بیوگرافی احمد کایا (Ahmet Kaya)

شنبه 6 آبان 1402 بیوگرافی
بیوگرافی احمد کایا

بیوگرافی احمد کایا

نام: احمد کایا

متولد: ۲۸ اکتبر ۱۹۵۷

محل تولد:ملاطیه، ترکیه

درگذشت: ۱۶ نوامبر ۲۰۰۰ (پاریس، فرانسه)

همسر: گؤلتن کایا هایال اوغلو

بیوگرافی احمد کایا

بیوگرافی احمد کایا

احمد کایا کیست

احمد کایا خوانندهٔ کرد اهل ترکیه بود. او بنیان‌گذار سبک اعتراض‌خوانی در موسیقی کشور ترکیه است.

 

احمد کایا متولد چه سالی است

احمد کایا در سال ۱۹۵۷ در شهر ملاطیه ترکیه به دنیا آمد.

 

خانواده احمد کایا

در یک خانواده کردتبار شش نفره. پدر او کارگر کارخانه نساجی بود. بعد از چند سال خانواده با رویای یک زندگی بهتر به استانبول می کوچند و در محله فقیر نشین کوجامصطفاپاشا ساکن می شوند. پنجمین ودر واقع آخرین فرزند خانواده کایا بود

بیوگرافی احمد کایا

بیوگرافی احمد کایا

شروع فعالیت احمد کایا

احمد کایا اولین بار در سن شش سالگی با موسیقی مواجه شد. احمد کایا مدتی به عنوان راننده تاکسی در استانبول کار کرد تا اینکه در اواسط دهه 1980 به یک خواننده مشهور تبدیل شد.

کایا از کودکی به موسیقی علاقه‌مند بود و در سن ۱۵ سالگی شروع به خواندن ترانه‌های فولکلور کردی و ترکی کرد. او در سال ۱۹۸۲ اولین آلبوم خود را با نام «آوازهایم برای کوه‌ها» منتشر کرد. این آلبوم با استقبال خوبی مواجه شد و کایا را به عنوان یک خوانندهٔ محبوب در ترکیه مطرح کرد.

در سال 1985، کایا اولین آلبوم خود را با نام Ağlama Bebeğim (گریه نکن عزیزم) منتشر کرد. او به سرعت به یکی از محبوب ترین خواننده های ترکیه تبدیل شد. ترانه‌های او به خاطر تفسیرهای اجتماعی و سیاسی معروف بودند. او اغلب در مورد مبارزات مردم کرد و دیگر گروه های حاشیه نشین می خواند.

محبوبیت کایا او را هدف دولت ترکیه قرار داد. در سال 1999 پس از متهم شدن به خیانت مجبور به فرار از ترکیه شد.
کایا در طول دوران فعالیت هنری خود، ترانه‌هایی در مورد موضوعات مختلف از جمله حقوق بشر، آزادی بیان، و عدالت اجتماعی منتشر کرد. او به خاطر صدای قوی و رسا، و همچنین ترانه‌های اعتراضی‌اش، مورد تحسین بسیاری از مردم قرار گرفت.

کایا در سال‌های پایانی زندگی خود، به دلیل انتقادات صریحش از دولت ترکیه، مورد آزار و اذیت قرار گرفت. او در سال ۲۰۰۳ به آلمان مهاجرت کرد و در آنجا به فعالیت هنری خود ادامه داد.

بیوگرافی احمد کایا

بیوگرافی احمد کایا

آلبوم های احمد کایا

آلبوم اول:.او كه به شدت مخالف وضع موجود بود در سال ۱۹۸۵ به كمك دوستان خود آلبومی از ترانه‌هایش رابنام((گریم نکن ای کودک)) منتشر كرد كه به گفته‌اش هیچ امیدی به استقبال آن از طرف مردم نداشت و تنها در پی آن بود كه بوسیله ی ترانه هایش اعتراض خود را را به شرایط حاكم اعلام دارد.چند روز پس از عرضه آلبوم ماموران قضایی تركیه كاست او را به دلیل وجود چند ترانه ی سیاسی جمع آوری نمودند.پس از اعتراض‌فراوان،در نهایت فروش كاست او آزاد اعلام شد.همین فعل و انفعالات سبب شهرت نام كایا گشت وکاست او با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد.

آلبوم دوم: مدت کوتاهی پس از ارائه آلبوم اولش دومین کاست وی بنام ((دلتنگی برای غم ها)) با همان رنگ و بوی اعتراضی وارد بازار شد.

.
آلبوم سوم: او(( ترانه‌ی شفق)) نام داشت.وجود شعری به همین نام از﴿اولكو تامر﴾كه به دلیل داشتن افكار سیاسی در انتظار اعدام بود،موجب آوازه‌ی هر چه بیشتر كایا شد

آلبوم چهارم: کایا،((لحظه ای خواهد رسید))نام داشت. با اشعاری از اولکو تامر ، آتیلا ایلهان و حسن حسین کرکمازگیل.
آلبوم پنجم کایا ((دموکرات خسته )) نام داشت.لقب كایا “دموكرات خسته”بود كه برگرفته ازهمین کاستش بود.

آلبوم ششم:اما كایا در سال ۱۹۸۷ در پی آشنایی با﴿یوسف هایال اوغلو﴾ فصل جدیدی را در زندگی هنری خود آغاز كرد. آلبوم(( بپا می‌خیزیم)) كه بیشتر شعرهایش از هایال اوغلو بود در شرایط انسداد شدید سیاسی تركیه،او را در زمره‌ی خوانندگان برتر و معترض تركیه قرار داد.

آلبوم هفتم: وی که برگزیده ای از ترانه های اجرا شده اش در کنسرت زنده بود،((رسیتال لر1)) نام داشت که بصورت انفرادی با تکنوازی باقلاما توسط خود کایا در سال1988 عرضه شد.

آلبوم هشتم: وی ((گل نیک اندیش یا بختیار)) نام داشت که در سال1988 عرضه شد.

آلبوم نهم: کایا ، ((دیوار عشق)) نام دارد.با اشعاری از هایال اوغلو که در سال1990 عرضه شد.

آلبوم دهم:((ریسیتال ها 2)) نام دارد.با همان شرایط رسیتال قبلی که در سال1990 عرضه شد

آلبوم یازدهم:کایا ،((در درد سر افتاده ام یا گرفتار بلا شده ام)) نام دارد که در سال1991 عرضه شد.

آلبوم دوازدهم: در سال1991 عرضه شد و ((به من نزدیک نشو،وگرنه خواهی سوخت)) نام داشت

آلبوم سیزدهم: کایا در سال1993 عرضه شد و ((دلخورده)) نام داشت.

آلبوم چهاردهم :در سال1994 عرضه شد و ((ترانه هایم برای كوه‌ها)) نام داشت

آلبوم پانزدهم: کایا در سال1995 عرضه شد و ((مرا دریاب)) نام داشت

آلبوم شانزدهم :کایا در سال1996 عرضه شد و ((ستاره و یاکاموز))=(یاکاموز به معنای انعکاس تصویر ماه بر سطح آب رودخانه یا دریا میباشد که در زبان فارسی معادتی برای این کلمه وجود ندارد) نام داشت.در این آلبوم اکثر ترانه های قبلی کایا بازخوانی شده

آلبوم هفدهم: احمد کایا در سال1998 عرضه شد و ((مقابله با دوست و دشمن)) نام داشت

آلبوم هجدهم: کایا ((خدا نگه دار)) نام دارد و احتمالا پس از مرگش و در سال 2001عرضه شده که یک ترانه به زبان کردی بنام ((کاروان)) این آلبوم احمد کایا را از سایر آلبوم هایش متمایز ساخته.

آلبوم نوزدهم: وی که تقریبا سه سال پس از مرگش به كوشش همسر وفادارش، در سال 2003 به بازار آمد،((کمی هم تو گریه کن)) نام داشت

آلبوم بیستم :کایا هم که پنج سال پس از مرگش باز هم به كوشش همسرش، در سال 2005 به بازار آمد،((؟)) نام دارد.

 

بیوگرافی احمد کایا

بیوگرافی احمد کایا

ازدواج و همسر احمد کایا

او اواخر سال ۱۹۷۹ با امینه کایا ازدواج کرد و در سال ۱۹۸۲ نخستین فرزندش به نام چیدم به دنیا آمد. وی به خاطر بیکاری و وضعیت مالی، همسرش از او جدا شد.

او در سال ۱۹۸۳ برای بار دوم با گلتن هایال اوغلو ازدواج کرد و در سال ۱۹۸۷ دخترش ملیس متولد شد.

 

اتهام  احمد کایا

کایا در سال ۱۹۹۹ در مراسم اهدای جایزهٔ سال به برترینهای ترکیه جوایز انجمن روزنامه‌نگاران اعلام کرد که در آلبوم جدید خود ترانه‌ای کُردی اجرا خواهد کرد و سپس کانال‌های رسانه‌ای ترکیه را مخاطب قرار داد و گفت: من مطمئن هستم که ترکیه کانال‌هایی پر دل و جرئت دارد که بتواند این ویدیوی مرا پخش کند.

همین مسئله موجب گردید که مخالفان کردهای ترکیه که همان ملی گرایان افراطی آن کشور بودند، اعتراض وسیعی به او نمایند. به دلیل وقوع درگیری‌هایی در آن مراسم، روز بعد دادگاه امنیتی ترکیه کایا را احضار نموده و بازداشت کرد. ساعاتی بعد، پس از اعتراض وکلای کایا، او را به قرار وثیقه آزاد کردند.

کایا متهم بود که سال‌ها قبل در چند کشور اروپایی از جمله بلژیک و آلمان کنسرت‌هایی به حمایت از حزب پ.ک.ک برگزار کرده‌است. چند ماه بعد از این ماجرا، کایا به قصد برگزاری کنسرت راهی فرانسه شد و به دلیل جو نامناسب ترکیه بر اثر غوغای رسانه‌های گروهی علیهش، تصمیم به اقامت در آن کشور گرفت. کایا در دادگاه ترکیه به ده سال حبس به صورت غیابی محکوم گردید.

 

بیوگرافی احمد کایا

بیوگرافی احمد کایا

آلبوم های احمد کایا

عزیزم گریه نکن (۱۹۸۵)
چنگ زدن به فوریت ها (۱۹۸۵)
فیروزه سپیده دم (۱۹۸۶)
لحظه می آید (۱۹۸۶)
دموکرات خسته (۱۹۸۷)
من سرکوب می کنم (۱۹۸۸)
رسیتال ۱ (۱۹۸۹)
رز خوش بین (۱۹۸۹)
رسیتال ۲ (۱۹۹۰)
دیوار عشق (۱۹۹۰)
من مشکل دارم ( ۱۹۹۱)
دست نزن (۱۹۹۲)
رسیتال ۳ (۱۹۹۲)
مضطرب (۱۹۹۳)
ترانه های من تا کوهها (۱۹۹۴)
مرا دریاب (۱۹۹۵)
ستارگان و یاکاموسلار (۱۹۹۶)
دوست علیه دشمن (۱۹۹۸)
Hoscakalin Gozum-2001
به زودی شما (۲۰۰۳)
Let It Stay My Case-2005
گوش کن کشور عزیزم
چشمان من هزار ساله است

 

در گذشت احمد کایا

کایا در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۳ در سن ۴۶ سالگی بر اثر بیماری سرطان کبد در برلین آلمان درگذشت. مرگ او در ترکیه با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود و بسیاری از مردم او را یک قهرمان ملی دانستند.

بیوگرافی داریوش اقبالی

زندگینامه داریوش اقبالی خواننده محبوب ایرانی ها

ادام لمبرت

بیوگرافی ادام لمبرت خواننده آمریکایی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا