باکتری های مفید روده /با این کارها مشکلات گوارش خود درمان کنید

سه‌شنبه 10 اسفند 1400 سلامت
bakteryhai mofide rode

باکتری های مفیده روده :روده دارای باکتری های مفیدی است که به عمل کرد سیستم گوارشی کمک می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم قندخون، کاهش خطر ابتلا به سرطان های گوارشی ,افزایش جذب کلسیم و تنظیم سوخت وساز بدن کمک می کند. ولی زمانی که تغذیه ناسالم داشته باشیم باکتری های مفید روده از بین می رود و باکتریهای مضر رشد می کنندکه باعث مشکلات گوارشی زیادی می شود . از جمله این مشکلات  ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان های گوارشی، آسم و آلرژی، دیابت، افزایش وزن  یا  ضعف سیستم ایمنی است.

در بخش سلامت مجله دایان راهکارهای را به شما ارائه می دهیم تا میکروب های مفیده  روده خود را در بالاترین میزان نگه دارید تا تمام مشکلات گوارش خود را درمان کنید و زمانی که مشکلات گوارش درمان شود جسم شما در سلامت کامل خواهد بود .

همچنین مقاله مربوط به ارتباط گلودرد و مشکلات گوارشی .را مطالعه کنید.

با مصرف این غذاها باکتری های مفیده روده را افزایش دهید

 خوراکی های فراوری شده مصرف نکنید

سعی کنید تا حد امکان غذاهای کنسروی و کارخانه ای مصرف نکنید و غذاهای طبیعی و سالم مصرف کنید تا ریزمغذی ها و آنتی اکسیدان های بیشتری  به بدن برسد ومیزان باکتری های مفید روده افزایش یابد. مصرف سبزیجات و میوه ها و حبوبات هم به علت دارا بودن فیبر فراوان به افزایش سطح باکتری های مفید در روده کمک می کنندو میزان میکروب مضر روده را کاهش می دهد.با مصرف  غذاهای سالم التهاب در بدن  پایین می آید .

باکتری های مفیده روده

باکتری های مفیده روده

خوراکی های تخمیری را بیشتر بخورید

غذاهای تخمیری  باعث افزایش میزان باکتری های مفید در روده  می شود. چرا که غذاهای تخمیری داری مقادیر فراوانی از نوعی باکتری به نام «لاکتوباسیلی» است که در سلامت بدن نقش اساسی دارند .خوراکی های تخمیری مانند ماست ساده، ماست های پروبیوتیک ودوغ کفیر هستند.افرادی که نمی توانند شیر مصرف کنند با مصرف ماست  پروبیوتیک هم  باکتری های مفید در روده خود را افزایش دهند و هم کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کنند.

شکر و قند و هر شیرین کننده مصنوعی را کنار بگذارید

شکر و قند غذای میکروبهای مضر هستند ومیزان میکروبهای مفید بدن را کاهش می دهند .بدن قندمورد نیاز خود را از قندهای طبیعی تامین می کند. شاید شنیده باشید بسیاری از افراد برای کاهش وزن از مصرف قند و شکر خودداری می کنند و  از شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام کمک می گیرند. که این شیرین کننده ها بسیار خطرناک  تر از قند و شکر هستند چرا که مصرف شیرین کننده های مصنوعی ( نوشابه های گازدار )  باعث کاهش سطح باکتری های مفید در روده می شوندو میزان باکتریهای مضر در روده افزایش می دهند و سلامت شما به خطر می افتد. پس شیرین کننده های مصنوعی را از رژیم غذای خود حذف کنید .

غلات سبوس دار بخورید

غلات سبوس داری مفید  زیادی  فیبر و کربوهیدرات های هضم ناشدنی مانند بتا گلوکان هستند. این کربوهیدرات ها در روده کوچک هضم نمی شوند و به روده بزرگ منتقل می شوند. این ترکیبات در روده بزرگ هم توسط میکروب های روده تجزیه می شوند و به رشد  باکتری های مفید کمک می کنند.

مواد غذایی با منشاء گیاهی بیشتر مصرف کنید

تحقیقات نشان داده که اگر  رژیم غذایی شما فقط مواد غذایی حیوانی باشد، فقط باکتری های خاصی در روده رشد می کنند، درحالی که بدن به باکتری های مفید حاصل از مواد غذایی گیاهی هم نیاز دارد. پس در کنار مصرف گوشت و غذاهای حیوانی حتما از سبزیجات استفاده کنید تا میکروبهای مفیده روده شما افزایش یابد.

مواد غذایی سرشار از پلی فنول ها مصرف کنید

پلی فنول ها  ترکیبات گیاهی  هستند که فواید زیادی برای سلامت بدن دارند، ازجمله این فوایدآنها کاهش فشارخون، کاهش التهابات بدنی، کاهش سطح کلسترول خون و … است .  پلی فنول ها همیشه توسط سلول های روده کوچک هضم نمی شوندو نهایتا به روده بزرگ می رسند و توسط باکتری های این بخش از روده  بزرگ هضم می شوند. بهترین منابع برای دریافت پلی فنول ها عبارتند از کاکائو و شکلات تلخ، انگور، چای سبز، بادام، پیاز، بلوبری و بروکلی هستند .مصرف  کاکائو و شکلات تلخ می توانند  به رشد دو نوع باکتری مفید، یعنی بیفیدوباکتری و لاکتوباسیلی را در بدن کمک  کنند و  همچنین رشد باکتری های مضر  به نام «کلستریدیا» را  کاهش می دهند .

پس با مصرف غذاهای سالم و مفید میکروبهای مفیده دستگاه گوارش تان را افزایش دهید و از سلامت عموم بدن  بهره ببرید, چرا که وقتی با مشکلات گوارشی مواجه باشید غذاهای که مصرف می کنید به خوبی جذب نمی شود و شما با کمبود انواع ویتامین روبرو می شوید  و دچار سستی و بیحالی هستید .

 

لزوم استفاده از کرم ضد آفتاب

چای ماچا

چای ماچا چیست ؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا