بیوگرافی عبداللطیف طسوجی

دوشنبه 1 اسفند 1401 بیوگرافی

چکیده ای از بیوگرافی عبداللطیف طسوجی

تولد : شهرستان مهر

محل زندگی : مهاجرت به نجف (۱۲۶۴ه‍. ق)

درگذشت : ۱۲۹۴

آرامگاه : نجف

ملیت : ایران

کتاب‌ها : هزارویک شب

فرزند : میرزا محسن خان مظفرالملک

 

عبداللطیف طسوجی کیست ؟

عبداللطیف طسوجی نویسنده، فاضل و مترجم برجسته‌ی قرن سیزدهم قمری بود. او کتاب «الف لیلة و لیلة» یا همان «هزار و یک شب» را به زبان فارسی ترجمه کرد. این ترجمه‌ی درخشان نام ملا عبداللطیف طسوجی را در ادبیات فارسی برای همیشه ماندگار کرد.

عبداللطیف طسوجی اهل کجا است ؟

عبداللطیف طسوجی در شهرستان مهر متولد شد

عبداللطیف طسوجی متولد چه سالی است ؟

ایشان در حدود 200 سال پیش متولد شده است.

بیوگرافی عبداللطیف طسوجی

«ملّا عبداللطیف طسوجی» را مرد تبریزی فاضل، ادیب و مترجمی دانسته‌اند که هم‌عصر با «فتحعلی شاه» و «محمد شاه» بوده است. تاریخ تولد و تاریخ فوت او دقیقا مشخص نیست، اما «محمدعلی مدرس تبریزی» در «ریحانه‌الادب» طسوجی را از افراد فاضل قرن سیزدهم هجری دانسته که در اوایل قرن چهاردهم فوت کرده است. به علاوه بر اساس کتاب «مآثر و الآثارِ صنیع‌الدوله» مرگ او پیش از ۱۳۰۶ بوده است.

اطلاعات کمی درمورد طسوجی وجود دارد، اما به این معنی نیست که عبداللطیف طسوجی هیچ اثر ارزشمند و ماندگاری به جا نگذاشته است. او علاوه بر زبان فارسی فصیح، بر زبان عربی هم تسلط داشته و به همین جهت دست به ترجمه‌ی اثری زد که نسخه‌ی پارسی و باستانی آن کاملا از بین رفته بود. او داستان‌های هزار و یک شب را از عربی (الف لیله و لیله) به فارسی ترجمه کرد.

بیوگرافی عبداللطیف طسوجی

بیوگرافی عبداللطیف طسوجی

ترجمه‌ی کتاب هزار و یک شب

ملا عبداللطیف طسوجی به همراه میرزا محمدعلی سروش اصفهانی، در سال 1259 قمری، به دستور شاهزاده بهمن میرزا، پسر چهارم عباس میرزا نایب‌السلطنه و برادر محمدشاه قاجار، عهده‌دار شدند که کتاب «الف لیلة و لیلة» را از زبان عربی به زبان فارسی ترجمه کنند. عبداللطیف طسوجی نثر این کتاب را به فارسی برگرداند و سروش اصفهانی نیز اشعار فارسی را که خود سروده بود جایگزینِ اشعار عربی موجود در این کتاب کرد. ترجمه‌ی فارسی این اثر گران‌بها که با عنوان «هزار و یک شب» شناخته می‌شود، نخستین بار در سال 1262 قمری، به خط میرزا علی خوشنویس در شهر تبریز چاپ سنگی شد.

ترجمه‌ی کتاب هزار و یک شب

ترجمه‌ی کتاب هزار و یک شب

حقایقی جالب درباره عبداللطیف طسوجی

  • همسر عبداللطیف طسوجی زنی باسواد و اهل فضل و ادب بود.
  • عبداللطیف طسوجی صاحب کتابخانه‌ای بزرگ و غنی بود که پس از مرگ وی به تاراج رفت.
  • پس از مرگ محمدشاه در سال 1264ق، طسوجی از ناصرالدین شاه درخواست کرد که پسرش، مظرف‌الملک، در رکاب شاه بماند و خود به شهر نجف نقل مکان کند. ناصرالدین شاه به این درخواست طسوجی رضایت داد.

 

 

بیوگرافی مری شلی

ونتورث میلر

بیوگرافی ونتورث میلر بازیگر سریال فرار از زندان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا