جوش‌های سر سیاه صورت

چهارشنبه 29 دی 1400 آرایش پوست ومو
جوش‌های سر سیاه صورت

جوش‌های سر سیاه صورت

 


 دانه‌های سیاه‌رنگ، بدون تورم و درد که گاه به گاه در مناطق مختلفی از صورت ظاهر می‌شوند را جوش سر سیاه می نامند.  که ناحیه بینی و چانه بیشتر از سایر نقاط صورت درگیر این نوع از جوش‌ها هستند. اگر تا کنون روش‌های مختلفی برای از بین بردن این جوش‌های سر سیاه صورت امتحان کرده، اما به نتایج دلخواهتان نرسیدید، تا پایان این گزارش با ما همراه باشید.

 

 

جوش‌های سر سیاه صورت

شاید متوجه شده باشید که ضخامت پوست صورت در ناحیه بینی، مقداری ضخیم‌تر از سایر نقاط است؛ بنابراین تعداد منافذ پوست بیشتر و اندازه آن‌ها نیز، نسبت به بقیه منافذ بزرگتر است. بزرگتر بودن منافذ و چرب بودن پوست بینی (در اثر فعالیت غدد سباسه) باعث می‌شود، آلودگی‌ها به راحتی در این منافذ تجمع کنند. آلوده و مسدود شدن منافذ، باعث بروز پدیده جوش‌های سرسیاه می‌شود. به عبارت بهتر فعالیت غدد سباسه در اطراف فولیکول‌های مو باعث ترشح چربی شده و آلودگی‌های محیطی نیز دهانه منافذ پوست را آلوده می‌کند. بر اثر تجمع چربی‌ها زیر آلودگی‌ها و مسدود شدن راه خروج آنها، جوش‌های سرسیاه ظاهر می‌شوند. این جوش‌ها در مناطق مختلفی از پوست صورت بروز می‌کنند، اما همانطور که گفته شد بینی و چانه از شناخته شده‌ترین نواحی جوش‌های سر سیاه هستند.

 

از بین بردن جوش سر سیاه بینی

در قسمت قبل مراحل تشکیل جوش‌های سر سیاه توضیح داده شد. همانطور که می‌دانید این جوش‌ها به دلیل قرار گرفتن پوست صورت در معرض آلودگی‌ها ایجاد می‌شوند. بدیهی است که اولین قدم برای خلاصی از جوش‌های سر سیاه، پاکسازی پوست از آلودگی‌هاست. پاکسازی پوست یک فرآیند منظم و روتین است و شما باید برای انجام این کار، هر روز مدت زمانی را به آن اختصاص دهید. لایه‌برداری پوست و از بین بردن سلول‌های مرده که خود نوع دیگری از آلودگی‌ها هستند هم دومین قدم است؛ بنابراین برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه بینی توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

  • هر شب قبل از خواب، حتماً پوست صورت و به خصوص بینی را با آب ولرم و شوینده مخصوص پوستتان شستشو دهید.
  • هر شب قبل از خواب با کمک یک تونر منافذ پوست را از آلودگی‌ها پاکسازی کنید. همچنین می‌توانید از گلاب یا سرکه سیب هم به عنوان تونر استفاده کنید.
  • دو یا سه بار در هفته، با کمک یک حوله خیس و گرم پوست را بخور دهید. سپس کمی‌ پوست بینی را ماساژ داده و با یک پنبه آغشته به تونر منافذ پوست بینی را که حالا به خوبی باز شده اند از آلودگی‌ها پاک کنید.

با انجام این مراقبت‌های ساده، به مرور منافذ سطح بینی کوچکتر شده و تعداد جوش‌های سرسیاه نیز کمتر می‌شود. اما استفاده از ماسک‌های سیاه نیز به عنوان مکمل درمان جوش‌های سرسیاه خالی از لطف نیست. در ادامه با چند ماسک جوش سر سیاه، موثر برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه آشنا خواهید شد.

ماسک سیاه ژلاتین و کربن فعال

ترکیب ژلاتین با کربن فعال، در عین حال که به از بین بردن جوش‌های سر سیاه کمک می‌کند، باعث افزایش قدرت کلاژن‌سازی پوست و ترمیم بافت‌های از دست رفته نیز می‌شود. ژلاتین ماده به دست آمده از استخوان جانورن است و خواص بی‌شماری برای آن شناخته شده است. پودر ژلاتین را می‌توانید از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید. کربن فعال نیز امروزه در داروخانه‌ها به صورت کپسول یا قرص‌های خوراکی به فروش می‌رسد. این ماسک را به روش زیر تهیه کنید:

  • یک عدد کپسول زغال فعال
  • ۱ یا ۲ قاشق پودر ژلاتین
  • ۳ قاشق آب

ژلاتین را به روش بن‌ ماری به حالت مایع درآورید و سایر ترکیبات را نیز به آن اضافه کنید. با ترکیب این مواد یک خمیر سیاه رنگ و یکنواخت بدست می‌آورید. منتظر شوید تا ماسک مقداری خنک شود سپس آن را روی گونه‌ها، چانه و بینی پخش کنید. دقت کنید لایه ماسک روی پوست نازک باشد. ضخیم بودن آن، باعث کشیده شدن پوست می‌شود. همچنین به هیچ وجه از این ماسک روی ابرو‌ها و پوست اطراف آن‌ها استفاده نکنید. هنگامی که ماسک روی پوست خشک شد به آرامی، از روی صورت جدا کنید.

 

ماسک رس و کربن فعال برای سفت کردن پوست

یکی دیگر از انواع ماسک جوش سر سیاه، ماسک رس و کربن فعال است. رس در واقع نوعی خاک است که برای تهیه ظروف سفالی و ساخت آجر مورد استفاده قرار می‌گیرد. عناصر معدنی بسیار زیادی درون این نوع خاک وجود دارند که موجب تقویت و استحکام پوست می‌شوند. همچنین در ذرات این خاک حفره‌های بسیاری وجود دارد که محل جذب آلودگی‌ها و چربی‌های سطح پوست است. با کمک ماسک رس و زغال، جوش‌های سرسیاه از بین می‌روند و منافذ پوستی کوچکتر می‌شوند. بهترین شیوه تهیه این ماسک در ادامه آورده شده است:

  • ۱ قاشق سرکه سیب
  • ۲ قاشق آب
  • یک عدد کپسول زغال فعال
  • ۲ قاشق خاک رس

این مواد را ترکیب و روی پوست پخش کنید. اجازه دهید ماسک روی صورت خشک شود. سپس با آب ولرم آبکشی کنید.

 

ماسک شیر و ژلاتین برای پاکسازی جوش‌های سر سیاه

اگر پوست شما خشک شده و قدرت کلاژن‌سازی آن کاهش یافته است، حتماً ماسک شیر، عسل و ژلاتین را امتحان کنید. این ماسک در عین پاکسازی پوست شما از آلودگی‌ها و جوش‌های سر سیاه، به افزایش قدرت کلاژن‌ سازی کمک کرده و رطوبت پوست را نیز احیا می‌کند. عوامل مغذی موجود در عسل و شیر سلول‌های پوست را تغذیه کرده و خاصیت کلاژن‌سازی ژلاتین را نیز تقویت می‌کنند؛ بنابراین این ماسک را به این ترتیب تهیه کنید:

  • ۲ یا ۳ قاشق عسل
  • ۲ قاشق ژلاتین
  • ۲ یا ۳ قاشق شیر

ژلاتین را با مقداری آب به روش بن‌ ماری روی حرارت آب کنید. هنگامی که ژلاتین به حال مایع تبدیل شد عسل را به آرامی به آن اضافه کنید. در ادامه شیر را هم به این ترکیب اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. هنگامی که خمیر یکدستی تشکیل شد با یک برس تمیز روی پوست صورت پخش کنید. توجه داشته باشید که ماسک با ابرو‌ها تماس نداشته باشد. همچنین دقت کنید که حرارت ماسک به قدر کافی پایین آمده باشد تا پوست صورت شما را نسوزاند. بعد از اینکه ماسک خشک شد به آرامی از پوست جدا کنید.

 

ماسک جوش شیرین و عسل برای درمان جوش‌های سر سیاه

ماسک جوش شیرین یکی دیگر از انواع ماسک جوش سر سیاه است. جوش شیرین می‌تواند منافذ پوست را از هر نوع آلودگی پاکسازی کند. این کار به از بین رفتن جوش‌های سرسیاه و تخلیه منافذ کمک می‌کند. ترکیب جوش شیرین و عسل، یک ترکیب کامل پاکسازی و جوانسازی پوست است.

  • ۲ قاشق جوش شیرین
  • ۲ قاشق عسل

از ترکیب این دو یک خمیر نرم کِرِمی رنگ تشکیل می‌شود. با یک برس نرم آن را روی پوست پخش کرده و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

ماسک اسکراب برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه

اسکراب کردن پوست در واقع یک راه‌حل اساسی برای از بین بردن سلول‌های مرده است. این راه همچنین به درمان انواع جوش‌ها نیز کمک می‌کند. با کمک مقداری جو دو سر می‌توانید علاوه برای اسکراب کردن پوست، مواد مغذی مورد نیاز آن را هم تأمین کنید. با ترکیب جو و آبلیمو یک ماسک روشن‌کننده و جوان‌کننده بدست می‌آورید. این ماسک را با این روش تهیه کنید:

  • مقداری جو دو سر
  • ۱ قاشق آبلیمو
  • ۱ قاشق روغن زیتون
  • ۱ قاشق ماست کم چرب

این مواد را به خوبی ترکیب کنید و روی پوست پخش کنید. دانه‌های جو در این ماسک باعث اسکراب شدن پوست می‌شوند. همچنین انواع مختلفی از عناصر آلی و معدنی سلول‌های پوست را تغذیه می‌کنند.بعد از استفاده از این ماسک‌ها به خصوص ماسک‌های لایه‌بردار ممکن است کمی قرمزی و التهاب پوست را تجربه کنید. این التهاب نهایتاً پس از یک ساعت از بین می‌رود. بعد از استفاده از این ماسک‌ها، حتماً از کرم‌های آبرسان و مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید. هنگام خروج از خانه استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید برای رسیدن به نتایج دلخواه، استفاده منظم و هفتگی از این ماسک‌ها ضروری است. شما می‌توانید سوالات و پیشنهادات خود را در خصوص درمان جوش‌های سرسیاه در قسمت نظرات مطرح کنید

 

جوش‌های سر سیاه صورت

جوش‌های سر سیاه صورت

 

معرف چند ماسک با آناناس

معرفی چند ماسک با آناناس

پاک کردن دائمی لک و مک صورت

پاک کردن دائمی لک و مک صورت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا