیان متعدد بوده، برخی خواص دارویی آن عبارتند از: آنتیاکسیدان، ضد تب، ضد میکروب، ضد نفخ، ضد آسم، ادرارآور، قاعده آور، پایین آورنده فشار خون، مسهل، استفاده از زنیان برای لاغری، درمان سرفه، روماتیسم، تنگی نفس و بیماریهای معده است. همچنین زنیان ضد میکروبهایی نظیر سالمونلا تیفوزا، میکروسپوریوم و اشرشیاکلی میباشد.

خواص زنیان برای لاغری

عرق زنیان یکی از عرقیات گرم و موثر در هضم غذاست و بنابراین با هضم بهتر غذا، مانع از انباشته شدن چربی در بدن میگردد. از خواص زنیان تقویت معده و معالجه سوء هاضمههای ناشی از ضعف و کمی نیرو است که به جذب بهتر و موثرتر مواد غذایی کمک کرده و مانع از بروز چاقی میشود. زنیان خاصیت مسهل بودن دارد، لذا باعث دفع سریع غذا و غیر قابل دسترس کردن غذا برای جذب بدن شده و به تبع از انباشته شدن چربی و ایجاد چاقی جلوگیری میکند.

میزان و طریقه مصرف زنیان برای لاغری

دمنوش:

 دو تا چهار گرم از گیاه زنیان را در آب جوش دم کرده، روزی سه بار نیم فنجان مصرف شود.

پودر:

می‌توان روزانه سه تا چهار گرم پودر دانه‌ها را به شکل‌های مختلف یا همراه با غذا مصرف کرد. باوجود این که دانه‌ها ریز هستند، برای اثربخشی بیشتر لازم است پودر شوند تا مواد آن‌ها در بدن بهتر استخراج شود.

عصاره‌ خشک:

عصاره‌ خشک دانه‌های زنیان را می‌توان روزانه ۱۲۵ میلی‌گرم مصرف کرد.

عصاره‌ مایع یا تنتور:

از عصاره مایع زنیان می‌توان روزانه تا شش میلی‌گرم مصرف کرد.

عرق زنیان:

 بعد از هر وعده غذایی ظهر و شب نصف استکان همراه با نصف استکان آب مصرف شود تا هضم غذا را آسان و از نفخ و ترشی معده جلوگیری کند.

لازم به ذکر است استفاده از زنیان برای لاغری به همراه سایر گیاهان دارویی موثر در کاهش وزن به همراه تغذیه مناسب و انجام ورزش، تاثیر آن را چندین برابر میکند. یکی از نخسههای لاغری با استفاده از برخی گیاهان دارویی به شرح ذیل است:

۵۰گرم سیاه دانه + ۵۰گرم زیره سیاه +۲۵ گرم طباشیر + ۲۵گرم تخم گشنیز + ۲۵گرم هلیله سیاه +۲۵ گرم لاک مغسول +۵۰ گرم زنیان

مواد گیاهی فوق را کاملا پودر کرده روزی نصف قاشق چایخوری باعسل و آب گرم مصرف کنید.

خواص زنیان برای لاغری

خواص پرتقال

خواص پرتقال

آمپول کورتیران

آمپول کورتیران

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا