اگزما در کودکان/5 درمان خانگی برای مدیریت اگزما در کودکان

سه‌شنبه 27 دی 1401 سلامت
اگزما در کودکان

کنترل اگزما در کودکان

اگزما در کودکان: اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، یک بیماری پوستی التهابی و غیر مسری است که حدود 30 درصد از جمعیت ایالات متحده، عمدتاً کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری با خشکی مزمن و خارش پوست مشخص می شود و افراد مبتلا به این بیماری ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های پوستی باشند.

اگزما به طور کلی یک بیماری مزمن است که نیاز به مدیریت طولانی مدت از طریق مداخلات متعدد دارد. این عارضه التهابی پوست می تواند به ویژه برای بچه ها آزاردهنده باشد، زیرا آنها تحمل کمتری نسبت به ناراحتی دارند و ممکن است اقدامات احتیاطی لازم را انجام ندهند. بنابراین، بزرگسالان باید وارد عمل شوند و به کوچک‌ترها کمک کنند.

وابستگی بیش از حد به دارو برای کنترل شعله ور شدن می تواند بار سمی روی بدن کودک شما را افزایش دهد و بعداً منجر به عوارض جانبی مضر دیگری شود. پس بهتر است جایگزین های طبیعی دیگری مانند موارد ذکر شده در این مقاله را امتحان کنید.

اولین قدم برای مدیریت درماتیت آتوپیک، اجتناب از محرک های بالقوه است. اینها ممکن است شامل مواد غذایی یا آلرژن های محیطی باشد.  برای مثال، نشان داده شده است که پشم پوست کودکان مبتلا به اگزما را تحریک می کند.

پوشیدن پارچه های جایگزین مانند پنبه و ابریشم نشان داده است که خارش را کاهش می دهد و به جذب مرطوب کننده ها کمک می کند.

 

کنترل اگزما در کودکان

کنترل اگزما در کودکان

انواع اگزما چیست؟

ضایع پوستی اگزما با توجه به محل بروز و ظاهر شدن آن، می‌تواند اسامی و علائمی متفاوتی داشته‌ باشد. برای جهت افزایش آگاهی شما، انواع اگزما را معرفی می‌کنیم.

-اگزما دیسکوئید: نوعی اگزما که از لکه‌های دایره‌ای یا بیضی شکل روی پوست ایجاد می‌شود.

-درماتیت تماسی: نوعی اگزما که در صورت تماس بدن با ماده خاصی رخ می‌دهد.

-اگزمای واریس: نوعی اگزما که اغلب در ناحیه پایین پا ایجاد می‌شود و به دلیل مشکلات جریان خون از طریق وریدهای پا به‌ وجود می‌آید.

-اگزمای سبورئیک: نوعی اگزما که در آن لکه‌های قرمز و پوسته پوسته در کناره‌های بینی، ابروها، گوش‌ها و پوست سر ایجاد می‌شود.

-اگزمای دیس هیدروتیک (پومفولیکس): نوعی اگزما که باعث بیرون آمدن تاول‌های ریز از کف دست می‌شود.

 

کنترل اگزما در کودکان

کنترل اگزما در کودکان

گزینه های درمانی طبیعی برای درمان اگزما در کودکان

در اینجا جزئیات بیشتری برای برخی از درمان های خانگی برای مدیریت اگزما در کودکان آورده شده است.

 

1. از مرطوب کننده استفاده کنید

اگر کودک شما از اگزما رنج می برد، مرطوب کننده ها در هر زمانی از سال ضروری هستند، به خصوص در ماه های زمستان که پوست اغلب خشک می شود.

یک مرطوب کننده با کیفیت خوب، به ویژه یک پماد به جای کرم، تهیه کنید و برای جلوگیری از خشکی آن را روی پوست کودک خود بمالید. به دنبال پمادهایی باشید که حاوی رنگ مصنوعی و مواد شیمیایی نیستند.

بهتر است زمانی که پوست هنوز خیس است بعد از حمام یا دوش گرفتن از مرطوب کننده ها و روغن ها استفاده کنید تا رطوبت آن مسدود شود.

مرطوب کننده های طبیعی مانند روغن نارگیل یا روغن دانه آفتابگردان نیز ممکن است مفید باشند.
سعی کنید از مرطوب کننده های طبیعی برای مدیریت اگزما در کودکان استفاده کنید

آ. روغن دانه آفتابگردان

روغن آفتابگردان عملکرد مانع پوست را بهبود می بخشد  که به نوبه خود از خشکی پوست جلوگیری می کند. به علاوه، استفاده از آن به عنوان روغن ماساژ برای نوزادان بی خطر است.

روغن تخمه آفتابگردان آبرسانی پوست را در بزرگسالان بهبود می بخشد، که ممکن است پیامدهایی برای مراقبت از پوست نوزادان داشته باشد.

ب روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی دیگر از داروهای موثر برای اگزما است، چه برای یک کودک و چه بزرگسال. دارای خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است. روغن نارگیل به عنوان یک مرطوب کننده خوب عمل می کند تا از خشک شدن پوست کودک شما جلوگیری کند.

روغن نارگیل بکر علاوه بر نشان دادن فعالیت ضد التهابی، به عنوان یک نرم کننده عالی و عامل ضد باکتری طبیعی عمل می کند.

ج بسته بندی های مرطوب تا خشک

این روش شامل استفاده از دارو یا مرطوب کننده روی پوست مرطوب، سپس لایه برداری با گاز مرطوب و گاز خشک است. این روکش ها برای چند ساعت یا یک شب باقی می مانند و می توانند به مرطوب کردن پوست و بهبود خارش کمک کنند.

 

2. سعی کنید از بلغور جو دوسر کلوئیدی استفاده کنید

بلغور جو دوسر کلوئیدی یک داروی خوب برای مدیریت اگزما در کودکان است

بلغور جو دوسر کلوئیدی (جو دوسر آسیاب شده به صورت پودر بسیار ریز) یک درمان خوب برای کودکان مبتلا به اگزما است. این به تسکین و تسکین خارش پوست کمک می کند زیرا حاوی خواص ضد تحریک، ضد التهابی و تسکین دهنده است که تسکین فوری را ارائه می دهد.

بلغور جو دوسر کلوئیدی یک ماده ایمن و موثر در محصولات مراقبت شخصی است. پتانسیل کمی برای تحریک و حساسیت دارد. استفاده مداوم، مکرر و آزادانه از نرم کننده هایی مانند بلغور جو دوسر کلوئیدی برای حفظ عملکرد سد پوستی در بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک خفیف، حتی در غیاب ضایعات توصیه می شود.

نحوه استفاده:

۱ فنجان بلغور جو دوسر کلوئیدی را به یک وان پر از آب ولرم اضافه کنید. اجازه دهید فرزندتان حداقل 15 تا 20 دقیقه در این آب خیس بخورد. این دارو را 1 یا 2 بار در روز بسته به شدت بیماری پوست استفاده کنید.
از طرف دیگر، کمی آب به چند قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر کلوئیدی اضافه کنید و بگذارید بماند تا غلیظ شود و به قوام خمیری تبدیل شود. این مخلوط را روی پوست خارش دار بمالید، روی آن را با پارچه بپوشانید و بگذارید 30 دقیقه بماند. از این دارو یک بار در روز استفاده کنید.

 

3. روغن گل مغربی می تواند به تسکین کمک کند

برخی اثرات مثبت در بیماران اگزما با استفاده خوراکی یا استفاده موضعی از روغن گل مغربی بر روی پوست آسیب دیده دیده شده است.

روغن گل مغربی حاوی اسیدهای چرب ضروری است که برای مانع طبیعی پوست و عملکرد آن ضروری است.

دوز معمول روغن پامچال عصر هنگام استفاده از آن برای کاهش اگزما حدود 200 تا 400 میلی گرم در روز است. اثرات ممکن است در 4 تا 8 هفته مشاهده شود.

 

4. رژیم غذایی را بررسی کنید

رژیم غذایی کودک را بررسی کنید تا به دنبال هرگونه آلرژن اگزما باشید

یکی از دلایل اصلی تشدید اگزما در کودکان حساسیت غذایی است. اگر فکر می کنید که اگزمای کودک شما ممکن است ناشی از غذا باشد، ممکن است آزمایش آلرژی لازم باشد. در این مورد با پزشک خود بیشتر صحبت کنید.

گاهی اوقات تشخیص اینکه کدام مواد غذایی ممکن است باعث تشدید اگزما شوند کمی دشوار است زیرا ممکن است چندین روز طول بکشد تا علائم ظاهر شوند. در این مورد، ممکن است بخواهید یک رژیم غذایی حذفی را امتحان کنید.

غذای مشکوک را برای چند هفته از رژیم غذایی کودک خود حذف کنید و ببینید آیا تغییری در علائم مشاهده کردید یا خیر. در غیر این صورت، می توانید آن غذا را در طی چند روز مجدداً وارد کنید و دوباره علائم را مشاهده کنید. می توانید غذاها را به ترتیب حذف کنید و علائم بدتر یا بهبود اگزما را کنترل کنید

 

5. به کودک خود پروبیوتیک بدهید

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های خوبی هستند که در روده شما زندگی می‌کنند و ممکن است به بهبود سیستم ایمنی کودک و تقویت سد پوستی کمک کنند. دادن پروبیوتیک به فرزندتان ممکن است در درمان اگزمای خفیف تا متوسط تأثیر داشته باشد.

پروبیوتیک ها ممکن است در پیشگیری از شرایط آلرژیک مانند اگزما نیز مفید باشند. اگر مادر آنها را در دوران شیردهی مصرف کند یا مستقیماً به کودک داده شود، این فایده می تواند رخ دهد.

به کودکان مبتلا به اگزما، 1 تا 2 بار در روز پروبیوتیک بدهید تا ببینید چگونه ممکن است موثر باشد

 

آیا می‌توان از اگزما در کودکان پیشگیری کرد؟

به باور متخصصان، اگزما پدیده‌ای ارثی است و در نتیجه راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. اما با توجه به اینکه عوامل محرک می‌توانند اگزما را بدتر کند، با اجتناب از این عوامل محرک می‌توان از تشدید علایم جلوگیری کرده یا به بهبود آن‌ها کمک کرد. عوامل حساسیت‌زا عبارتند از:

      • گرده گل‌ها
      • کپک
      • گرد و غبار
      • موی حیوانات
      • هوای خشک و دارای رطوبت پایین زمستان
      • خشکی زیاد پوست
      • برخی صابون‌ها و مواد شوینده
      • بعضی از انواع پارچه (مانند پارچه‌های پشمی یا بافت های خشن)
      • بعضی از انواع محصولات مراقبت از پوست، عطر و ادکلن (به ویژه آنهایی که حاوی الکل هستند)
      • دود سیگار
      • برخی غذاها (بستگی به فرد دارد، اما فرآورده‌های لبنی، تخم مرغ، گندم، سویا و دانه‌ها رایج‌تر است)
      • استرس عاطفی
      • گرمای شدید
      • تعریق

در عین حال، جلوگیری از خاراندن ناحیه دچار راش می‌تواند مانع از بدتر شدن شرایط و آسیب شدید پوستی یا ایجاد عفونت ثانویه شود.

 

علائم و نشانه های اگزما در کودکان

اگزما به صورت لکه هایی از پوست قرمز یا خشک که اغلب خارش دار و خشن است ظاهر می شود. معمولا می آید و می رود (شعله ور می شود).

علائم اگزما در کودکان معمولاً از خفیف تا شدید متغیر است و ممکن است از شیوعی به شیوع دیگر تغییر کند. با گذشت زمان، پوست ممکن است ضخیم شود و این ممکن است باعث خارش مداوم شود.

این بیماری معمولاً صورت و پوست سر نوزادان را درگیر می‌کند و معمولاً در چین‌های زانو و بازو در کودکان بزرگ‌تر ظاهر می‌شود. درمان های سنتی اگزما شامل مرطوب کننده تهاجمی و کرم استروئیدی موضعی است.

 

نکات اضافی برای مقابله با اگزما در کودکان

همانطور که توسط پزشک کودک شما تعیین شده است از تماس با محرک ها خودداری کنید. محرک های رایج عبارتند از شوره حیوانات، دود سیگار و اسپری های شیمیایی.

گرما و عرق می تواند اگزما را بدتر کند، بنابراین مطمئن شوید که کودکتان ساعت های طولانی زیر نور خورشید بازی نمی کند. دمای اتاق کودک خود را در شب خنک نگه دارید تا از تعریق که می تواند پوست را تحریک کند، جلوگیری کنید.

ناخن های کودک خود را کوتاه نگه دارید، زیرا خاراندن ممکن است به عفونت کمک کند.

از حمام های حباب دار و صابون ها خودداری کنید، زیرا می توانند پوست را تحریک کرده و خشک کنند. به جای آن یک پاک کننده ملایم و بدون عطر انتخاب کنید.

برای مدیریت خشکی پوست و اگزما، مطمئن شوید که کودک شما یک رژیم غذایی سالم و مغذی دارد.

همچنین، بدن کودک خود را با یادآوری بیشتر به نوشیدن آب، هیدراته نگه دارید.

 

 

خواص میوه کامکوات

فواید آب کلم و کرفس

8فواید آب کلم و کرفس برای سلامتی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا