ایمن‌سازی سینماها، نارضایتی سینماداران نا امن از اعلام اسامی

شنبه 13 مرداد 1397 سینما

ایمن‌سازی سینماها، نارضایتی سینماداران نا امن از اعلام اسامی

ایمن سازی سینماها,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
«تقریبا هر دو سال یک‌بار سازمان آتش‌نشانی به سینماها سر می‌زند و وضعیت ایمنی سینماها را بررسی می‌کند، بنابر این اکثر این سینماها از نظر ما (انجمن سینماداران) موردتایید است اما آتش‌نشانی دغدغه‌اش بیشتر از ماست که سینماها حتما به سیستم ایمینی تجهیز شوند.»

به گزارش ایسنا، این سخنان بخشی از اظهارات رییس انجمن سینماداران است، در پی خبری که اواسط تیرماه سازمان آتش نشانی منتشر کرد و نام شش سینما را به عنوان سینماهایی که از لحاظ ایمنی، امن نیستند را اعلام کرد. 

 

محمد قاصد اشرفی در ادامه به ایسنا گفت: قطعا در مدت زمان کوتاه نمی‌توان این نواقص را بر طرف کرد و علاوه بر اینکه به زمان زیادی نیاز است، برای رسیدن به این هدف به پول و کمک مالی هم نیاز داریم که همین امر جزو دغدغه‌های اصلی ما است.

 

بررسی شرایط استاندارد و ایمنی ساختمان‌ها اتفاق مثبتی است اما این سینماهایی که هر کدام از سازه‌های قدیمی شهر تهران هستند، قطعا بعد از مدتی فعالیت به تعمیر و تجهیز دارند که این امر ممکن نمی‌شود مگر اینکه سازمان‌های متولی سینماها از جمله موسسه «سینما شهر»، سازمان سینمایی یا حتی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و … به سینماداران کمک کنند.

 

در این میان، مدتی پیش اوحدی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در نشستی در ایسنا درباره ایمنی سینماهای تحت نظارت این سازمان گفته است که وزارت ارشاد متولی سینماها است و شاخص‌هایی را در نظر دارد که اگر ایمنی سینماها از این شاخص‌ها فاصله داشته باشد با آتش نشانی مکاتبه کرده و از آن پس باید تمرکز بر روی ایمن‌سازی آنها انجام شود اما تاکنون نامه‌ای در خصوص ناایمن بودن سینماهای‌مان نداشته‌ایم.

 

با مروری بر موقعیت جغرافیایی و قرارگیری این سینماها در سطح شهر تهران درمی‌یابیم که در بین این شش سینما، سه سینما در نزدیکی هم و در محدوده خیابان شریعتی، واقع شده‌اند و دو سینمای دیگر در نقاط دیگر جغرافیای تهران قرار گرفته‌اند.

 

بر این اساس، ایسنا بعد از گذشت حدود یک ماه از اعلام نام سینماهای پرخطر توسط سازمان آتش نشانی، پیگیر شرایط و اقدامات احتمالی برای ایمن‌سازی این سینماها شد. به همین ترتیب با برخی از مدیران سینماهای نام برده شده و همچنین رئیس انجمن سینماداران گفت‌وگویی انجام شده است تا از روند اقدامات مطلع شویم.

 

ایمن سازی سینماها,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

خیابان شریعتی را که از جنوب به سمت شمال حرکت کنید، چند قدم بالاتر از تقاطع طالقانی سینما «صحرا» قرار دارد؛ این سینمای تک سالنه قدمتش به بیش از ۵۰ سال پیش می‌رسد و گنجایش حدود هزار تماشاچی و مخاطب را دارد.

 

به گفته مالک سینما «صحرا»، این سینما یک ساختمان دوقلو در آمریکا دارد که همچنان در حال فعالیت است. در ابتدا نام هر دو این سینماها «ریوولی»(Rivoli) بوده اما بعد از مدتی سینمایی که در ایران قرار داشته به «صحرا» تغییر نام می‌دهد. این ساختمان سال ۱۳۴۶ ساخته شد و جزو یکی از بزرگترین سینماهای ایران و خاورمیانه به حساب می‌آمد. نقشه معماری آن آمریکایی است و با استانداردهای همان زمان آمریکا ساخته شده است.

 

مدیر این سینما در چند سال اخیر به دلیل آنکه فروش بالایی نداشته، تصمیم گرفته است برای تغییر در این روند فقط فیلم‌های سینمایی کودک و نوجوان را پخش کند.

 

این اقدام به گفته مدیر و مالک این سینما توانسته مقداری فروش گیشه این سینما را رونق ببخشد. با این وجود سوالی که پیش می‌آید این است که چنین سینمایی، آیا ایمنی لازم برای حضور کودکان و نوجوانان را دارد؟! تاکنون چه اقداماتی برای ایمنی این سینما صورت گرفته است؟

 

ایمن سازی سینماها,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

خودمان اقدام کردیم که این تائیدیه را بگیریم

مالک سینما «صحرا» با اشاره به اینکه “بعد از اتفاق تلخی که برای ساختمان پلاسکو رقم خورد حساسیت‌ها بر روی ساختمان‌های قدیمی شهر تهران بیشتر شد” درباره شرایط ایمنی این سینما و اقدامات صورت گرفته در آن، به ایسنا گفت: ما مدت‌هاست که با سازمان آتش نشانی در ارتباط هستیم و شاید از اولین سینماهایی باشیم که خودمان اقدام کردیم تا تائیدیه ایمنی ساختمان را از سازمان آتش نشانی بگیریم. این درحالی است که پیش از آن، ما اصلا پرونده‌ای در سازمان آتش‌نشانی نداشتیم. بعد از آن، ماموران آتش نشانی چند بار برای بازدید از این سینما آمدند و دستورالعملی چند صفحه‌ای به ما دادند تا آن را اجرا کنیم که البته مطابق سینمای ما هم نیست و یک دستورالعمل کلی درباره ایمنی ساختمان‌هاست و برخی از مواردی که در آن قید شده است امکان پیاده سازی در این سینما را ندارد.

 

او ادامه داد: از طرف سازمان آتش نشانی به ما گفتند هر زمان این کارها را انجام دادید اعلام کنید تا ما برای بازدید بیاییم. ما هم برای پیدا کردن نقشه‌های لوله کشی و زیربنایی ساختمان، شرکتی که حدود ۵۰ سال پیش این ساختمان را ساخته بود، پیدا کردیم. سازه این ساختمان بتونی است و مسیر ورود و خروج سالن‌ها متعدد و عریض است که تخلیه سریع ساختمان را به راحتی امکان پذیر کرده است. با توجه به دستورالعملی که آتش نشانی به ما داده است اکنون درحال تعمیر سیستم اضطراری برق سینما، اضافه کردن کپسول‌های آتش نشانی و همچنین نصب سنسورهای اعلام حریق هستیم. همچنین حدود سی سال بود که در انباری این ساختمان وسایل اضافی نگهداری می‌شد که اکنون مقدار زیادی از آن را تخلیه کردیم. اما علاوه بر همه این اقدامات باید فرهنگ سازی و آموزش عمومی هم برای نحوه بخورد در زمان اتفاقات غیرمترقبه صورت بگیرد.

 

زاهدیان با بیان اینکه “انتظار نداشتیم که این خبر به شکل عمومی اطلاع رسانی شود” اظهار کرد: در حال حاضر ما یک سینمای حمایتی هستیم یعنی به دلیل مشکلاتی که این سینما دارد و بیشتر از آنکه برای صنعت سینمایی سودآور باشد، ضرر می‌دهد، وزارت ارشاد از ما حمایت می‌کند. براین اساس، این حرکت باعث ایجاد نگاه منفی‌تری به این سینماها می‌شود. تاثیر این خبر زمانی کاملا مشخص می‌شود که فیلم خوب و پرفروشی در سینماها اکران شود، آن وقت کسی که این خبر را خوانده، این سینماها را به عنوان سینمای منتخبش برنمی‌گزیند.

 

ایمن سازی سینماها,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

اعلام عمومی نام این سینماها کار درستی نبود/ این سینما دو سال پیش بازسازی شد

در ادامه خیابان شریعتی مقداری بالاتر از سینما «صحرا»، سینما «سروش» قرار دارد؛ سازه این سینما حدود ۶۰ سال قدمت دارد و از  سال ۸۹ این سینما به مدت حدودا ۵ سال برای انجام بازسازی‌ها بسته شد و در سال ۹۴ بعد از انجام کارهای عمرانی و نصب تجهیزات ایمنی لازم و همچنین گرفتن تائیدیه از سازمان‌های مرتبط بازگشایی و به این ترتیب این سینمای تک سالنه به یک سینمای سه سالنه تبدیل شد.

 

ایمن سازی سینماها,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
ایمن سازی سینماها,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

مدیر سینما «سروش» با تاکید بر اینکه این سینما به تازگی بازسازی شده است، به ایسنا گفت: سینما سروش حدود دو سال پیش بعد از پنج سال که برای انجام بازسازی‌های کلی بسته بود، بازگشایی شد به همین دلیل ما بعد از این اعلام این خبر پیگیری کردیم و متوجه شدیم که سازمان آتش نشانی به اشتباه نام این سینما را گفته است.سینمایی که تازه بازسازی شده که نمی‌تواند ناایمن باشد!

 

او ادامه داد: وقتی یک سینما بازسازی می‌شود و می‌خواهد دوباره بازگشایی شود کمیسیون ماده پنج که متشکل از سازمان آتش‌نشانی، شهرداری، وزارت ارشاد، اماکن و چند سازمان دیگر است، باید استاندارد و ایمن بودن سینما را تایید کنند و تا این تائیدیه صادر نشود امکان صدور پروانه نمایش برای سینما نیست. به همین دلیل من نمی‌دانم علت این اتفاق چه بوده که این سینما را جز ساختمان‌های ناایمن معرفی کرده‌اند! البته بعد از اعلام این خبر دوباره از سازمان آتش‌نشانی به این سینما آمدند و بعد از بررسی گفتند که مشکلی وجود ندارد.

 

عاشوری بیان کرد: با وجود اعلام این خبر، کاهش فروش در گیشه سینما نداشتیم اما اعلام اسامی نام این سینماها به صورت عمومی کار درستی نبود. اما نکته دیگر این است که منطقه‌ای که سینما «سروش» در آن قرار گرفته است به دلیل آنکه دو سینمای «ایران» و «صحرا» در نزدیکی آن وجود دارند، شرایط سختی برای اکران فیلم‌ها دارد زیرا هر فیلمی اکران شود با دیگر سینماها همپوشانی دارند و بر فروش ما تاثیر گذار است.

 

ایمن سازی سینماها,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

انجام دستورالعمل‌های ایمنی کار زمانبری است/ ۹۰ درصد دستورات انجام شده است

در ادامه این به سراغ سینما «ایران» رفتیم؛ این سینما در اوایل دهه ۴۰ ساخته شده و درواقع مردادماه سال ۴۶ افتتاح شد و آخرین بار در اواخر دهه ۷۰ بازسازی شده است.

 

این سینما که در ابتدا تک سالنه بوده، بعد از تغییراتی که در آن صورت گرفت، اکنون ۴ سالن سینمایی، یک سالن تئاتر و همچنین کافی‌نت، مکانی برای کلاس‌های آموزشی، کافی‌شاپ، یک رستوران و بوفه و یک کتابسرا دارد.

 

مدیر سینما «ایران» در ابتدای صحبتهای خود با تاکید بر اینکه “پنج سال پیش اولین سینمایی که تاییدیه آتش نشانی گرفت این سینما بوده” توضیح داد: پنج سال پیش با وجود اینکه دو سال طول کشید تا ما تائیدیه را از سازمان آتش نشانی گرفتیم، متاسفانه بعد از آن نرفتیم که تمدیدش کنیم اما تجهیزات اعلام حریق و دیگر امکانات لازم را نصب کرده بودیم. سال قبل به ما گفتند که دستورالعمل جدیدتری هم داده شده و باید دستگاه اطفا حریق هم داشته باشید که این کار علاوه بر آنکه بسیار هزینه‌بر است برای ساختمانی که قدیمی باشد نصبش سخت‌تر هم می‌شود. با این حال با هزینه شخصی این کار را هم انجام دادیم. حالا دوباره گفتند که باید پارکینگ هم به این امکانات مجهز باشد که درحال حاضر اقدام به انجام آن هم کرده‌ایم.

 

محمودی اضافه کرد: این کارهایی که آتش نشانی دستورش را می‌دهد بسیار سخت و هزینه‌بر است. با این وجود تقریبا به ۹۰ درصد این امکانات رسیده‌ایم. ماموران آتش نشانی تقریبا هر یک یا دو ماه یکبار به این سینما سر می زنند تا در جریان اقدامات صورت گرفته قرار بگیرند. به طور معمول انجام تمامی دستورالعمل‌های ایمنی کار زمان بری است، وقتی که یک ساختمان قدیمی هم باشد بر سختی کار اضافه می‌کند و متاسفانه نهادی هم نیست به ما کمک کند. بنابر این به صورت شخصی تمام هزینه‌ها را پرداخت کرده‌ایم. با این حال میتوانم بگویم خوشبختانه به دلایل مختلفی شرایط فروش ما بهتر از دیگر سینماهای راستای خیابان شریعتی است.

 

ایمن سازی سینماها,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

مردم از قرار گرفتن در این محیط احساس خطر می‌کنند

مدیر سینما پایتخت در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا بعد از اعلام سازمان آتش نشانی مبنی بر اینکه شش سینمای قدیمی تهران در لیست ساختمان‌های پرخطر قرار گرفته‌اند، اقدامی برای ایمن‌سازی سینما پایتخت صورت گرفت، بیان کرد: بعد از اعلام این خبر، دوباره چند نفر از سازمان آتش نشانی به این سینما آمدند، سوالاتی را درباره درب‌های ورود و خروج و کپسول‌های آتش نشانی و پایه‌های صندلی‌ها و… پرسیدند و به این ترتیب پرسشنامه‌ای را پر کردند و رفتند. بعد از آن هم چیزی نگفتند که ما باید چه کنیم یا چه نکنیم.

 

او با تاکید بر اینکه بعد از اعلام ناایمن بودن این سینما، وضعیت فروش و گیشه آن نیز دچار مشکل شده است، اظهار کرد: سینما پایتخت یکی از سینماهای جاافتاده تهران است که دو سالن سینمایی دارد این در حالی است که بعد از اعلام این خبر از طرف سازمان آتش نشانی به نظر رسید، رجوع مردم به این سینما به دلیل آنکه مردم از قرار گرفتن در این محیط‌ احساس خطر می‌کنند، کمتر شده است.

 

دماوندی درباره میزان حمایت‌های دولت از این سینماهای قدیمی تهران گفت: «سینما شهر» تا مدتی پیش کمک خوبی به ما داشت اما الان به دلیل فقر مالی، دچار مشکل شده و خود من هم دیگر حوصله این نامه‌بازی‌ها و از این اتاق به آن اتاق رفتن‌ها را ندارم.

 

او در پایان با بیان اینکه “برنامه من این است که این سینما را به نحو خوبی تمیز و سرپا نگه دارم” گفت: اکنون شرایط به گونه‌ای است که مردم ترجیح می‌دهند برای دیدن یک فیلم به پردیس‌های سینمایی بروند زیرا که این امکان برایشان ایجاد می‌شود که علاوه بر تماشای فیلم بتوانند خرید و تفریح هم بکنند و غذایی هم بخورند. بنابر این ما از برنامه سینماها خارج شده و عقب افتاده‌ایم. با این حال به نظر می‌رسد با وجود مخاطبان بسیار اگر سازمان‌های دولتی از پردیس‌ها حمایت نمی‌کردند آنها نیز دخل و خرجشان دچار مشکل می‌شد.

 

به گفته دماوندی سازه سینما «پایتخت» پیش از انقلاب ساخته شده، اما خرداد ماه سال ۱۳۸۲ افتتاح شده است و در ابتدا تک سالنه بوده و بعد از مدتی بالکن آن تبدیل به یک سالن مجزا شده است بنابر این اکنون دو سالن سینمایی دارد.

 

ایمن سازی سینماها,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

تاکنون اقدامی برای ایمن‌سازی این شش سینما انجام نشده

سرانجام محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران درباره اقداماتی که در جهت ایمن سازی و همچنین پیگیری‌های لازم و اختصاص کمک هزینه‌ای به سینماداران، انجام شده است به ایسنا گفت: بعد از اعلام این خبر توسط سازمان آتش نشانی جلسه‌ای در وزارت ارشاد برگزار شد تا به این امر رسیدگی شود و اکنون مالکان و مدیران سینماها دنبال کارهای سالن‌هایشان هستند.

 

او ادامه داد: تقریبا هر دو سال یکبار سازمان آتش نشانی به سینماها سر می‌زند و وضعیت ایمنی سینماها را بررسی می‌کنند. بنابر این اکثر این سینماها از نظر ما مورد تایید هستند اما آتش نشانی دغدغه‌اش بیشتر از ما که سینماها حتما به سیستم ایمینی تجهیز شوند اما قطعا در مدت زمان کوتاه نمی‌توان این نواقص را بر طرف کرد و علاوه بر اینکه به زمان زیادی نیاز است، برای رسیدن به این هدف به پول و کمک مالی هم نیاز داریم که همین امر جزو دغدغه‌های اصلی ما است. بنابر این قرار بود جلسه‌ای هم گذاشته شود و در خصوص مسائل مالی صحبت کنیم زیرا که هزینه بسیاری زیادی را باید برای آن مصرف کرد و از سازمان سینمایی باید برای انجام این کار کمک بگیریم.

 

ایمن سازی سینماها,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
ایمن سازی سینماها,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
ایمن سازی سینماها,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

 

 

مرجع : سرپوش

منوچهر هادی

کلیپ جنجالی منوچهر هادی به وضعیت اقتصادی مردم

مراسم نکوداشت و رونمایی از کتاب‌های داریوش اسدزاده

مراسم نکوداشت و رونمایی از کتاب‌های داریوش اسدزاده

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا