گرندپری کانادا 2017 با ششمین قهرمانی همیلتون در این پیست به پایان رسید – فناوری

دوشنبه 22 خرداد 1396 فناوری

شب گذشته مسابقات فرمول یک طی رویدادی جذاب پیگیری شد که در نهایت لوئیس همیلتون و مرسدس بنز فاتح آن شدند.

رقابت نزدیک مرسدس بنز و فراری برای کسب عنوان قهرمانی فصل ۲۰۱۷ فرمول یک، پس از گرندپری کانادا جذاب‌تر شد. پس از کسب جایگاه‌های اول و دوم خودروهای فراری در گرندپری موناکو، فاصله‌ی این تیم با مرسدس بنز در صدر جدول بیش از پیش افزایش یافت. اما در رویداد روز گذشته شرایط کاملا متفاوت دنبال شد. در حالی که حضور همیلتون، فتل، بوتاس و رایکونن در جایگاه‌های آغازین اول تا چهارم خبر از رقابتی نزدیک بین مرسدس بنز و فراری می‌داد، این خودروهای ردبول بودند که معادلات را کاملا به هم زدند.

گرندپری کانادا 2017 فرمول یک

پس از آغاز مسابقه اولین موردی که خودنمایی می‌کرد، استارت فوق‌العاده‌ی مکس وشتاپن بود. این راننده‌ی ۱۸ ساله در کمترین زمان ممکن و پیش از پیچ دوم با سبقت از رقبای نامداری مانند رایکونن، بوتاس و فتل، خود را به رده‌ی دوم رساند. وی حتی در لحظاتی با همیلتون برای جایگاه اول نیز به رقابت پرداخت. در طرف دیگر نیز ریکیاردو خود را به رده‌ی پنجم رساند تا خودروهای فراری در همان آغاز مسابقه با چالشی جدی روبه‌رو شوند.

گرندپری کانادا 2017 فرمول یک

از دیگر لحظات جذاب دور ابتدایی گرندپری کانادا، برخورد کارلوس ساینز با رومن گروژان بود که منجر به از دست رفتن تعادل خودروی تورو روسو شد. سرعت بالای ساینز در این شرایط باعث شد با چندین بار برخورد به کناره‌های پیست، در نهایت با خودروی فیلیپه ماسا نیز برخورد کند و هر دو از مسابقه خارج شوند. تصادف شدید ساینز باعث ورود خودروی ایمنی در همان دور اول شد.

گرندپری کانادا 2017 فرمول یک

هنگام سبقت وشتاپن از فتل، برخورد جزیی بین دو خودرو رخ داد و این موضوع در ادامه منجر به وخیم‌تر شدن شرایط برای فراری شد. برخورد راننده‌های ردبول و فراری باعث شد بال جلویی خودروی فتل با نقص روبه‌رو شود و در ادامه‌ و پس از آغاز مجدد مسابقه، به‌طور کامل بشکند. بدین ترتیب پیشتاز فعلی مسابقات فرمول یک مجبور به مراجعه به پیت‌استاپ جهت تعویض بال جلویی خود شد و این اقدام منجر به قرارگیری وی در رده‌ی انتهایی مسابقه شد. فتل پس از پایان گرندپری اعلام کرد که وشتاپن بیش از حد بی‌احتیاط رانندگی می‌کند و حرکات وی در دور آغازین می‌توانست منجر به بروز تصادف و خروج چند خودرو از مسابقه شود.

گرندپری کانادا 2017 فرمول یک

اما در دور ۱۱ گرندپری کانادا و با نقص فنی در خودروی وشتاپن، همگی به شوک فرو رفتند. این راننده‌ی جوان و جسور که عموما باعث افزایش جذابیت مسابقات می‌شود و روز گذشته نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت، با بروز مشکل در خودروی خود، از رقابت خارج شد. این موضوع باعث شد همیلتون و بوتاس در جایگاه‌های اول و دوم، شرایط کاملا آرام و بی‌دردسری داشته باشند.

اما در این بین رقابت اصلی بین خودروهای فراری، فورس ایندیا و ردبول در جریان بود. جایی که فورس ایندیا با استراتژی عالی تعویض لاستیک خود موفق به قرار دادن استبان اوکن، جلوتر از رایکونن شد تا هر دو خودروی فورس ایندیا جایگاه بهتری نسبت به فراری‌ها داشته باشند. سباستین فتل نیز در این بین عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود به نمایش گذاشت و از رده‌ی انتهایی، به جایگاه هفتم و پشت هم‌تیمی خود رسیده بود. جذابیت رویداد روز گذشته زمانی به اوج خود رسید که خودروهای فورس ایندیا به دنیل ریکیارد در رده‌ی سوم رسیدند. استبان اوکن که با لاستیک‌های جدیدتر بسیار سریع نشان می‌دهد، قصد سبقت از هم‌تیمی خود و حمله به ریکیاردو داشت؛ اما با دفاع سخت سرجیو پرز روبه‌رو می‌شد. این موضوع تنها یک نتیجه به همراه داشت؛ کاهش فاصله‌ی اسب‌های رقصان فراری با فورس ایندیا.

گرندپری کانادا 2017 فرمول یک

کیمی رایکونن و سباستین فتل در حالی که هنوز ۲۰ دور تا پایان مسابقه باقی بود، با سرعت بسیاری در حال کاهش فاصله‌ی خود با خودروهای سوم تا پنجم بودند. این موضوع باعث شد مدیر تیم فورس ایندیا به سرجیو پرز دستور تیمی بدهد. از پرز خواسته شد به اوکن اجازه‌ی عبور دهد؛ زیرا به واسطه‌ی لاستیک‌های بهتر شرایط مطلوب‌تری برای سبقت از دنیل ریکیاردو داشت. اما پرز در پاسخ به تیم خود اذعان کرد که اجازه بدهند رقابت همین گونه ادامه پیدا کند و وی در ادامه قادر به سبقت از خودروی ردبول خواهد بود. 

گرندپری کانادا 2017 فرمول یک

حمله‌های سخت سرجیو پرز و استبان اوکن در برابر دفاع جانانه ریکیاردو نتیجه‌ای در بر نداشت. رایکونن که در هر دور بیش از ۱ ثانیه فاصله‌ی خود را با اوکن در جایگاه پنجم می‌کاست، با مشکل در سیستم ترمز مواجه شد. بدین ترتیب تنها امید فراری سباستین فتل بود که برای سبقت و ارتقاء جایگاه خود دلایل بسیاری داشت. این راننده‌ی مطرح آلمانی در دور ۶۶ به خودروهای فورس ایندیا رسید و در حرکتی فوق‌العاده با ریسک بالا، موفق به عبور از اوکن شد. قهرمان چهار دوره مسابقات فرمول یک در ادامه و در دور ۶۹ از سرجیو پرز نیز عبور کرد تا کابوس مدیران تیم فورس ایندیا به واقعیت تبدیل شود. البته مسئولین این تیم باید خوشحال باشند که کیمی رایکونن با نقص فنی روبه‌رو شد زیرا به احتمال زیاد هر دو خودروی فراری برای آن‌ها دردسرساز می‌شدند. 

گرندپری کانادا 2017 فرمول یک

در نهایت گرندپری کانادا با قهرمانی لوئیس همیلتون به پایان رسید تا وی رکورد ۶ قهرمانی در این گرندپری را برای خود ثبت کند.جایگاه دومی والتری بوتاس نیز کمک زیادی به افزایش امتیاز‌های مرسدس بنز کرد تا قهرمان سه دوره‌ی اخیر فرمول یک صدر جدول را از فراری پس بگیرد. دنیل ریکیاردو، سباستین فتل، سرجیو پرز، استبان اوکن و کیمی رایکونن نیز در رده‌های سوم تا هفتم قرار گرفتند.

گرندپری کانادا 2017 فرمول یک

از دیگر نکات قابل توجه گرندپری کانادا، جایگاه نهمی لانس استرول راننده‌ی جوان تیم ویلیامز بود تا وی اولین امتیاز‌های خود در فرمول یک را در کانادا و کشور مادری خود کسب کند. 

گرندپری کانادا 2017 فرمول یک

فرناندو آلونسو راننده‌ی مطرح تیم مک‌لارن که در این فصل مشکلات زیادی پشت سر گذاشته بود، تا دور پایانی در رده‌ی دهم قرار داشت و می‌‌توانست اولین امتیاز تیم خود در فصل ۲۰۱۷ را کسب کند. اما نقص فنی پیشرانه‌ منجر به خروج وی در آخرین لحظات شد که عصبانیت و ناراحتی شدید این راننده‌ی مطرح اسپانیایی را نیز در پی داشت. آلونسو پس از مسابقه در خصوص ضعف پیشرانه‌های هوندا، اختلاف توان و سرعت خودروهای مک‌لارن-هوندا با سایر رقبا را خطرناک توصیف کرد.

در ادامه می‌توانید رده‌بندی کلی تیم‌ها و راننده‌های مسابقات فرمول یک را پس از برگزاری هفت مرحله مشاهده کنید.

گرندپری کانادا 2017 فرمول یک

گرندپری کانادا 2017 فرمول یک

در ادامه آن دسته از علاقه‌مندانی که موفق به تماشای رویداد نشدند، می‌توانند ویدیو لحظات حساس گرندپری کانادا ۲۰۱۷ را مشاهده کنند.

مرحله‌ی بعدی مسابقات فرمول یک ۴ تیر در شهر باکو آذربایجان برگزار می‌شود.

نظر شما در رابطه با رویداد دیروز چیست؟


منبع : زومیت

آشنایی با جزئیات فنی و ویژگی‌ های جدید هسته‌ های کورتکس ARM (قسمت دوم) - فناوری

تصاویر/ این جانور عجیب دی‌اکسیدکربن می‌خورد!-فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا