۱۴ تیر: سالگرد درگذشت کسی که اولین عکس تاریخ را گرفت – فناوری

چهارشنبه 14 تیر 1396 فناوری

۱۸۴ سال پیش در چنین روزی، مخترع بزرگ فرانسوی ژوزف نیسه‌فور نیپس در ۶۸ سالگی چشم از جهان فروبست. این مخترع بزرگ بیشتر به‌عنوان مخترع عکاسی شناخته می‌شود و یکی از پیشگامان در این زمینه است.

۱۸۴ سال پیش در چنین روزی (۵ جولای ۱۸۳۳ میلادی)، مخترع فرانسوی ژوزف نیسه‌فور نیپس در شهر سون-اِ-لوآر فرانسه و در سن ۶۸ سالگی چشم از جهان فروبست. ژوزف در یک خانواده ثروتمند فرانسوی در تاریخ ۷ مارس ۱۷۶۵ چشم به جهان گشود. پدرش وکیل مشهور و ثروتمندی بود که همین موضوع باعث شد در زمان انقلاب ۱۷۸۹ فرانسه او به همراه خانواده مجبور به فرار شود.

وی یک مخترع همیشه بیدار بود و تا زمان مرگ همراه برادرش مشغول آزمایش و تحقیق و اختراع جدید بود. از اختراعات این مخترع فرانسوی می‌توان به ماشین پی-ری-او-لوفور که شاید بتوان آن را اولین موتور درون‌سوز تاریخ برشمرد، ماشین «پای سریع» که یک مدل بهبودیافته از دوچرخه‌های آن زمان بود و استقبال زیادی نیز از آن در فرانسه شد و همچنین مهم‌ترین اختراع وی یعنی عکاسی که تحولی عظیم در تمامی حوزه‌ها و جنبه‌های گوناگون زندگی بشر به وجود آورد، اشاره کرد.

اولین عکس تاریخ

اولین عکس ثبت‌شده در تاریخ توسط ژوزف تحت نام «اصطبل و کبوترخانه» به روش طرح نگار نوری در سال ۱۸۲۶ گرفته شد. ژوزف این تصویر را که به مدت هشت ساعت نوردهی شده بود، با استفاده از دوربین تاریکخانه‌ای ثبت کرد. مجله معروف لایف این عکس را جزو ۱۰۰ عکسی که تاریخ جهان را تغییر داد برشمرده است.

دیگر رویدادهای مهم تاریخ ۱۴ تیر (۵ جولای)

۱۶۸۷ – اولین انتشار رسمی کتاب اصولِ ریاضیِ فلسفهٔ طبیعی، نوشته‌ی نیوتون

۱۸۷۹ – کشف اولین اسکلت نسبتا کامل گونه‌ی جانوری ماموت

۱۹۵۱ – اختراع ترانزیستور اتصالی

۱۹۹۴ – جف بزوس فروشگاه کتاب آمازون را افتتاح کرد

۱۹۹۶ – تولد گوسفند شبیه‌سازی‌شده دالی در ادینبورگ اسکاتلند


این مطلب در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.


منبع : زومیت

لکسوس RX200t در ایران رؤیت شد - فناوری

جملات الهام بخش برترین مدیران دنیا درباره رهبری مؤثر - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا