اگزمای پوستی چیست؟

یکشنبه 1 اسفند 1400 سلامت
اگزمای پوستی چیست؟

اگزمای پوستی چیست؟

اگزما یک نوع حساسیت پوستی است که خارش بسیلر شدیدی ایجاد میکند و ممکن است بر اثر خارش ، لایه محافظ پوست از بین برود . این بیماری بیشتر در افرادی که سابقه آلرژی و آسم دارند رخ میدهد. علائم آن جوش های ریز ، خارش شدید و قرمزی و التهاب پوست است.

 

علت ایجاد اگزمای پوستی

هنوز علت اصلی ایجاد اگزما در پوست به طور کامل شناخته نشده است ولی بعضی پزشکان بر این باورند که تحریک شدن پوست و فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن درپاسخ به عوامل محرک طبیعی  موجود در محیط اطراف باعث ایجاد اگزمای پوستی می شود .ممکن است از علل  ایجاد اگزمای پوستی، تماس با مواد زبر وخشن  یا خارش‌زا همچون پشم و مو حیوانات،پر پرندگان ،گرد و خاک ، هوای آلوده ، دود سیگار ،آب و هوا و دمای بیش از حد گرم و یا بیش از حد سرد،  و یا ممکن است اگزمای پوستی با خوردن بعضی غذاها  ایجاد یا تشدید شود .از دیگر عوامل ایجاد و تشدید اگزما می توان به استفاده و  تماس بیش از حد با مواد شوینده و  آسیب گذار بر سطح پوست اشاره کرد .

 

اگزمای پوستی چیست؟

اگزمای پوستی چیست؟

اقدامات لازم جهت درمان اگزمای پوستی

اولین اقدامی که می بایست جهت درمان این بیماری انجام گیرد این است که ارتباط  پوست با ماده حساسیت‌زا و محرک قطع گردد . آنتی هیستامینها و کورتیکواستروئیدها در درمان التهاب ورفع علائم اگزما در پوست بسیار مفیدند. پوشیدن لباس‌های نخی  و گشاد یکی  دیگر از راه‌های درمان اگزما ی پوست  می‌باشد.  برای کم کردن التهاب آن باید از خاراندن و مالیدن محل ملتهب  شده خودداری نمود. دوری از گرما و تعرق زیاد نیز در جلوگیری از تشدید اگزما بسیار موثر است . استفاده کردن از دستکش هنگام استفاده از شوینده ها ، چرب نگه داشتن دست ها و استفاده از دستکش های نخی به هنگام اگزما در دست به دلیل استفاده از مواد شوینده ها . داشتن تغذیه مناسب هم به رفع اگزما بسیار کمک می کند .این بیماری اکثرا”  روی پلک و گونه ،دست، مچ، پا، قوزک، قفسه سینه، تشکیل می‌شود. همچنین ممکن است روی قسمت‌هایی از بدن اتفاق بیفتد که بیشتر روی هم خم می شود و  مورد تعرق قرار می گیرد مثل قسمت داخلی آرنج یا زانو

 

اگزمای پوستی چیست؟

اگزمای پوستی چیست؟

اگزمای پوستی چند دسته است

 التهاب اگزمایی حاد؛در این نوع اگزما رنگ پوست  قرمز روشن  و متورم  به همراه دانه‌های ریز  آبدار و با خارش شدید همراه است . مدت زمان  بیماری از چند ساعت تا ۲ الی ۳ روز زمان برده سپس برطرف می‌شود. انواع بیماری‌های اگزمایی که با این مشخصات ظاهر می‌شود عبارت است از: درماتیت تماسی، اگزمای سکه ای، پمفولیکس، عفونتهای قارچی.

 التهاب اگزمایی تحت حاد؛ در این نوع پوست با ضایعات فلسی شکل پوسته دار قرمز  و با خارش خفیف تا متوسط و بدون دانه‌های آبدار مشخص می‌شود. اگزمای دور دهان بیماری‌های درماتیت آتوپیک، درماتیت کهنه بچه،، اگزمای نوک پستان مادران شیرده و … با این نوع التهاب ظاهر می‌شود.

التهاب اگزمایی مزمن؛ در این حالت پوست ضخیم شده وخطوط پوستی زیاد شده  ، خراش و ترکهای پوستی و خارش  شدید می شود . بیماری‌هایی که میتوانند با این حالت تظاهر کنند عبارت است از: پای خشک و ترکدار، اگزمای نوک انگشتان تایپیسته

 

اگزما

اگزما

 

 

 

اولین نشانه آلزایمر

اولین نشانه آلزایمر

نشانه‌های پنهان مشکل قلبی

نشانه‌های پنهان مشکل قلبی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا