زمانی که ماریو کیروش در سال ۲۰۰۵ به گوگل ملحق شد، این شرکت تنها یک محصول سختافزاری توسعه داده بود. این محصول، دستگاهی بزرگ و زردرنگ بود که در اتاقهای سرور شرکتهای بزرگ قرار میگرفت و به کارمندان اجازه میداد که اقدام به گردآوری و جستجو در میان اسناد داخلی کنند.
از آن زمان تاکنون تغییرات بسیاری در گوگل ایجاد شده است. اکنون گوگل لپتاپ، گوشی هوشمند، اسپیکر هوشمند و محصولات دیگر در دستهبندیهای مختلف تولید میکند. این شرکت انتظار دارد که در اوایل سال ۲۰۱۸، خرید ۱.۱ میلیارد دلاری اچتیسی را تکمیل کند.
کیروش باور دارد که برای پیادهسازی تمام ایدهها، باید از افراد بیشتری استفاده شود. با خرید اچتیسی، نزدیک به ۲۰۰۰ مهندس موبایل به گوگل اضافه خواهند شد که این موضوع توانایی شرکت واقع در مانتینویو را برای ساخت و توسعهی گوشی هوشمند تقویت میکند.
کیروش میگوید:
اکنون ما مهندسان سختافزار خودمان را داریم که با مهندسان بخش نرمافزار کار میکنند و آنها هم با زنجیرهی تأمینکنندگان ما برای ساخت و توسعه محصولات تعامل میکنند.
هدف نهایی کیروش این است که گوشیهای پیکسل در دست طیف بزرگی از استفادهکنندگانِ گوشی هوشمند قرار گیرد.
به عقیدهی کیروش، گوگل زمانی بهصورت جدی وارد حوزهی سختافزار شد که کرومکست را برای تلویزیونها عرضه کرد. این دستگاه که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، از طریق درگاه HDMI به تلویزیون متصل میشود و ویژگیهای هوشمندی برای تلویزیونهای غیر هوشمند فراهم میآورد. کیروش میگوید ایدهی پخش محتوا از طریق استریم، موردی بود که نیاز به تعامل دوطرفه بخش سختافزار و نرمافزار داشت.
در آن زمان گوگل متوجه این موضوع شد که خیلی از افراد از این دستگاه تنها برای پخش و استریم موسیقی استفاده میکنند. بنابراین کیروش و تیمش به ایدهی ساخت کرومکست مخصوص پخش موسیقی رسیدند. وقتی تیم او وارد فرآیند ساخت چنین محصولی شد، آنها تصمیم به اضافه کردن ویژگیهای جانبی بیشتری به این محصول گرفتند. با اضافه کردن بلندگوی داخلی و دستیار هوشمند گوگل که توسط صدا فعال میشود، دستگاه جدیدی پدید آمد که گوگل هوم نامیده میشود؛ دستگاهی که رقیبی قدر به نام آمازون اکو را در پیش داشت.
با این وجود گوگل نتوانست این محصول را تا نوامبر سال ۲۰۱۶ عرضه کند؛ تقریباً یکسال و نیم پس از عرضهی آمازون اکو. همین موضوع باعث شد بلندگوی هوشمند آمازون در فضایی بدون رقیب، سلطهی خود را بر بازار بیش از پیش افزایش دهد و ۷۶ درصد سهم بازار را در دست بگیرد. اخیراً رقابت بین این دو شرکت بالا گرفته است و برای پیروزی در این نبرد نفسگیر دست به هرکاری میزنند. پس از اینکه آمازون اقدام به حذف محصولات گوگل از فروشگاه خود کرد، غول جستجو نیز اپلیکیشن یوتیوب را از دسترس دستگاههای اکو شو خارج کرد.
کیروش قبل از اینکه به بیانیهی گوگل در اینباره اشاره کند، گفت:
ما در شرایط متقابل قرار نداشتیم. همچنان وظیفهی ما ارائهی خدماتمان به بیشترین تعداد دستگاهِ ممکن است.
مشکل گوگل در زمینهی ساخت محصولات سختافزاری، تأخیر در عرضهی محصولاتش است. باوجود همکاری چندینسالهی این شرکت با تولیدکنندگان، هنوز شاهد عرضهی دیرهنگام محصولات گوگل هستیم.
البته کیروش دربارهی این تأخیر بهگونهی دیگری فکر میکند.
وقتی ما تصمیم به انجام کاری جدید میگیریم، علاقه داریم که رویکرد جدیدی به کار بگیریم. شما نمیتوانید گذشته را تغییر بدهید؛ بلکه تنها میتوانید دربارهی تجاربی که قصد انتقال و پیشبردشان را دارید، فکر کنید.
در کنفرانس رونمایی از پیکسل ۲، مدیر بخش سختافزار گوگل، ریک استرلو دربارهی رویکرد منحصربهفرد شرکت دربارهی دستگاههایش سخن گفت. بهباور او، رویکرد منحصربهفرد گوگل در گرو بهکارگیری و ترکیب سختافزار، نرمافزار و هوش مصنوعی است. کیروش با اشاره به سخنان ریک استرلو، نکتهی متمایزکننده محصولات گوگل را استفاده از هوش مصنوعی میداند.
باوجود حضور سختافزاری فوقالعاده و تلاش ما برای ساخت سختافزار خوب، قابلیتهای منحصربهفرد هوش مصنوعی را هم در دستگاه و هم از جانب سرور فراهم کردهایم.
پیکسل ۲ واضحترین نمونه از بهکارگیری این چشمانداز در ساخت یک محصول است. کاربردِ کوچکِ بهکارگیری هوش مصنوعی را میتوان در شناسایی موسیقی در حال پخش جستجو کرد. توسط این ویژگی، کاربران میتوانند موسیقی در حال پخش را تشخیص بدهند و آن را به فهرست موسیقیهای خود اضافه کنند. بر طبق ادعای گوگل، تمام فرآیند روی گوشی هوشمند اتفاق میافتد و هیچ دادهای از کاربر به سرورهای این شرکت ارسال نمیشود.
کیروش در همین رابطه میگوید:
برای ما بسیار مهم است که توانایی انجام کارهایی بسیاری را روی گوشی خود داشته باشید؛ نهفقط برای کارایی سریع و قدرتمند، بلکه برای دلایل حفظ حریم خصوصی. ما میخواهیم توانایی انجام کارها را بهشیوهای فراهم کنیم که نیازی به دسترسی به سرورهای گوگل وجود نداشته باشد.
حضور گستردهتر ویژگیهای مبتنی بر هوش مصنوعی به این معنی است که فاصلهی بین گوشیهای پیکسل با دیگر ساختههای اندرویدی بیشتر خواهد شد. با توجه به این مورد که اکنون گوگل خود گوشیهایش را تولید میکند، میتواند با دستکاری در اندروید، ویژگیهای یکتایی در دستگاهش به کار گیرد. یکپارچگی بین سختافزار و نرمافزار به گوگل این اجازه را میدهد که در آینده، پیکسلهای خود را با ویژگیهای اختصاصی عرضه کند. البته بهگفتهی کیروش، عمده ویژگیهای اندروید برای تمام گوشیهای مجهز به این سیستم عامل در دسترس قرار میگیرد.
مورد فوق برای گوگل و محصولاتش بسیار سودمند است؛ اما با انجام چنین کاری، مسلماً تنش بین این شرکت و دیگر تولیدکنندگان که از اندروید بهره میگیرند، افزایش خواهد یافت.
کیروش در خلال صحبتهایش هیچگاه به این موضوع اشاره نمیکند که شرکت متبوعش قصد ساخت بهترین گوشی هوشمند بازار را دارد. او ترجیح میدهد کلماتی که دربارهی استراتژیهای گوگل بیان میکند، سیاستمدارانه و فکرشده باشند.
او میگوید:
هدف ما برای پیکسل، ساخت بهترین پکیج از تجربهی محصولات گوگل است.
البته هنوز گوگل راه بسیاری برای اثبات فرمولهای خود در حوزهی سختافزار دارد. ایرفون پیکسل بادز بیشتر از اینکه شبیه به محصول نهایی باشد، به نمونهی اولیه تولیدشده میماند. با وجود تمجیدهای گوگل از پیکسل بادز، بازخورد افراد نسبت به این ایرفون چندان مثبت و رضایتبخش نبود.
با تمام این اوصاف، گوگل هنوز آماری از فروش بخش سختافزار خود منتشر نکرده و مشخص نیست که آیا این بخش برای گوگل با سود همراه است یا ضرر؟
کیروش بهعنوان سخن پایانی میگوید:
چیزی که ما برای انجامش تلاش میکنیم، استفاده یکپارچه از دستیار دیجیتال در سراسر دستگاهها است. این همان مورد جدیدی است که ما معتقدیم که میتوانیم آن را فراهم آوریم
ارسال دیدگاه