یبوست و بیماری های کلیوی

یکشنبه 5 دی 1400 سلامت
یبوست چیست؟

یبوست یا خشکیِ مزاج عارضه‌ای در دستگاه گوارش است که بر اثر آن، مواد دفعی در رودهٔ بزرگ سفت می‌شوند و دفع آن‌ها با درد و سختی همراه می‌شود. یبوستِ حاد ممکن است سبب بسته‌شدن روده شود، که به نوبهٔ خود حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد. علل بروز این عارضه ممکن است رژیم غذایی نامناسب، برهم خوردن تعادل هورمونی، اثر جانبی داروهای مصرفی یا آناتومی بدن باشد. روش‌های درمان شامل اصلاح رژیم غذایی و تمرینات ورزشی است.

 آیا واقعا ابتلا به یبوست شانس ابتلا به بیماری های کلیوی را افزایش می دهد؟

یبوست و بیماری های کلیوی

یبوست و بیماری های کلیوی

ارتباط بین یبوست و بیماری های کلیوی

محققان مرکز علوم پزشکی دانشگاه تنسی در مطالعات خود دریافته اند که پیشگیری یا درمان مشکلات کلیوی با کنترل یبوست امکان پذیر است. این محققان گزارشات پزشکی ۳.۵ میلیون کهنه سرباز آمریکایی دارای عملکرد عادی کلیه را مورد مطالعه قرار دادند. این افراد از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ تحت نظر بودند و وضعیت شان تا سال ۲۰۱۳ پیگیری می شد. افراد مبتلا به یبوست ۱۳ درصد بیشتر از بیماران فاقد یبوست مبتلا به بیماری مزمن کلیوی و ۹ درصد بیشتر دچار نارسایی کلیوی شدند. این ریسک حتی برای افراد مبتلا به یبوست حادتر، بالاتر هم بود. با این حال محققان معتقدند این مطالعه اثبات نمی کند که یبوست موجب بیماری کلیوی یا نارسایی کلیه می شود.

 

یبوست و بیماری های کلیوی

یبوست و بیماری های کلیوی

دکتر کسابا کووسدی، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: یافته های ما بر ارتباط احتمالی بین روده و کلیه ها تاکید دارد و دیدگاه های بیشتری در مورد علل احتمالی بیماری کلیه ارائه می کند. به گفته محققان، بیماران مبتلا به یبوست باید از لحاظ عملکرد کلیه ها هم تحت نظر دقیق باشند.

کووسدی اذعان می دارد، در صورتیکه تحقیقات بیشتر نشان دهد یبوست موجب بیماری کلیه می شود، درمان آن از طریق تغییر سبک زندگی یا استفاده از پروبیوتیک ها می تواند به سلامت کلیه بیماران کمک کند.

 

چشم درد و درمان آن

عواملی که چشم را ضعیف می کند

سیگار نکشید

ترک سیگار

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا