آیا شنا کردن در تناسب اندام و رسیدن به وزن ایده آل تاثیر دارد

پنج‌شنبه 2 مرداد 1399 ورزشی

 شنا کردن می تواند به تناسب اندام کمک کند؟

اگر قصد دارید برای تفریح یا سرگرمی شنا کنید نباید توقع داشته باشید که با ورزش شنا به وزن و اندام ایده آل برسید ولی اگر هدفمند و با برنامه ریزی این ورزش مفرح را انتخاب کرده اید شنا گزینه خوبی برای رسیدن به وزن ایده آل شما و رسید به تناسب اندام می باشد .

مثلا  اگر نوع شنا کردن شما با سرعت متوسط و در مسافت طولانی باشد، بیشتر به سمت لاغری می رویم و اگر نوع شنا کردنتان قدرتی، یعنی با سرعت بیشتر و در مسافت و زمان کمتری باشد، به سمت افزایش وزن پیش می ‌رویم. البته باید بدانیم که افزایش وزن، با شنا کردن محدود است، چون پس از رسیدن به حدی از قدرت، مقاومت بیشتری نمی ‌توان در برابر عضله ‌ایجاد کرد تا شوک وارده به آن سبب افزایش توده، حجم و قدرت عضلات شود، اما تناسب اندام و هماهنگی کار عضلانی و انعطاف‌پذیری مفاصل، بیشتر خواهد شد و این موضوع از تناسب اندام هم بهتر است.

تناسب اندام با شنا

شرایط لازم برای رسیدن به تناسب اندام با  شنا کردن

یکی از بزرگ ترین موانع برای رسیدن به تناسب اندام با شنا، ندانستن راه و روش درست شنا کردن است و این موضوع، فرق بین شنا با ورزشی مانند پیاده‌روی یا دویدن است، چون این دو ورزش را همه بلدند و تا حدود زیادی بدون خطای تکنیکی انجام می دهند، اما هر کدام از روش‌های شنا کردن، به دانستن مهارت آن نوع شنا، نیاز دارد. پس حتما باید مهارت‌هایی مانند تنفس و نفس گیری را یاد بگیرید.در ورزش شنا سن بسیار مهم است و به گروه های سنی باید دقت کرد.

 ظرفیت هوازی در سنین گوناگون، متفاوت است. بنابراین باید این موضوع را هم در برنامه تمرینی تناسب اندام با شنا در نظر بگیریم.

اگر بخواهیم با شنا کردن به کاهش وزن برسییم  ابتدا باید بدانیم که مقدار انرژی مصرفی مان در مسافت مشخصی از شنا کردن و با سرعت معین، چقدر است؟ توجه داشته باشید، ما نمی ‌توانیم به طور دقیق و مستقیم بگوییم که در شنا کردن چه قدر انرژی مصرف می‌ شود، اما می ‌توان آن را با پیاده روی مقایسه کرد.

اگر فردی 400 متر بدود، انرژی که می سوزاند برابر است با 100 متر شنا کردن، یعنی با شنا کردن، انرژی بیشتری در مقایسه با دویدن از دست می ‌دهد.

تناسب اندام با شنا

برای رسیدن به اندام متناسب با ورزش شنا چه کنیم؟

مثل دیگری  ورزش ها  باید فرد آزمون آمادگی جسمانی برای شنا بدهد تا مشخص شود میزان آمادگی او چقدر است؟ برای این کار نیاز است تا یک یا دو مسافت 25 متری را شنا کند تا میزان استقامت قلبی و تنفسی او مشخص شود. پس از رسیدن به آمادگی جسمانی مطلوب، مربی هشت دور برای فرد در نظر می گیرد  و به فواصل مشخصی به او استراحت می دهند و سپس هشت دور دیگر را باید انجام خواهند داد . “هر دور برابر است با یک رفت و برگشت در طول استخر”. اگر هم آمادگی جسمانی نداشته باشد، با کمترین مقداری که می ‌تواند شنا کند و همچنین با ورزش‌های هوازی بیرون از آب می ‌توانیم استقامت قلبی و تنفسی فرد را افزایش داد و سپس تعداد ست‌های بیشتری را برای او در نظر می گیرند . با این روش، شنای استقامتی می ‌گویند و با این روش می ‌توان به وزن دلخواه رسید و مهم تر از وزن، تناسب اندام و هماهنگی بهتر عضلات و انعطاف پذیری مناسب است که به نحو مطلوبی به دست می ‌آید.

برای  رسیدن به وزن ایده آل هفته‌ای چند بار باید شنا کرد؟

هفته‌ای سه روز خیلی ایده آل است، به خصوص برای تناسب اندام مناسب است.

علیرضا جهانبخش

پایان کار علیرضا جهانبخش با باشگاه برایتون

رقابت بیرانوند با فهد المولد در نظر سنجی AFC

رقابت بیرانوند با فهد المولد در نظر سنجی AFC

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا