بیوگرافی شهید ابراهیم همت

یکشنبه 15 اسفند 1400 بیوگرافی
شهید ابراهیم همت

چکیده ای از بیوگرافی شهید ابراهیم همت

نام: محمد ابراهیم همت

زاده: ۱۲ فروردین ماه ۱۳۳۴

زادگاه: شهرضا، ایران

ملیت: ایرانی

درگذشتهٔ: ۱۷ اسفند ماه ۱۳۶۲

مدفن: امامزاده شاه رضا

بخش: سپاه پاسداران

شهید ابراهیم همت کیست:

شهید ابراهیم همت معلم و نظامی ایرانی بود، که از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق بشمار می‌آمد.اودر عملیات‌هایی چون فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان و خیبر مسئولیت‌هایی را عهده‌دار بود.

 

شهید ابراهیم همت در چه سالی به دنیا آمد

محمد ابراهیم همت در ۱۲ فروردین ۱۳۳۴ در شهرضای اصفهان به دنیا آمد.

 

شهید ابراهیم همت

شهید ابراهیم همت

تحصیلات شهید ابراهیم همت

از 7 سالگی وارد مدرسه شد. در دوران تحصیل از هوش و استعداد فوق‌العاده‌ای برخوردار بود،

پس از اتمام دوران ابتدایی و راهنمایی، وارد مقطع دبیرستان شد. او در دوران تحصیلات متوسطه اشتیاق فراوانی به رشته داروسازی نشان می‌داد.

ابراهیم همت تحصیلات خود را در  شهررضا  به پایان رساند و در سال ۱۳۵۲ دیپلم گرفت. در همان سال وارد دانشسرای تربیت معلم اصفهان شد و در سال ۱۳۵۴ مدرک فوق دیپلم خود را اخذ کرد.

۲ سال بعد برای گذراندن خدمت سربازی اقدام کرد. وی پس از سربازی به شهر خود بازگشت و مدتی در مدارس راهنمایی شهرضا و روستاهای اطراف به تدریس تاریخ پرداخت.

وی پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۱ مدت کوتاهی را در جبهه جنگ لبنان و اسرائیل گذراند، سپس به ایران بازگشت و در جبهه‌های جنگ ایران و عراق بود

ازدواج شهید همت

همسر شهید همت یكی از دانشجویان داوطلب اعزامی از اصفهان به شهرستان پاوه بود كه تابستان ۱۳۵۹ وارد این شهر شد و همراه دیگر خواهران مستقر در كانون فرهنگی سپاه و جهاد پاوه به كار معلمی و امداد‌رسانی در روستاهای اطراف پاوه پرداخت. او در مهرماه همان سال، بعد از پایان مأموریت خود به اصفهان برگشت و در اواخر تابستان سال ۱۳۶۰ بار دیگر راهی پاوه شد و فعالیت خویش را ازسر گرفت. شهید همت مدتی بعد از بازگشت از سفر حج به خواستگاری اش رفت و با او ازدواج کرد حاصل این ازدواج دو پسر به نام های محمدمهدی و مصطفی بود.

 

شهید ابراهیم همت

شهید ابراهیم همت

شهید همت پس از انقلاب

شهید همت پس از پیروزی انقلاب، در ایجاد نظم و دفاع از شهر و راه‌اندازی کمیته انقلاب اسلامی شهرستان شهرضا نقش داشت. او از جمله کسانی بود که سپاه شهرضا را با کمک دو تن از برادران خود و سه تن دیگر از دوستانش تشکیل داد. اواخر سال ۱۳۵۸ به خرمشهر و سپس به بندر چابهار و کنارک (در استان سیستان و بلوچستان) عزیمت کرد و به فعالیت‌های عقیدتی پرداخت. همت در خرداد سال ۱۳۵۹ به منطقه کردستان اعزام گردید.

با آغاز جنگ، او و احمد متوسلیان، به دستور محسن رضایی؛ فرمانده وقت سپاه پاسداران، مأموریت یافتند ضمن اعزام به جبهه جنوب، تیپ محمد رسول‌الله را تشکیل دهند.

در دی ماه 1360 ازدواج کرد و به خوزستان رفت تا در سازمان دهی و آموزش یگان های رزمی سپاه در جنوب ، همکاری کند . در آنجا در کنار حاج احمد متوسلیان و حاج محمود شهبازی تیپ 27 محمدرسول الله را پایه گذاری کرد . او در عملیات بیت المقدس در آزاد سازی خرمشهر ، سهم بسزایی را ایفا نمود .

او در عملیات بیت‌المقدس در سمت معاونت تیپ محمدرسول‌الله فعالیت و تلاش قابل توجهی را در شکستن محاصره جاده شلمچه به خرمشهر انجام داد. یگان تحت امر او سهم بسزایی را در فتح خرمشهر برعهده داشتند.

نخستین بار در عملیات فتح‌المبین، مسئولیت قسمتی از عملیات به عهده همت گذاشته شد. وی در موفقیت عملیات در منطقه کوهستانی «شاوریه» نقش مهمی داشت.

 

شهید ابراهیم همت

شهید ابراهیم همت

زمان شهادت شهید همت:

در جریان عملیات خیبر، همچنان که نیروهای ایرانی در برابر ارتش عراق مقاومت می‌کردند هنگامی که همت برای بررسی وضعیت جبهه جلو رفته بود بر اثر اصابت گلولهٔ توپ در نزدیکی‌اش همراه با سید حمید میرافضلی، محمدابراهیم همت ۱۷ اسفند سال ۱۳۶۲ در جزیره مجنون بر اثر اصابت گلوله توپ سر از بدن جداشده و به شهادت رسید.

او «اولین باری که در جنگ به کسی عنوان «سید الشهدا» دادند، در همین خیبر و برای حاج همت بود

 

تبریک تولد مایکل جکسون توسط احمدی نژاد

زندگینامه محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران

بیوگرافی پرفسور کیوان مزدا پدر ستون فقرات

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا