تسلا در بازار خودروی الکتریکی تنها نیست – فناوری

دوشنبه 4 دی 1396 فناوری

یک استارتاپ در شانگهای چین از خودروی الکتریکی جدیدی رونمایی کرده است که می‌تواند از نظر تکنولوژی با تسلا رقابت کنند. قیمت این خودرو، نصف تسلا مدل X است.

اگر فکر می‌کنید شرکت تسلا در بازار تولید خودروهای الکتریکی تنها است کاملا در اشتباه هستید. شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند نیسان، جنرال موتور و فولکس واگن نیز مدل‌های الکتریکی خود را به بازار عرضه کرده‌اند. با این حال جالب است بدانید که آمریکا بزرگ‌ترین بازار تولید خودروی الکتریکی نیست و این عنوان متعلق به کشور چین است. کشوری که خانه‌ی ۶ مورد از ۱۰ کارخانه‌ی اصلی تولید خودروی الکتریکی مانند سایک، فاو، جیلی، بایک و دانگ‌فنگ است. احتمالا نام این برندها به گوشتان خورده است و با محصولات آن‌ها آشنایی دارید؛ اما به‌تازگی یک شرکت تولیدکننده‌ی خودروی الکتریکی در شانگهای چین نیز به این رقابت اضافه شده است. خودروهای تولیدشده توسط این کارخانه دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند مستقیما با شرکت تسلا رقابت کنند.

nio es8

مقاله‌ی مرتبط:

این شرکت چینی یک استارتاپ سه ساله به نام نیو (NIO) است که توسط شرکت‌های بزرگ چینی مانند تنسنت و بایدو و یک شرکت آمریکایی به نام Sequoia Capital حمایت می‌شود. شرکت نیو از جدیدترین مدل خود در پکن رونمایی کرده است. این خودرو یک اس‌یو‌وی یا شاسی‌بلند هفت نفره است که حدود ۴۴۸ هزار یوان یا ۶۸ هزار دلار قیمت دارد  و به شکلی باورنکردنی، قیمت آن ۵۰ درصد ارزان‌تر از خودروی تسلا مدل X است. حال این سؤال پیش می‌آید که خودرو مدل ES8 شرکت نیو از چه نظر می‌تواند با مدل X تسلا رقابت کند؟

ES8 دارای سیستم هوش‌ مصنوعی است و می‌تواند باتری خودرو را ظرف تنها سه دقیقه شارژ کند. موتورهای جلویی و پشتی دارای قابلیت تمام چرخ محرک و شاسی تمام آلومینیومی هستند. ES8 بزرگ‌ترین خودرو در کلاس خود است و سه ردیف صندلی دو، سه و دو نفره دارد. می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که این شاسی‌بلند الکتریکی از نظر تکنولوژی و مکانیکی بسیار پیشرفته است و از آنجایی که قیمت بالایی ندارد، برای قشر متوسط جامعه مناسب است.

برای شرکت‌هایی مانند نیو و تسلا، چین بازار بسیار مهمی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که باعث جذاب شدن صنعت خودروهای الکتریکی می‌شود.

tesla model x

گرم شدن کره‌ی زمین یکی از مهم‌ترین مشکلات چین است که اگر به‌درستی مورد توجه قرار نگیرد تأثیر مستقیمی روی مناطق شهری ساحلی خواهد گذاشت. مصرف‌کنندگان چینی به‌عنوان بدترین آلوده‌کننده‌های دنیا، به دنبال این هستند که با استفاده از خودروهای الکتریکی، از بحران گرم شدن کره‌ی زمین جلوگیری کنند. آلودگی هوا در برخی مناطق چین، دومین مشکل بزرگ کشور است که می‌تواند توسط خودروهای الکتریکی حل شود. در نهایت این روزها کشور چین به سایر پروژه‌هایی که مصرف کربن را کاهش می‌دهند مانند استفاده از انرژی خورشیدی و توربین‌ها اهمیت زیادی می‌دهد. همه‌ی این موارد نشان می‌دهند که کشور چین در تلاش است تا با استفاده از استراتژی‌های مبتنی بر تکنولوژی، محیط بهتری برای زندگی فراهم کند.

بازار خودروی الکتریکی به‌شدت در حال رشد است و تمام کارخانه‌های اصلی تولیدکننده‌ی این نوع خودرو به دنبال این هستند که در بازار چین برای خودشان جا باز کنند. این موضوع در مورد شرکت‌های معروفی مانند تسلا و نیو نیز صادق است. به نظر می‌رسد لیهونگ کین، رئیس شرکت نیو، هیچ نگرانی بابت رقابت بین‌المللی با شرکت‌هایی مانند تسلا ندارد و گفته است: «البته ما می‌توانیم از نظر تکنولوژی با شرکت‌هایی مانند تسلا رقابت کنیم؛ اما هیچ برنده‌ای برای حکمرانی در این صنعت وجود ندارد.»

کشور چین با توجه به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه، یارانه‌های دولتی و داشتن مصرف‌کنندگان آگاه و علاقه‌مند به محیط زیست ،دومین بازار اصلی تولید‌کننده‌ی خودروهای الکتریکی است. باید دید آیا مدل ES8 شرکت نیو می‌تواند مقام نخست بازار را کسب کند یا خیر.


منبع : زومیت

تحویل ۴ دستگاه مرسدس کلاس S به وزارت خارجه - فناوری

برنامه سوئد برای تصاحب دامنه های پایرت بی - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا