بیوگرافی ماری کوری دانشمند مشهور فیزیک و شیمی

سه‌شنبه 1 شهریور 1401 بیوگرافی
بیوگرافی ماری کوری

چکیده ای از بیوگرافی ماری کوری

نام :در زمان تولد ماریا سالومیا اسکودوسکا(ماری کوری)

متولد: 7 نوامبر 1867 در ورشو، لهستان

همسر: پیر کوری (ا. ۱۸۹۵–۱۹۰۶)

فرزندان: ایرن ژولیو-کوری (۱۸۹۷–۱۹۵۶)/ ایو کوری (۱۹۰۴–۲۰۰۷)

شغل: دانشمند

درگذشت: 4 ژوئیه 1934 در پاسی، Haute-Savoie، فرانسه

علت درگذشت: کم‌خونی آپلاستیک

بهترین شهرت برای: کار او در رادیواکتیویته

 

همچنین بخوانید:بیوگرافی نیکولا تسلا نابغه فیزیک و جهان الکترونیک

بیوگرافی ماری کوری

بیوگرافی ماری کوری

ماری کوری کیست؟

ماریا سالومیا اسکودوسکا کوری فیزیک‌دان و شیمی‌دان لهستانی با تابعیت فرانسوی بود.

 

ماری کوری کجا بزرگ شد؟

ماری کوری در ورشو، لهستان، جایی که در 7 نوامبر 1867 متولد شد، بزرگ شد. نام تولد او ماریا اسکلودوسکا بود، اما خانواده‌اش او را مانیا صدا می‌کردند.

 

خانواده ماری کوری

پدر و مادرش هر دو معلم بودند. پدرش ریاضی و فیزیک تدریس می کرد و مادرش مدیر مدرسه دخترانه بود. ماری کوچکترین فرزند از پنج فرزند بود.

ماری که فرزند دو معلم بزرگ شد، در اوایل خواندن و نوشتن آموخت. او بچه بسیار باهوشی بود و در مدرسه خوب درس می خواند. او حافظه ای قوی داشت و روی درس هایش سخت کار می کرد.

 

بیوگرافی ماری کوری

بیوگرافی ماری کوری

روزهای سخت ماری کوری  در لهستان

همانطور که ماری بزرگتر شد، خانواده او با روزهای سختی روبرو شدند. لهستان در آن زمان تحت کنترل روسیه بود. مردم حتی اجازه نداشتند چیزی به زبان لهستانی بخوانند یا بنویسند. پدرش شغل خود را از دست داد زیرا طرفدار حکومت لهستان بود. سپس، زمانی که ماری ده ساله بود، خواهر بزرگش زوفیا بیمار شد و بر اثر بیماری تیفوس درگذشت. دو سال بعد مادرش بر اثر بیماری سل درگذشت. این دوران سختی برای ماری جوان بود.

 

تحصیلات ماری کوری

زمانی که او تنها ۱۰ ساله بود به مدرسه شبانه‌روزی و دخترانه سیکورسکا رفت و تحصیلاتش را در واحد دختران ادامه داد و در ۱۲ ژوئن ۱۸۸۳ با مدال طلا از این مدرسه فارغ‌التحصیل شد.

پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، ماری می خواست در دانشگاه تحصیل کند، اما این کاری نبود که زنان جوان در لهستان در دهه 1800 انجام دادند. دانشگاه برای آقایان بود. با این حال، دانشگاه معروفی در پاریس فرانسه به نام سوربن وجود داشت که زنان می توانستند در آن شرکت کنند. ماری پولی برای رفتن به آنجا نداشت، اما قبول کرد که برای کمک به پرداخت هزینه خواهرش برونیسلاوا برای رفتن به مدرسه در فرانسه، کار کند، و خواهرش بعد از فارغ التحصیلی به ماری کمک کند.

 

بیوگرافی ماری کوری

بیوگرافی ماری کوری

سفر ماری کوری به پاریس

شش سال طول کشید، اما پس از فارغ التحصیلی  خواهرش برونیسلوا و دکتر شدن، ماری به فرانسه نقل مکان کرد و وارد دانشگاه سوربن شد. در طول شش سال ماری کتاب های زیادی در زمینه ریاضی و فیزیک خوانده بود. او می دانست که می خواهد دانشمند شود.

ماری در سال 1891 وارد فرانسه شد. برای اینکه خود را جا بیاندازد، نام خود را از Manya به Marie تغییر داد. ماری زندگی یک دانشجوی فقیر را سپری کرد، اما هر دقیقه آن را دوست داشت.

در پاریس ماری به‌صورت موقت در کنار خواهر و شوهر خواهرش زندگی کرد تا این‌که برای مطالعه فیزیک، شیمی و ریاضیات در دانشگاه پاریس در سال ۱۸۹۱ ثبت نام کرد و پس از آن اتاقی زیرشیروانی را در نزدیکی دانشگاه برای خودش اجاره کرد. پس از سه سال او مدرک خود را در رشته فیزیک گرفت.

دوره‌های این دانشگاه به زبان فرانسه برگزار می‌شدند و ماری مجبور بود به‌سرعت این زبان را بیاموزد. به‌هرحال استعداد و پشتکار بالا همیشه همراه ماری بود و او در ۱۸۹۳، مدرک کارشناسی ارشد خود را به‌عنوان دانشجوی برتر در رشته فیزیک دریافت کرد.

پس از فارغ‌التحصیلی، یک کمک‌هزینه صنعتی به ماری اهدا شد تا در مورد تأثیر ذرات ترکیب فولاد در خواص مغناطیسی آن تحقیق کند. هدف نهایی، تدوین روشی برای ساخت آهنرباهای قوی‌تر بود. علاقه‌ او به تحقیق و مطالعه هیچ‌گاه تمام نمی‌شد. او در ۱۸۹۴ میلادی، مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته شیمی نیز دریافت کرد

 

همسر وفرزند ماری کوری

همسر وفرزند ماری کوری

ازدواج ماری کوری

در سال 1894 ماری با پیر کوری آشنا شد. او نیز مانند ماری دانشمند بود و هر دو عاشق یکدیگر شدند. آنها یک سال بعد ازدواج کردند و به زودی صاحب اولین فرزندشان شدند، دختری به نام ایرنه.

 

اکتشافات علمی ماری کوری

ماری مجذوب پرتوهایی شد که اخیراً توسط دانشمندان ویلهلم رونتگن و هانری بکرل کشف شد. رونتگن اشعه ایکس را کشف کرد و بکرل اشعه هایی را که توسط عنصری به نام اورانیوم منتشر می شد، کشف کرد. ماری شروع به انجام آزمایش کرد.

نخستین عنصر کشف شده پولونیوم نام داشت.یک روز ماری در حال بررسی ماده ای به نام  پیچ‌بلند pitchblende بود. او انتظار داشت که چند پرتو از اورانیوم در پیچ‌بلند وجود داشته باشد، اما در عوض ماری پرتوهای زیادی پیدا کرد. او به زودی متوجه شد که باید یک عنصر جدید و کشف نشده درپیچ‌بلند وجود داشته باشد.

ماری و همسرش ساعت‌های زیادی را در آزمایشگاه علمی صرف تحقیق در مورد پیچ‌بلند و عنصر جدید کردند. آنها در نهایت متوجه شدند که دو عنصر جدید در پیچ‌بلند وجود دارد. آنها دو عنصر جدید برای جدول تناوبی کشف کرده بودند!

ماری  عناصر پیچ‌بلند pitchblende را به نام زادگاهش لهستان، پولونیوم نامید.

او رادیوم دیگر را نامگذاری کرد، زیرا پرتوهای قوی از خود ساطع می کرد. کوری ها اصطلاح «رادیواکتیویته» را برای توصیف عناصری که پرتوهای قوی ساطع می کنند، ابداع کردند.

دومین عنصری که توسط این زوج کشف شد، رادیوم نام داشت. آنها نام این عنصر را از روی معنی لاتین کلمه‌ پرتو (Ray) انتخاب کردند. خانواده‌ کوری به این نتیجه رسیدند که رادیوم، چندین میلیون برابر بیشتر از اورانیوم، رادیواکتیویته دارد.

پیر كوری در سال 1906 در 47 سالگی به علت تصادف با اتومبیل درگذشت مادام كوری پس از مرگ شوهرش به مطالعات خود ادامه داد و در سال 1910 موفق به تهیه رادیوم خالص گردید

همچنین بخوانید: بیوگرافی آلبرت انیشتین

همسر وفرزند ماری کوری

ماری کوری

جوایز نوبل ماری کوری

در سال 1903، جایزه نوبل فیزیک به ماری و پیر کوری و همچنین هانری بکرل برای کار در زمینه تشعشع اهدا شد. ماری اولین زنی بود که این جایزه را دریافت کرد.

در سال 1911 ماری جایزه نوبل شیمی را برای کشف دو عنصر پولونیوم و رادیوم دریافت کرد. او اولین کسی بود که دو جایزه نوبل دریافت کرد. ماری بسیار معروف شد.

دانشمندان از سراسر جهان آمدند تا رادیواکتیویته را با ماری مطالعه کنند. به زودی پزشکان دریافتند که رادیولوژی می تواند به درمان سرطان کمک کند.

این دانشمند بزرگ علاوه بر ۲ جایزه‌ نوبل، جوایزی همچون مدال دیوی، مدال ماتوچی، جایزه‌ آکتونین، مدال الیوت کرسون و مدال فرانکلین را دریافت کرد. عنصر شماره‌ ۹۶ جدول تناوبی عناصر نیز کوریوم نام نهاده شد.

 

جنگ جهانی اول با ماری کوری

زمانی که جنگ جهانی اول شروع شد، ماری متوجه شد که پزشکان می توانند از اشعه ایکس برای کمک به تشخیص اینکه چه مشکلی با یک سرباز مجروح شده است استفاده کنند. با این حال، دستگاه های اشعه ایکس کافی برای هر بیمارستان وجود نداشت. او به این ایده رسید که دستگاه های اشعه ایکس می توانند از بیمارستانی به بیمارستان دیگر در یک کامیون حرکت کنند. ماری حتی به آموزش افراد برای راه اندازی ماشین ها کمک کرد. این کامیون‌ها به نام petites Curies به معنای «کوری‌های کوچک» شناخته شدند و گمان می‌رود در طول جنگ به بیش از یک میلیون سرباز کمک کرده باشند.

 

مرگ ماری کوری

ماری در 4 ژوئیه 1934 درگذشت. دلیل مرگ او، کم‌خونی آپلاستیک بود که در مغز استخوان رشد می‌کند. هم به دلیل آزمایشات و هم به دلیل کارش با دستگاه های اشعه ایکس درگذشت.

امروزه اقدامات ایمنی زیادی برای جلوگیری از قرار گرفتن بیش از حد دانشمندان در معرض اشعه ها وجود دارد.

کتاب‌ها و یادداشت‌های  ماری کوری نیز به‌حدی حاوی مواد رادیواکتیو هستند که در جعبه‌های مخصوص نگهداری می‌شوند.

 

 ماری کوری

ماری کوری

حقایقی در مورد ماری کوری

ماری پس از مرگ همسرش، استاد فیزیک دانشگاه سوربن شد. او اولین زنی بود که به این سمت رسید.

تدریس ماری در دانشگاه پاریس نیز یک تاریخ‌سازی دیگر بود. او به‌عنوان اولین استاد زن در دانشگاه پاریس فعالیت می‌کرد.

نخستین عنصر کشف شده  ماری کوری  و همسرش پولونیوم نام داشت.

دومین عنصری که توسط این زوج کشف شد، رادیوم نام داشت.

پیر شوهر ماری در سال 1906 بر اثر زیر گرفتن کالسکه در پاریس کشته شد.

ماری با دانشمند همکار آلبرت انیشتین دوست خوبی شد.

دختر اول او، آیرن، برای کارش در زمینه آلومینیوم و تشعشع برنده جایزه نوبل شیمی شد.

ماری دختر دومی به نام حوا داشت. حوا زندگی نامه ای از زندگی مادرش نوشت.

مؤسسه کوری در پاریس که توسط ماری در سال 1921 تأسیس شد، هنوز یک مرکز اصلی تحقیقات سرطان است.

ماری کوری در ۱۹۱۰ میلادی موفق شد تا نمونه‌ای خالص از فلز رادیوم را در محیطی ایزوله استخراج کند.

همچنین بخوانید:بیوگرافی اسحاق نیوتن باهوش ترین فرد در دنیا

اسحاق نیوتن

بیوگرافی اسحاق نیوتن باهوش ترین فرد در دنیا

بیوگرافی متین ستوده

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا