بیوگرافی عباس بابایی

یکشنبه 8 آبان 1401 بیوگرافی
شهید عباس بابایی

چکیده ای از بیوگرافی عباس بابایی

زمینه فعالیت: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی

تولد: ۱۴ آذر ۱۳۲۹

زادگاه: قزوین

ملیت: ایرانی

شهادت: ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۶

مذهب : شیعه

پیشه : خلبان

عباس بابایی کیست ؟

عباس بابایی سرتیپ خلبان نورثروپ اف-۵ و اف – ۱۴ تام‌کت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و معاون عملیات فرماندهی این نیرو از ۹ آذر ۱۳۶۲ تا ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ بود.

عباس بابایی متولد چه سالی است ؟

عباس بابایی متولد ۱۴ آذر ۱۳۲۹ است.

عباس بابایی اهل کجا است؟

عباس بابایی متولد شهرستان قزوین است.

بیوگرافی عباس بابایی

عباس بابایی  دوره ابتدایی را در دبستان «دهخدا» و دوره متوسطه را در دبیرستان «نظام وفا» گذراند. پس از گرفتن دیپلم، در سال ۱۳۴۸ در رشته پزشکی پذیرفته شد، اما به دلیل علاقه به خلبانی، داوطلب تحصیل در رشته خلبانی نیروی هوایی شد . او در سال ۱۳۴۸، به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت و پس از گذراندن دوره آموزش مقدماتی برای تکمیل دوره به آمریکا اعزام شد. شهید بابایی در سال ۱۳۴۹، برای گذراندن دوره خلبانی به آمریکا رفت.

بیوگرافی عباس بابایی

بیوگرافی عباس بابایی

عباس بابایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی

عباس بابایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان «سرپرست انجمن اسلامی پایگاه» انتخاب شد و به پاسداری از دستاورد‌های انقلاب اسلامی پرداخت. عباس بابایی با دارا بودن تعهد، ایمان، تخصص و مدیریت اسلامی چنان درخشید که شایستگی فرماندهی وی محرز و در تاریخ ۱۳۶۰/۵/۷، «فرماندهی پایگاه هشتم هوایی» بر عهده او گذاشته شد.

ازدواج عباس بابایی

عباس بابایی در سن بیست وپنج سالگی  با دختردایی خود، ملیحه حکمت  در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۵۴ ازدواج کرد. ثمره این ازدواج ۱ دختر به نام سلما و ۲ پسر به نام‌های محمد و حسین است

همسر و فرزندان عباس بابایی

همسر و فرزندان عباس بابایی

فعالیت‌های نظامی عباس بابایی 

شهید بابایی که جزء خلبان‌های تیزهوش و ماهر در پرواز با هواپیمای شکاری اف۵ بود، با ورود هواپیما‌های پیشرفته اف۱۴ به نیروی هوایی، به همراه تعداد دیگری از همکاران برای پرواز با هواپیمای اف۱۴ انتخاب و به پایگاه هوایی اصفهان منتقل شد. در بهبوهه مبارزات علیه نظام طاغوت، بابایی نیز به عنوان یکی از پرسنل انقلابی نیروی هوایی به میدان مبارزه وارد شد.

سال های فعالیت عباس بابایی

  • ۱۳۵۹: از شهریور این سال با درجه سرگردی با شروع جنگ ایران و عراق فرماندهی اسکادران و انجام عملیات با جنگنده نورثروپ اف-۵ و اف – ۱۴ تام‌کت را انجام می‌داد.
  • ۱۳۶۰: با درجه سرهنگ دومی فرمانده پایگاه هوایی هشتم شکاری بود.
  • ۱۳۶۲: از ۹ آذر این سال با درجه سرهنگ تمامی به معاونت عملیات فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد.
  • ۱۳۶۶: با درجه سرتیپی در سمت معاونت عملیات فرماندهی نیروی هوایی ارتش ابقا شد.

شهادت عباس بابایی

با شروع جنگ تحمیلی او با بیش از 3000 ساعت پرواز با انواع هواپیماهای جنگنده، قسمت اعظم وقت خویش را در پرواز های عملیاتی و یا قرارگاه ها و جبهه های جنگ در غرب و جنوب كشور سپری كرد عباس بابایی پس از ۶۰ مأموریت جنگی موفق، در صبح روز ۱۵ مرداد سال ۱۳۶۶، مصادف با روز عید قربان، همراه با سرهنگ علی محمد نادری به منظور شناسایی منطقه و تعیین راه کار صحیح اجرای عملیات، با یک فروند هواپیمای اف–۵ از پایگاه هوایی تبریز به پرواز درآمدند و وارد آسمان عراق شدند. بابایی و نادری پس از انجام دادن مأموریت، به هنگام بازگشت، در منطقه عملیاتی سردشت در ۱۵ مرداد ۱۳۶۶ مورد هدف شلیک توپ ضدهوایی شیلکا ۲۳ میلی‌متری پدافند خودی قرارگرفتند و بابایی که در کابین عقب حضور داشت از ناحیه سر مجروح و بلافاصله کشته‌شد. وی در این هنگام ۳۷ سال داشت.پیکر وی در گلزار شهدا در جنوب شاهزاده حسین قزوین به خاک سپرده شد.

 

مجموعه شوق پرواز به یاد شهیدعباس بابایی

مجموعه تلویزیونی «شوق پرواز» به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد زندگی شهید سرلشکر عباس بابایی ساخته شد.این سریال از شهریور تا بهمن سال ۱۳۹۰  و طی ۲۴ قسمت به روی آنتن رفت در این سریال شهاب حسینی نقش عباس بابایی را ایفا میکرد. طبق نظرسنجی صدا و سیما مجموعه «شوق پرواز» بهترین سریال ژانر دفاع مقدس شناخته شد.

مجموعه شوق پرواز به یاد شهیدعباس بابایی

مجموعه شوق پرواز به یاد شهیدعباس بابایی

بیوگرافی اپرا وینفری

زندگینامه محسن لرستانی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا