چگونه روغن زیتون فرابکر را از سایر روغن‌ها تشخیص دهیم؟-سلامت

دوشنبه 19 مهر 1400 بازار
روغن زیتون

رئیس شورای ملی زیتون گفت: تشخیص ۱۰۰ درصدی روغن زیتون فرابکر از سایر روغن‌های زیتون فقط در آزمایشگاه امکان‌پذیر است اما با چند روش می‌توان تا حد زیادی این نوع روغن را تشخیص داد.

آفتاب‌‌نیوز: مهدی عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه تفاوت روغن زیتون فرابکر، بکر و بی‌کیفیت به شرایط استحصال روغن از میوه زیتون بستگی دارد اظهار کرد: برای تولید روغن فرابکر، استحصال روغن باید تا ۲۴ ساعت بعد از برداشت صورت گیرد و بهترین زمان برای روغن کشی زمانی است که گوشت میوه بنفش، سبز یا سیاه شده باشد.

وی افزود: در کارخانه‌ها برای جداسازی روغن و تفاله از آب استفاده می‌شود و برای تولید روغن زیتون فرابکر، دمای آب باید زیر ۳۰ درجه سانتی‌گراد باشد؛ همین استفاده از حرارت پایین در تولید روغن زیتون سبب حفظ خواص زیتون در روغن زیتون می‌شود.

به گزارش ایسنا، روغن زیتون فرابکر یا فوق بکر، روغن زیتون تصفیه نشده است و با کیفیت‌ترین نوع روغن زیتون به شمار می‌رود. در واقع روش استخراج روغن زیتون فرابکر طوری است که ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در زیتون حفظ شده و طعم واقعی زیتون در آن احساس می‌شود. از این‌رو به خاطر دارا بودن مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب تک اشباع نشده، امگا ۳، ویتامین K و ویتامین E زمینه را برای کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌ها فراهم می‌کند.

متاسفانه به دلیل قیمت بالا و جایگاه مهمی که روغن زیتون فرابکر در رژیم غذایی افراد دارد، گاهی برخی از سودجویان به فکر تقلب در این روغن می‌افتند. مثلا مقداری روغن زیتون باکیفیت را با روغن زیتون‌های بی‌کیفیت یا روغن‌های دیگر ترکیب می‌کنند و آن را به اسم روغن زیتون فرابکر یا بکر و با قیمت بالا به افراد می‌فروشند. گاهی هم برخی از آن‌ها به روغن‌های کیفیت پایین، رنگ یا اسانس عطری اضافه می‌کنند تا خصوصیات ظاهری آن‌ها مشابه روغن زیتون فرابکر و درجه یک شود. نوع این تقلبات به گونه‌ای است که کمی کار تشخیص روغن اصل را سخت می‌کند.

گرچه تشخیص ۱۰۰ درصدی روغن زیتون فرابکر از سایر روغن‌های زیتون فقط در آزمایشگاه امکان‌پذیر است اما با چند روش می‌توان تفاوت این دو را تا حدی تشخیص داد.

وی افزود: روغن زیتون فرابکر، روغنی است که وقتی در آن باز می‌شود بوی علف تازه و خرد شده می‌دهد و هرگز بوی بدی ندارد. علاوه بر این، اگر یک قاشق غذاخوری روغن زیتون فرابکر را روی زبان ریخته و با هوا بلعیده شود تا ۴۰ ثانیه سوزش موضعی را در گلوی خود احساس خواهیم کرد.

در آخر مجدد تاکید می‌کنیم که برای تشخیص کیفیت و اصالت روغن زیتون، مطمئن‌ترین راه آزمایش روغن در آزمایشگاه‌های معتبر است. در این آزمایش میزان دو فاکتور اسیدیته و پراکسید را اندازه‌گیری می‌کنند و از مقایسه مقادیر به دست آمده با مقادیر استاندارد، نوع روغن زیتون را تعیین می‌کنند. هر چه میزان این دو فاکتور برای یک روغن زیتون کمتر باشد، آن روغن بهتر و باکیفیت‌تر است. میزان اسیدیته آزاد در روغن زیتون فرابکر باید زیر ۰٫۸ درصد و میزان پراکسید آن باید زیر ۲۰ باشد. در مورد روغن زیتون بکر نیز میزان اسیدیته باید زیر ۲ درصد و پراکسید آن باید زیر ۲۰ باشد.

هم‌اکنون فروشندگان کمی در ایران این آزمایش را بر روی روغن‌های زیتون خود انجام می‌دهند؛ برای نمونه فروشگاه درکام یک گزینه پیش روی شما برای خرید روغن زیتون آزمایش شده است. برای خرید روغن زیتون فرابکر اصل می‌توانید به آدرس اینترنتی این فروشگاه (dorkam.com) مراجعه کرده و با استفاده از این نوع روغن زیتون سلامت بمانید.
برخی از خواص روغن زیتون
1. روغن زیتون تنها روغنی است که معده می‌تواند به خوبی آن را تحمل کند و عملکرد محافظتی برای این عضو مهم دارد و آن را در برابر زخم و التهاب محافظت می‌کند.
2. آنتی اکسیدانی در روغن زیتون موجود است که از گلبول‌های قرمز خون در برابر هر نوع آسیب و صدمه محافظت می‌کند.
3. اسید اولئیک موجود در روغن زیتون خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کم می‌کند.
4. مصرف منظم این روغن پرخاصیت قند خون و انسولین بدن را در میزان متعادل حفظ می‌کند. ترکیبات موجود در روغن زیتون از بدن در برابر بیماری دیابت نوع دوم، محافظت می‌کنند و در صورت وجود این بیماری از پیشرفت آن جلوگیری می‌کنند.
5. از دیگر خواص منحصر به فرد روغن زیتون برخلاف روغن‌های غنی از اسیدهای چرب اشباع آن است که سبب چاقی نمی‌شود. علاوه بر این یک مطالعه سه ساله روی ۱۸۷ نفر نشان داد، رژیم غذایی غنی از روغن زیتون با افزایش سطح آنتی اکسیدان‌ها و کاهش وزن همراه است.
6. روغن زیتون به دلیل داشتن انواع اسیدهای چرب اشباع نشده و کلسترول خون، مانع از لخته شدن خون می‌شود.
7. روغن زیتون به دلیل ترکیبات مفیدی که در خود دارد، از تشکیل سنگ‌های صفراوی جلوگیری می‌کند.

منبع : آفتاب

اپراتور 9000

انواع دستگاه بسته بندی

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا