زندگینامه مهدی بازرگان اولین نخست وزیر ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

پنج‌شنبه 5 آبان 1401 بیوگرافی
 مهدی بازرگان

چکیده ای از بیوگرافی مهدی بازرگان

نام: مهدی

نام خانوادگی : بازرگان

تولد: متولد ۱۲۸۶

ملیت:  ایرانی

حرفه: سیاست مدار

همسران: ملک طباطبایی

سال فعالیت: 1357

فرزندان: زهرا، عبدالعلی، فرشته، فتانه و محمد نوید

مدرک تحصیلی: رشتهٔ ترمودینامیک و نساجی

مهدی بازرگان کیست؟

مهدی بازرگان تبریزی  متولد۱۲۸۶ در تهران به دنیا آمد مهدی بازرگان در سال‌های انقلاب مشروطه، در خانواده‌ای مذهبی آذربایجانی به دنیا آمد.

مهدی بازرگان متولد چه سالی است ؟

مهدی بازرگان متولد سال ۱۲۸۶ است.

مهدی بازرگان اهل کجا است ؟

در شهر تهران متولد شد.

 

بیوگرافی مهدی بازرگان

پدرش حاج عباسقلی تبریزی معروف به (آقا تبریزی) از تجار مشهور آن زمان بود که در هجده سالگی به تهران آمده و با بانو صدیقه دختر سید حسین طباطبایی ازدواج کرده بود. مهدی بازرگان تبریزی، تحصیلات ابتدایی را در مدرسه سلطانیه تهران و متوسطه را در دارالمعلمین مرکزی به پایان رساند و سپس در سال ۱۳۰۷ در میان نخستین گروه محصلان ممتاز اعزامی دولت پهلوی قرار گرفت و با بورس شاهنشاهی راهی کشور فرانسه شد.

بیوگرافی مهدی بازرگان

بیوگرافی مهدی بازرگان

او در مدرسه حرفه و فن شهر پاریس در رشتهٔ ترمودینامیک و نساجی تحصیل کرد و پس هفت سال در سال ۱۳۱۳ به ایران بازگشت. مهدی بازرگان جزو نخستین گروه از فارغ التحصیلانی است که در تاریخ ایران بورسیه تحصیلی دریافت کرده‌است.

ازدواج مهدی بازرگان

مهدی بازرگان در شهریور ۱۳۱۸ با بانو ملک طباطبایی، دختر حاج سیدحسین طباطبایی ازدواج کرد ازدواجی که به گفته بازرگان با استقراض مخارجش تامین شد. حاصل این وصلت پنج فرزند بود به نام‌های زهرا، عبدالعلی، فرشته، فتانه و محمد نوید.
همسر مهدی بازرگان

همسر مهدی بازرگان

زندگی سیاسی مهدی بازرگان

مهندس بازرگان، سیاستمدار، عضو جبهه ملی ایران، مؤسس حزب نهضت آزادی ایران، معمار اصلی جریان اسلام‌گرایی مدرن در ایران، استاد دانشگاه، پژوهشگر قرآن و نخست‌وزیر دولت موقت ایران پس از پیروزی انقلابِ سال ۱۳۵۷ بود. او نخستین دانشیار دانشگاه تهران بود و مدتی بعد استاد و به مدت ۶ سال رئیس دانشکده فنی دانشگاه تهران شد.

فعالیت های مهدی بازرگان قبل از انقلاب

در سال 1330، توسط مرحوم دكتر مصدق به رياست هيأت مديره و مديريت عامل شركت ملي نفت ايران انتخاب گرديد و با حمايت مردم موفق به خلع يد از انگليسي‌ها و با همت متخصصين ايراني موفق به راه‌اندازي و اداره صنايع عظيم نفت شد. در سال 1331 مسئول احداث شبكه لوله‌كشي آب تهران گرديد و آن را به ثمر رسايند.
فعالیت های مهدی بازرگان قبل از انقلاب 

فعالیت های مهدی بازرگان قبل از انقلاب

پس از كودتاي ننگين 28 مرداد 1332،‌ به دليل اعتراض مكتوب عليه انتخابات غيرقانوني مجلس شوراي ملي، در بهمن 1332 از خدمات دولتي و استادي دانشگاه بر كنار شد و تا شانزدهم بهمن 1357 كه پست نخست‌وزيري دولت موقت انقلاب را به عهده گرفت، تنها در بخش خصوصي در زمينه توليدات صنعتي فعاليت و خلاقيت داشت.

انقلاب ۱۳۵۷ و نخست وزیری مهدی بازرگان

با وقوع انقلاب ایران، آیت الله خمینی  ، بازرگان را به پیشنهاد شورای انقلاب به ریاست دولت موقت منصوب کرد. حکم نخست وزیری او در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۵۷ در مدرسه علوی تهران قرائت شد و چهره هایی همچون ابراهیم یزدی، ناصر میناچی، هاشم صباغیان و عباس امیر انتظام و عزت الله سحابی را به کابینه آورد.

با اینهمه به زودی اختلافات بازرگان با امام (ره) عیان شد. اختلاف بر سر تدوین قانون اساسی بود. بازرگان خواستار تصویب یک قانون اساسی بر اساس جمهوری پنجم شارل دوگل بود و امام و شاگردانش مصمم به تصویب قانون اساسی بر مبنای ولایت فقیه بودند.

انقلاب ۱۳۵۷ و نخست وزیری مهدی بازرگان

انقلاب ۱۳۵۷ و نخست وزیری مهدی بازرگان

استعفاء مهدی بازرگان

بازرگان از دخالت شورای انقلاب در امور دولت شکایت داشت و مسئولیت خود را به چاقویی تشبیه می‌کرد که فقط دسته دارد و تیغه را سایرین در دست دارند. بازرگان در استعفانامه دولت خود نوشت: «پیرو توضیحات مکرر و نظر به اینکه دخالت‌ها، مزاحمت‌ها، مخالفت‌ها و اختلاف نظرها، انجام وظایف محوله و ادامه مسئولیت را برای همکاران و اینجانب مدتی است غیرممکن ساخته و در شرایط تاریخی حساس حاضر، و به ثمر رساندن انقلاب بدون وحدت کلمه و وحدت مدیریت میسر نمی‌باشد، بدین وسیله استعفای خود را تقدیم می‌دارد.»

استعفاء مهدی بازرگان

استعفاء مهدی بازرگان

بازرگان پس از استعفا در انتخابات مجلس اول شرکت کرد و به نمایندگی از مردم تهران به مجلس رفت. در مجلس هم مخالفانی داشت و یکی از مشهورترین نطقهای او که در مخالفت با جنگ بود، نیمه تمام ماند. در آن نطق هم از جنگ داخلی سخن گفته شده بود هم جنگ خارجی. آیت الله خلخالی از جمله افرادی بود که مهندس بازرگان را از تریبون به زیر کشید.

درگذشت مهدی بازرگان

مهدی بازرگان در تاریخ ۳۰ دی ماه سال ۱۳۷۳ در زوریخ درگذشت و پیکرش در قم دفن شد.

بیوگرافی صادق زیبا کلام

جولیا رابرتز

جولیا رابرتز پردرآمدترین بازیگر زن هالیود

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا