کم خوابی استخوان ها را ضعیف می کند

چهارشنبه 13 بهمن 1400 سلامت

کم خوابی استخوان ها را ضعیف می کند

استخوان ها ساختاری جامد در بدن اکثر جانداران هستند که به شکل ستونی محکم بدن را نگه داشته اند و از آن مراقبت میکنند. استخوان ها شکل های مختلفی دارند و هرکدام وظایفی مختلف را انجام میدهند!

زنانی‌که در دوران پس از یائسگی قرار داشتند و شب ها کمتر از پنج ساعت می‌خوابند، نسبت به زنانی‌که شب ها بطور متوسط هفت ساعت می‌خوابند، تراکم استخوانی پایین‌تری داشتند. این مطالعه همچنین نشان داد، خطر ابتلا به پوکی استخوان در نواحی استخوان لگن و ستون فقرات زنان یائسه‌ای که خواب شبانه کمی داشتند، دو برابر بیشتر بود.محققان خاطر نشان کردند که اختلاف تراکم استخوانی بین زنان کم خواب و کسانی که هفت ساعت می‌خوابیدند کم اما تقریباً برابر با یک سال پیری استخوان بود.نتایج این مطالعه در واقع تاکیدی است بر نتایج مطالعات قبلی که نشان داده بودند، زنانی‌که خواب بسیار کمی دارند در معرض خطر بالاتر ابتلا به شکستگی‌های استخوانی قرار دارند.

کم خوابی استخوان ها را ضعیف می کند

کم خوابی استخوان ها را ضعیف می کند

براساس نتایج این مطالعه زنانی‌که شب ها پنج ساعت یا کمتر از پنج ساعت می‌خوابیدند نسبت به زنانی‌که شب ها هفت ساعت می‌خوابیدند، تراکم استخوانی کمتری در کل بدن، ناحیه لگن، گردن و ستون فقرات داشتند. همچنین این زنان دو برابر بیشتر احتمال داشت که دچار پوکی استخوان در کل بدن شوند و احتمال پوکی استخوان در ناحیه های لگن و ستون فقرات به ترتیب ۶۳ درصد و ۲۸ درصد بیشتر بود.این مطالعه همچنین نشان داد که خطر ابتلا به پوکی استخوان در ناحیه ستون فقرات و کل بدن در زنانی‌که شب‌ها شش ساعت می‌خوابیدند نسبت به زنانی‌که شب ها هفت ساعت می‌خوابیدند، اندکی افزایش داشت.

 

تحقیقات که با کمک ۱۰ داوطلب مرد انجام گرفت و در آن داوطلبان به مدت سه هفته در یک آزمایشگاه زندگی کردند و هر روز چهار ساعت دیرتر از روز قبل به خواب رفتند. همچنین هریک از داوطلبان در طول ۲۴ ساعت حق داشتند فقط ۵ الی ۶ ساعت بخوابند. میزان کالری دریافتی و رژیم غذایی این داوطلبان در طول دوره سه هفته ثابت بود. در ابتدا و انتهای دوره سه هفته‌ای نمونه‌هایی از خون داوطلبان گرفته شد تا میزان نشانگر تولید استخوان دربدن آن‌ها اندازه‌گیری شود.

کم خوابی استخوان ها را ضعیف می کند

کم خوابی استخوان ها را ضعیف می کند

پس از بررسی نمونه‌ها معلوم شد در بدن افرادی که به مدت سه هفته محدودیت خواب داشته و فعالیت آن‌ها در در طول شبانه روز پخش شده است، میزان نشانگر ساخت استخوان کاهش می‌یابد. همین پدیده در بدن کارگران شیفتی نیز مشاهده می‌شود. با وجود این میزان نشانگر مربوط به تحلیل یا شکستگی استخوان در بدن این افراد بدون تغییر باقی ماند.
این عدم تعادل در استخوان ها زمینه ساز تحلیل رفتن استخوان‌ها و در نتیجه ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی استخوان می شود.
اکنون که اختلال خواب مزمن به عنوان یک عامل خطرساز جدید برای پوکی استخوان شناخته شده است، می‌توان توضیح داد که چرا تا کنون هیچ دلیل علمی برای نیمی از موارد ابتلا به پوکی استخوان، یافت نشده است

خصوصیات استخوان

تمام استخوان‌‌ها از سلول‌‌های زنده تعبیه شده در ماتریکس آلی و معدنی تشکیل شده‌اند که بافت استخوانی را تشکیل می‌دهند. بافت اولیه استخوان یا بافت استخوانی، یک ماده کامپوزیت نسبتاً سخت و سبک است که اکثراً از فسفات کلسیم در ترکیب شیمیایی با نام هیدروکسیلاپاتیت کلسیم تشکیل شده است (این بافت استخوانی موجب استحکام استخوان‌‌ها می‌شود). این بافت از مقاومت فشاری نسبتاً بالایی برخوردار است اما استحکام کششی ضعیفی دارد، به این معنی که در مقابل نیرو‌های فشار به خوبی مقاومت می‌کند، اما نیرو‌های کششی به این بافت آسیب وارد می‌کند.

با این که استخوان‌‌ها اساساً ساختاری شکننده دارند، دارای درجه قابل توجهی از خاصیت ارتجاعی نیز هستند. این خاصیت ارتجاعی استخوان‌ها عمدتا توسط کلاژن تامین می‌شود. کلاژن پروتئین اصلی بافت همبند در حیوانات است و شامل قرارگیری سه زنجیره پلی‌پپتیدی به شکل مارپیچ سه‌گانه است.ساختار کلاژن با تنظیم توالی اسید‌های آمینه در هر یک از سه زنجیره کلاژن مشخص می‌شود. تحت نیروهای محیطی، مارپیچ سه‌گانه کلاژن استحکام خود را حفظ کرده و در برابر کشش مقاومت می‌کند و همین دلیل وجود کلاژن برای حفظ ساختار و پشتیبانی از استخوان‌ها بسیار اهمیت دارد، علاوه بر موارد بالا کلاژن خاصیت ارتجاعی نیز به استخوان می‌دهد.

See the source image

آناتومی استخوان
از نظر آناتومی پنج نوع استخوان در بدن انسان وجود دارد:

  • استخوان بلند (Long Bones)
    استخوان کوتاه (Short Bones)
    استخوان‌ مسطح (Flat Bones)
    استخوان نامنظم (Irregular Bones)
    استخوان کنجدی یا سزاموئیدی (Sesamoid Bone)
طول عمر بیشتر با این گزینه‌ها

طول عمر بیشتر با این گزینه‌ها

مهمترین علائم کمبود آهن

مهمترین علائم کمبود آهن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا