کتاب فرانکنشتاین اثر مری شلی

دوشنبه 1 اسفند 1401 کتاب

کتاب فرانکنشتاین اثر مری شلی

نام کتاب : کتاب فرانکنشتاین

نویسنده : مری شلی

مترجم : بهارک قهرمان

ناشر چاپی : انتشارات دادجو

سال انتشار : ۱۳۹۸

تعداد صفحات : ۱۰۴

معرفی کتاب فرانکنشتاین

فرانکنشتاین نام دانشمندی کنجکاو با آمال و آرزوهای بزرگ است که از کودکی به دنبال کشف چیز‌های خارق‌العاده در دنیای اطرافش می‌گردد. همین خصوصیت اخلاقی او سبب می‌شود تا روزی تصمیم بگیرد به وسیله‌ی تکه‌های اعضای بدن مردگان و اعمال نیروی فشرده‌ی برق به آن‌ها، موجودی زنده که شبیه به انسان است خلق کند.

موجودی مشابه انسان اما با جثه‌ای بزرگ‌تر و ظاهری ترسناک که ماحصل ده‌ها تکه از مردگان مختلف بوده و رد بخیه حاصل از به هم دوختن تمامی اعضا در کلیه بدن او کاملاً مشهود است. ساخت این موجود تغییری عجیب بر روی زندگی خالقش می‌گذارد و داستان جایی به اوج خود می‌رسد که فرانکنشتاین خود نیز نمی‌تواند هیولای ساخته‌ی دست خود را کنترل کند.

معرفی کتاب فرانکنشتاین 

معرفی کتاب فرانکنشتاین

معرفی نویسنده کتاب فرانکنشتاین

مری شلی (زاده 30 اوت 1797 – درگذشته 1 فوریه 1851) رمان نویس، نویسندهی داستانهای کوتاه و سفرنامه نویس انگلیسی بود که فرانکنشتاین معروف ترین رمان اوست که به سبک گوتیک نوشته شده است. فکر نگارش فرانکنشتاین در سال 1816 در سفر تابستانی به ژنو در ذهنش شکل گرفت. فرانکنشتاین نخستین بار در سال 1818 منتشر شد. مری شلی پس از بازگشت به انگلستان چندین داستان دیگر نوشت که می توان به والپرگا (1823)، آخرین انسان (1826) اشاره کرد.

مادرش مری ولستونکرافت یکی از نخستین نظریه پردازهای فمینیست در جهان بود.مارى شلى در سال 1851 در سن 53 سالگی درگذشت. اما تا وقتی فرانکنشتاین در ادبیات دنیا وجود دارد و افراد بسیاری آن را می‌خوانند، ماری شلی زنده است و دنیای داستانش همچنان به نسل‌های بعد منتقل می‌شود.

مری شلی

مری شلی

ویژگی های کتاب فرانکنشتاین

در فرانکنشتاین، نویسنده از بسیاری از عناصر و فضاهایِ ترسناک آن روزگار به خوبی استفاده کرده است. با این همه، فرانکنشتاین یک رمان دلهره‌آور معمولی نیست و شاید راز ماندگاری آن نیز در همین نکته باشد. شاهکار مری شلی در واقع این بود که برای نخستین‌بار علم را با داستان‌های ترسناک آشتی داد. در واقع برای اولین‌بار با خلق هیولایی که محصول علم بود، نوع ادبی جدید «رمانتیک ترسناک علمی» را به وجود آورد؛

کاری که در آن زمان سابقه نداشت. از سوی دیگر، فرانکنشتاین زمانی منتشر شد که بشر در آغاز راه پیشرفت‌های علمی و شاد از مسیر علم بود. اما شلی از نخستین کسانی بود که بوی خطر را حس کرد و با انتشار فرانکنشتاین هشدار داد که علم تجربی گاهی می‌تواند ترسناک باشد.
کتاب به طور غیر مستقیم به این نکته اشاره دارد که دست بردن در سیر عادی جهان و آفرینش خدا، گاهی ممکن است به فاجعه بینجامد. بنابراین چه بسا لازم است بشر در پژوهش ها بخصوص در پژوهش هایی که با حیات و خلقت آدمی سروکار دارد، بیشتر احتیاط کند.

ویژگی های کتاب فرانکنشتاین 

ویژگی های کتاب فرانکنشتاین

قلعه‌ى واقعى فرانکنشتاین در آلمان

قلعه‌ای به نام قلعه‌ی فرانکنشتاین در برلین آلمان وجود دارد و مشخصات آن دقیقاً همان مشخصات قلعه‌ای است که فرانکنشتاینِ داستان در آن زندگی می‌کند. البته این موضوع عجیب نیست چون برخی از نویسندگان و محققان عقیده دارند که ماری شلی در ساختن فضا و شخصیت‌های داستانش از داستان این قلعه‌ی آلمانی نیز الهام گرفته است.

قلعه‌ى واقعى فرانکنشتاین

قلعه‌ى واقعى فرانکنشتاین

آغاز داستان فرانکنشتاین

داستان از طریق نامه‌های کاپیتان رابرت والتون روایت می‌شود. او محققی است که برای یک سفر اکتشافی راهی قطب شمال می‌شود و در راه ویکتور فرانکنشتاین را از دریا نجات داده و داستان او را می‌نویسد و برای خواهرش می‌فرستد. ویکتور فرانکنشتاین برای رسیدن به هدفش که پی‌بردن به راز حیات است، با کنار هم قراردادن تکه‌های بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی، جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعادی اندکی بزرگ‌تر از یک انسان معمولی می‌سازد. هیولایی با صورتی مخوف و ترسناک که بر همه جای بدنش رد بخیه‌های ناشی از دوختن به چشم می‌خورد. او این هیولا را می‌آفریند و در نهایت با ازدست‌دادن تمام اعضای خانواده و جانش تاوان گناه خود را می‌پردازد

کتاب مادام بوواری اثر گوستاو فلوبر

هزار و یک شب

قصه های هزار و یک شب

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا