کدام کشورها بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندم در دنیا هستند؟ – فناوری

یکشنبه 6 اسفند 1396 فناوری

برخی از کشورها، تولید بالایی از محصول گندم دارند که علاوه بر رفع نیاز مردم خود، با صادر کردن این محصول به کشورهای دیگر، درآمد خوبی کسب می‌کنند.

مقاله‌های مرتبط:

گندم، یکی از مواد غذایی اصلی در سراسر جهان است. برای تولید گندم، نیاز به شرایط آب و هوایی پایدار وجود دارد، که در بسیاری از کشورها، این شرایط مهیا است. ذرت، برنج و گندم، بیش‌ترین غلاتی هستند که در جهان تولید می‌شوند. گندم در بین این سه مورد، رتبه‌ی سوم را دارد و بنابراین نقش مهمی در صنعت کشاورزی جهان دارد.

در اینجا نام ۱۰ کشور برتر تولیدکننده‌ی گندم در سال ۲۰۱۶، طبق اطلاعات آماری «سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد» (Food and Agriculture Organization of the United Nations)، یا به اختصار (FAO)، آورده شده است.

۱۰. استرالیا (۲۳ میلیون تن)

یکی از عمده‌ترین محصولات زمستانی که در استرالیا رشد می‌کند، گندم است. استرالیای غربی، ویکتوریا، نیو ساوت ولز (یا ولز جنوبی نو) بیشترین تولید گندم را در قاره‌ی استرالیا دارند. در ماه‌های پاییز، گندم کاشته می‌شود و بسته به شرایط محیطی، در بهار یا زمستان برداشت می‌شود. استرالیای غربی بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی گندم، خصوصا به کشورهایی در آسیا و خاورمیانه است، و درآمد سالیانه‌ای در حدود ۲ میلیارد دلار از فروش گندم کسب می‌کند. از حدود ۳۰ سال گذشته تا به حال، رشد ثابت سالیانه‌ی ۱ درصدی در تولید گندم استرالیای غربی وجود داشته است. از طرف دیگر، ساحل شرقی استرالیا، نوعی گندم را به منظور مصرف داخلی و برای استفاده به عنوان ماده‌ی اولیه، تولید می‌کند.

مزرعه گندم استرالیا

۹. آلمان (۲۵ میلیون تن)

در گذشته، صنعت کشاورزی در کشور آلمان بخش کوچکی از اقتصاد آن را تشکیل می‌داد. اما امروزه با پیشرفت‌هایی که این کشور در زمینه‌ی کشاورزی داشته است، تولید گندم، رشد قابل توجهی داشته و این کشور به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان غلات در اتحادیه‌ی اروپا تبدیل شده است. ایالت‌های بایرن و نیدِرزاکسِن، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گندم در کشور آلمان هستند. اگر شرایط آب و هوایی به شکل نرمال و معمول خود باشد، گندم در ماه اکتبر کاشته می‌شود و در ماه آگوست سال بعد، برداشت می‌شود.

مزرعه گندم آلمان

۸. پاکستان (۲۶ میلیون تن)

گندم در پاکستان، مهم‌ترین غلات به‌شمار می‌رود، و یکی از اقلام اصلی در رژیم‌ غذایی مردم پاکستان است. گندم در سرتاسر پاکستان کشت می‌شود. از آنجایی که بخش بزرگی از اقتصاد مردم پاکستان به کشاورزی مرتبط است، تولیدات کشاورزی برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. استان‌های پنجاب و سِند بیش‌ترین تولید گندم را دارند. آبرفت‌های به‌ جا مانده از رودخانه‌ی سِند، به حاصلخیزی خاک این استان‌ها و کشت غلات مختلف، از جمله گندم، در ابعاد وسیع کمک می‌کند.

مزرعه گندم پاکستان

۷. اوکراین (۲۶٫۵ میلیون تن)

گندم در سرتاسر اوکراین تولید می‌شود، و البته بخش اعظم تولیدات از مناطق جنوبی و مرکزی تأمین می‌شود. گندم در فصل پاییز کاشته می‌شود و مابین ماه‌های جولای و آگوست سال بعد برداشت می‌شود. کشور اوکراین که در زمانی به آن «صبحانه‌ی اروپا» گفته می‌شد، نوعی گندم زمستانی سفت و قرمز را به‌طور عمده تولید می‌کند، که در پختن نان استفاده می‌شود.

مزرعه گندم اوکراین

۶. فرانسه (۲۹٫۵ میلیون تن)

اقتصاد فرانسه برپایه‌ی تولیدات کشاورزی و دامداری است. مکان‌های وسیع تولید گندم، آن را به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گندم در کل اروپا تبدیل کرده است. این کشور، جزء برترین تولیدکنندگان بسیاری از محصولات کشاورزی دیگر است و از آنجایی که اقتصاد این کشور به فروش و صادرات محصولات کشاورزی بستگی دارد، تولید بیش‌تر، به رشد اقتصادی آن کمک شایانی می‌کند. در این کشور از تکنولوژی مدرن در کشاورزی استفاده می‌شود. گندم زمستانی نوع عمده‌ی گندمی است که در این کشور رشد می‌کند، و در فصل پاییز کاشته می‌شود و در ماه آگوست سال بعد برداشت می‌شود.

مزرعه گندم فرانسه

۵. کانادا (۳۰ میلیون تن)

گندم، مهم‌ترین محصولی است که در کانادا رشد می‌کند و چندین نوع از آن در این کشور کشت می‌شوند. با توجه به اینکه کشور کانادا جمعیت پایینی دارد، نیاز به مواد غذایی اصلی، چندان زیاد نیست و بنابراین بخش اعظم گندم تولیدی این کشور، به کشورهای دیگر صادر می‌شود. مزارع بزرگی در سرتاسر کانادا وجود دارد که شرایط خاک و دما در آن‌ها برای کشت بسیار مناسب است. این کشور در تولید محصولات دیگری که به عنوان ماده‌ی غذایی اصلی استفاده می‌شوند نیز سهیم است. دانه‌های گندم برای اهداف مختلف استفاده می‌شوند، از جمله تولید آرد برای صنعت نانوایی و برای استفاده به عنوان خوراک دام. استان‌های ساسکاچوان، آلبرتا، و انتاریو بیشترین تولید گندم را در کشور کانادا دارند.

مزرعه گندم کانادا

۴. آمریکا (۶۳ میلیون تن)

با توجه به مساحت بزرگ کشور آمریکا، مزارع وسیعی برای کشت انواع محصولات در دسترس است. هشت نوع متنوع از گندم در آمریکا تولید می‌شود. نیمی از تولیدات گندم آمریکا، در داخل کشور به فروش می‌رسد، و مابقی آن صادر می‌شود.

مزرعه گندم آمریکا

۳. روسیه (۷۳ میلیون تن)

گندم زمستانی، نوع اصلی گندمی است که در این کشور رشد می‌کند. این محصول، بیش‌تر در قسمت‌های غربی روسیه و اطراف مسکو پرورش می‌یابد. در مزارع این کشور از دستگاه‌های مدرن و انواع کودها استفاده می‌شود. این محصول بین ماه آگوست و اولین هفته‌ی اکتبر کاشته می‌شود و مابین ماه‌های جولای و آگوست سال بعد برداشت می‌شود.

مزرعه گندم روسیه

۲. هند (۹۳٫۵ میلیون تن)

گندم، بعد از برنج، دومین محصول خوراکی مهمی است که در هند کشت می‌شود و هر روز صدها میلیون هندوستانی را سیر می‌کند. گندم در ایالت‌های شمالی و شمال شرقی این کشور، از جمله در نزدیکی مرز آن با پاکستان، غذای مهمی به شمار می‌رود. از کشور هند مقدار زیادی گندم نیز به کشورهای دیگر صادر می‌شود. در حدود ۸٫۷ درصد از کل تولید گندم جهان، در دست کشور هند است و ۱۳ درصد از زمین‌های قابل کشت در هندوستان به کاشت گندم اختصاص داده شده است. در هند، معرفی «انقلاب سبز» (Green Revolution) باعث افزایش قابل توجهی در تولید گندم شد و میزان تولید گندم ملی تنها در یک دهه‌، بین سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، به دو برابر رسید.

مزرعه گندم هند

۱. چین (۱۳۲ میلیون تن)

کشور چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گندم، نقش مهمی را در پویایی بازار غلات در سرتاسر جهان ایفا می‌کند. در این کشور، گندم یکی از مواد غذایی اصلی مورد استفاده‌ی مردم است، و ۴۰ درصد از مصرف غلات این کشور را تشکیل می‌دهد. گندم در جلگه‌های «رود زرد» (Yellow River) و «رود هوآی» (Huai River) به مقدار زیادی کشت می‌شود.

مزرعه گندم چین


منبع : زومیت

قوانین محدودیت حمل اسلحه و نجات جان انسان‌های بیشتر - فناوری

چرا مایکروسافت ویندوز 10 اس را به یک «حالت اجرایی» تبدیل کرد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا