از روغن پخت و پز تا تنبلی

سه‌شنبه 9 فروردین 1401 سلامت
روغن پخت و پز تا تنبلی

روغن پخت و پز تا تنبلی

مصرف زیادی  اسیدهای چرب چند غیر اشباع می تواند به بروز رفتار بی تحرک و تنبلی، به ویژه در زنان، منجر شود.

مطالعه ای که در دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شد، نشان می دهد نوع روغن پخت و پز مورد استفاده توسط مردم ممکن است تلاش های آنها برای حفظ سلامتی و پرهیز از بیماری هایی مانند دیابت را بی اثر سازد. به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “نیشن”، سانجوی گوش، استادیار در دانشگاه بریتیش کلمبیا، به تازگی پژوهشی را منتشر کرد که نشان می دهد

روغن پخت و پز تا تنبلی

روغن پخت و پز تا تنبلی

مصرف بالای اسیدهای چرب چند غیر اشباع (Pufa) اما نه اسیدهای چرب تک غیر اشباع (Mufa) می تواند به شکل گیری رفتار بی تحرک و تنبلی، به ویژه در زنان، منجر شود. به گفته گوش، فرض بر این بود که بیماری قلبی به واسطه چربی های اشباع شکل می گیرد، ایده ای که در سال های اخیر به طور فزاینده به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده است. بر مبنای این تفکر، حذف عمدی اسیدهای چرب اشباع از بیشتر غذاها و استفاده از اسیدهای چرب تک و چند غیر اشباع تشویق می شود.

رفتار کم تحرک

اساسا، برای تهیه غذاهایی مانند چیپس سیب زمینی، انرژی بارها، کراکرها یا همبرگرها از روغن های پخت و پز مانند ذرت، آفتابگردان و سویا و مارگارین استفاده می شود که همگی سرشار از اسیدهای چرب تک و چند غیر اشباع هستند.  به گفته گوش، مطالعه ما شواهد اکولوژیکی جدیدی را نشان می دهد که اسیدهای چرب چند غیر اشباع غذایی به شدت با رفتار کم تحرک در میان کودکان دختر مرتبط بوده و پیوند ضعیفی با دیابت در میان زنان بزرگسال در اروپا دارد. البته، برای تایید این یافته ها باید آزمایش های و مطالعات بیشتری صورت بگیرد.  در این پژوهش، ارتباط قابل توجهی بین رفتار کم تحرک دختران 11 ساله و اسیدهای چرب چند غیر اشباع در رژیم غذایی آنها مشاهده شد.

گوش در همکاری با جیسون پیتر، زیست شناش و تحلیلگر داده در دانشگاه بریتیش کلمبیا، به بررسی داده های کسب شده از 21 کشور اروپایی پرداختند و به طور ویژه دخترانی که در سنین پیش از نوجوانی قرارداشتند مورد توجه قرار گرفتند و سپس در مطالعه دوم سطوح گلوکز خون در زنان بالغ  مورد بررسی قرار گرفت.  آنها متوجه ارتباط بین مصرف اسیدهای چرب چند غیر اشباع n-6 و افزایش رفتار کم تحرک شدند. به گفته گوش، اگر فردی یک برنامه ورزشی را بدون در نظر گرفتن دقیق چربی ها، به ویژه اسیدهای چرب چند غیر اشباع آغاز کند، چربی های مصرفی یا تغییر در آن چه مصرف می کنند، ممکن است تلاش های ورزشی آنها را محکوم به شکست کند.

روغن پخت و پز تا تنبلی

کالری سوزی

پروتئین بیشتر؛ ممنوع یا مجاز!

خواب

کودکان، خواب و تاچ اسکرین ها!

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا