تأمین انرژی خودروهای خودران، چگونه انجام می‌شود؟ – فناوری

پنج‌شنبه 26 بهمن 1396 فناوری

به نظر می‌رسد، آینده‌ی خودروسازی به انرژی الکتریکی متکی باشد. سیستم‌های خودران هم، برای انجام پردازش‌های سنگین در کنار انرژی مورد نیاز پیشرانه‌های الکتریکی، با چالش تامین انرژی روبرو هستند.

در حال حاضر شرکت‌های مختلف در حال انجام آزمایشات روی سیستم‌های خودران هستند. عملکرد صحیح این سیستم‌ها وابسته به توان پردازشی آن‌ها است و به‌طور قطع پردازش‌گرهای قدرتمندی برای این منظور در حال توسعه‌اند. اما نکته‌ی قابل توجه پیرامون این موضوع، مصرف برق بالای سیستم‌های خودران است. با توجه به جهت‌گیری صنعت خودروسازی به سوی توسعه‌ی خودروهای هیبریدی، الکتریکی و خودران، بحث تأمین انرژی مورد نیاز این سیستم‌ها به یک چالش جدی بدل شده است. با این‌که شرکت تسلا در حال حاضر خودروهای تمام الکتریکی مجهز به فناوری خودران تولید می‌کند و ظاهرا در تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز خودروهایش مشکلی ندارد، اما نسل‌های آینده‌ی این فناوری (مانند سیستم‌های خودران سطح سه تا پنج) مطمئنا مصرف برق بسیار بیش‌تری خواهند داشت که می‌تواند به یک مشکل اساسی در تولید خودروهای الکتریکی خودران بدل شود.

خودران

مصرف برق سیستم‌های خودران چقدر است؟

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از شرکت بورگ‌وارنر (فعال در زمینه‌ی تأمین تجهیزات خودروهای الکتریکی) میزان مصرف برق نمونه‌های اولیه از سیستم‌های خودران کنونی را معادل میزان مصرف انرژی الکتریکی ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه لپ‌تاپ اعلام کرده است. به بیان دیگر، سیستم‌های خودران کنونی حدود ۲ تا ۴ کیلووات انرژی الکتریکی مصرف می‌کنند. مصرف بالای انرژی الکتریکی این سیستم‌ها سبب دشوارتر شدن کاهش مصرف سوخت و انتشار گاز کربن دی‌اکسید به میزان ۵ تا ۱۰ درصد می‌شود.

خودرو خودران

با این‌که به نظر می‌رسد این مشکلات در آینده‌ای نه چندان نزدیک دردسرساز شوند، اما حقیقت این است که با توجه به سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر دولت‌ها پیرامون کاهش مصرف سوخت و انرژی، تأمین انرژی مورد نیاز پردازش‌گر و حس‌گرهای سیستم‌های خودران یک چالش اساسی است. در حال حاضر، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی دولت‌ها برای کاهش مصرف انرژی سبب شده تا صنعت خودروسازی در جهت تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی گام بردارد، اما رقابت بر سر تولید فناوری خودران در جهت مخالف و به سوی افزایش مصرف انرژی پیش می‌رود.

خودرو خودران

بر اساس مصاحبه‌ی بلومبرگ با متخصصان این حوزه، تا زمانی که پیشرفتی اساسی در صنعت تولید باتری رخ نداده، پیشرانه‌های هیبریدی راه حل تأمین انرژی مورد نیاز نسل‌های آتی فناوری خودران است. بر اساس پیش‌بینی فعالان صنعت خودرو، اولین خودروهای کاملا خودران تاکسی‌های رباتیک خواهند بود. مالکان خودروهای الکتریکی شخصی می‌توانند در زمان‌های مختلف باتری‌های اتومبیلشان را شارژ کنند، اما تاکسی‌ها باید به‌طور مداوم مشغول حمل‌ونقل مسافران باشند. به همین دلیل در حال حاضر تولید تاکسی‌های الکتریکی کاملا خودران، با توجه به مصرف برق بسیار بالا، اندکی دور از ذهن است و انتظار می‌رود که این تاکسی‌ها به پیشرانه‌های هیبریدی مجهز باشند.

خودروهای خودران

سم جف، موسس گروه مشاوره و تحقیق کیرن انرژی، در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته است:

انتخاب پیشرانه‌های هیبریدی برای تاکسی‌های خودران آینده علاوه بر افزایش شعاع حرکتی آن‌ها باعث می‌شود که بار تأمین انرژی الکتریکی سیستم خودران تنها بر دوش باتری‌ها نیافتد.

هم اکنون خودروسازانی مانند فورد پیشرانه‌های هیبریدی را به عنوان انتخابی منطقی برای پیاده‌سازی تکنولوژی خودران می‌دانند و البته معتقدند که تکنولوژی خودران نباید تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا تمام الکتریکی باشد. به بیان دیگر، در روزگاری که تلاش همه‌ی شرکت‌ها معطوف به جلب اعتماد مشتریان برای استفاده از سیستم‌های خودران شده است، نباید این تکنولوژی به عنوان یک آپشن برای خودروهای الکتریکی در اذهان عمومی جا بیافتد.


منبع : زومیت

چرا هر ماده‌ای در جهان هستی دارای پادماده‌ متناظر با خود است؟ - فناوری

قدرتمندترین موتورسیکلت‌های دنیا با قیمت اقتصادی - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا